Cum conduci în zonele inundate, sfaturi pentru şoferi. „Toate motoarele sunt afectate, dar cu preponderenţă cele Diesel şi cu turbo-alimentare“

Cum conduci în zonele inundate, sfaturi pentru şoferi. „Toate motoarele sunt afectate, dar cu preponderenţă cele Diesel şi cu turbo-alimentare“

Traversând o zonă inundată ne punem maşina în pericol FOTO: arhiva Adevărul

O mulţime de sfaturi pe care în restul timpului nu le luăm în calcul ne pot fi de folos în aceste zile, când o mare parte de ţară se află sub pericolul inundaţiilor. Ce ar trebui neapărat să ştie şoferii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sfatul principal, în aceste zile în care zeci de judeţe sunt sub avertizarea meteorologilor şi hidrologilor, este acela de a nu porni la drum decât dacă este absolut necesar. Evitaţi, de asemenea, zonele inundate sau inundabile şi, ne avertizează Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, nu vă aventuraţi pe trasee pe care nu le cunoaşteţi, pentru că semnalul GPS poate să nu fie de calitate (vremea şi împrejurimile pot influenţa calitatea acestuia, în câmp deschis, de exmplu, calitatea semnalului fiind mai bună decât în pădure).

O altă avertizare este aceea că nicio viitură nu seamănă cu alta. La câmpie apele pot acapara treptat zonele locuite, centimetru cu centimetru, în vreme ce în zonele de deal şi de munte viiturile sunt de obicei scurte şi necruţătoare, valurile de apă şi mâl, care pot fi înalte de câţiva metri, lovind violent şi în foarte scurt timp. Ploile de vară, mai ales în cantităţile impresionante căzute în această perioadă, duc la acumulări de apă chiar şi în oraşe, iar traversarea unei astfel de zone poate afecta autoturismul.

Dacă locuieşti într-o zonă inundabilă, sau te afli în vizită într-o astfel de zonă, parchează maşina într-un punct mai înalt, în cazul unei viitori existând pe de o parte riscul distrugerii acesteia, iar pe de alta acela ca autoturismul purtat de ape să constituie un pericol pentru alţii.

Nu traversa zone în care nivelul apei depăşeşte 25 centimetri

Pentru a evita pericolul distrugerii diverselor componente electrice, se recomandă şoferilor să nu se aventureze în zone în care nivelul apei depăşeşte 25 centimetri. „Condu încet şi fără schimbări bruşte de direcţie. Mărind viteza, risci să formezi un val care să umezească părţile electrice sensibile ale motorului. Foloseşte motorul uşor turat chiar prin folosirea uşoară a ambreiajului. Evită ca apa să intre în sistemul de evacuare, deoarece ar putea ori motorul“, sunt sfaturile concrete pentru şoferii care nu pot ocoli zonele inundate.

Un alt pericol este acela ca toba catalitică, aflată  în dotarea modelelor noi de autoturisme cu rolul de a reduce emisiile poluante, să se distrugă odată cuprinsă de apă, din cauza temperaturii scăzute.
Un alt avertisment are în vedere ce se poate întâmpla cu priza de aer, situată în stânga jos, în compartimentul motorului. „Pătrunderea unei mici cantităţi de apă în acest sistem poate duce la deteriorări considerabile. Toate motoarele sunt afectate, dar cu preponderenţă cele Diesel şi cu turbo-alimentare“, explică specialiştii.

Cum se usucă rapid sistemul plăcuţe-discuri de frână

Dacă după traversarea unei zone inundate maşina se opreşte şi nu mai porneşte după un număr rezonabil de încercări, suntem sfătuiţi să o abandonăm şi să ne deplasăm lent, având în vedere că la un nivel chiar mic de apă, de 15-20 cm, deplasarea traversând viitura poate fi îngreunată.

Dacă am reuşit să traversăm cu maşina zona inundată, de îndată ce am depăşit porţiunea acoperită de apă va trebui să testăm frânele. Dacă acestea nu funcţionează cum trebuie, pe câţiva zeci de metri suntem sfătuiţi să apăsăm uşor pedala de frână, manevra având rolul de a usca rapid sistemul plăcuţe de frână – discuri de frână.

Idiferent de perioada în care autoturismul a stat în apă, cu atât mai multă dacă apa a pătruns şi în interior, sfatul specialiştilor este să mergem cu maşina într-un service de încredere, pentru un „diagnostic“ de siguranţă.

citeste totul despre: