Topul celor mai grave greşeli la volan. Accidente sinistre care arată unde poate duce dispreţul faţă de legislaţia rutieră

Topul celor mai grave greşeli la volan. Accidente sinistre care arată unde poate duce dispreţul faţă de legislaţia rutieră

Poliţiştii atrag atenţia că greşelile făcute la volan pot avea consecinţe dintre cele mai grave FOTO Arhivă

Un poliţist rutier a explicat, pentru „Adevărul”, care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac şoferii la volan, dar şi ce consecinţe pot avea acestea.

Teribilismul, graba sau o siguranţă excesivă de sine duc de foarte multe ori la adevărate carnagii pe şosele. Poliţiştii spun că abaterile cel mai frecvent constatate şi sancţionate în trafic sunt de regulă şi cele care generează cele mai multe accidente de circulaţie. 
 
Prima în topul greşelilor făcute de şoferi este, cu siguranţă, viteza peste limitele admise de lege. „La nivel naţional viteza se menţine în topul celor mai frecvente cauze generatoare de accidente”, explică subcomisarul Bogdan Maxim, şeful Biroului Drumuri Naţionale şi Europene din cadrul Serviciului Rutier Sibiu. 
 
Un exemplu al consecinţelor tragice care pot fi generate de raliurile pe şosele este accidentul petrecut la sfârşitul lunii martie 2012, pe Şoseaua Alba Iulia din municipiul Sibiu. Un tânăr de 28 de ani, aflat la volanul unui autoturism Opel, a derapat şi s-a încolăcit în jurul unui stâlp de iluminat public. În urma impactului, maşina a rupt o ţeavă de gaz şi a luat foc, iar tânărul de 19 ani aflat pe locul din dreapta nu a mai avut nicio şansă. Şoferul a avut o alcoolemie de peste 1 la mie, iar acul vitezometrului s-a blocat la 160 de kilometri la oră. 
 
 
Teribilul accident din centrul Sibiului, când vitezometrul s-a blocat la 160 de kilometri la oră
 

Secunda de neatenţie fatală

O altă greşeală întâlnită frecvent de oamenii legii este conducerea maşinii fără ca şoferul sau pasagerii să poate centura de siguranţă. “Este o abatere care contribuie în mod direct în raportul accident-urmări, lipsa centurii de siguranţă creşte riscul de a suferi vătămări corporale în situaţia în care autovehiculul respectiv este implicat într-un impact de orice fel”, explică subcomisarul Bogdan Maxim.
 
Un exemplu despre cât de importantă este centura de siguranţă este accidentul petrecut în comuna Cristian din judeţul Sibiu în septembrie 2008, când un microbuz de marfă a lovit frontal un autoturism BMW X5, în care se aflau trei tineri, doi dintre ei soţ şi soţie. Toţi cei trei au murit, iar cercetările de la faţa locului au arătat că aceştia nu purtau centurile de siguranţă, acestea fiind prinse prin spatele scaunelor. 
 
Foarte frecventă la volan este utilizarea telefonului mobil, activitate care distrage atenţia şi poate duce, de asemenea, la accidente grave. Tot aici trebuie menţionate diferite alte ocupaţii la volan, de la urmărirea de reţele sociale la preocupări cu copiii sau cu animalele de companie din maşină. „Trebuie să conştientizăm că astfel se pot produce inclusiv evenimente cu consecinţe deosebit de grave”, explică subcomisarul Bogdan Maxim, iar un accident petrecut în urmă cu doi ani în judeţul Sibiu este, cu siguranţă, cel mai elocvent exemplu. 
 
O tânără, agent de vânzări la o companie de produse lactate, a intrat cu maşina într-un TIR şi a murit pe loc, iar atunci când au descarcerat-o poliţiştii şi pompierii au găsit-o cu bani peste ea, tânăra făcându-şi monetarul atunci când a pierdut controlul maşinii şi a intrat în TIR. 
 
Accidentul cumplit în care o tânără a murit, după ce a intrat într-un TIR. Şoferiţa îşi făcea monetarul în timp ce se afla la volan
 
Neacordarea de prioritate pietonilor este o altă abatere care apare frecvent în statisticile Poliţiei. „Abaterea este săvârşită de către conducătorii auto cu precădere în mediul urban şi generează consecinţe grave datorită mecanismului prin care accidentele se produc, respectiv impact între autovehicul şi persoanele care se află pe trecere, în traversare regulamentară”, explică subcomisarul Bogdan Maxim. Neacordarea de prioritate autovehiculelor în intersecţii este o altă greşeală făcută frecvent de cei aflaţi la volan. 
 
Nu puţini sunt şoferii care trec pe roşu la semafor, fără să ia în calcul nu doar că se pot alege cu permisul suspendat dar şi că pot provoca accidente rutiere grave. „Valorile ridicate de trafic pe care le înregistrăm în mediul urban creează coloane la semafoarele electrice şi din din graba de zi cu zi există situaţii în care semnalul roşu nu este respectat sau este ignorat în anumite situaţii”, spune subcomisarul Bogdan Maxim. 
 

Cele mai multe accidente colective au loc pe fondul pătrunderii pe contrasens

O greşeală care poate, de asemenea, avea consecinţe deosebit de grave este depăşirea pe porţiunile de drum unde acest lucru este interzis. „Este o abatere generată de inconştienţă pentru că, de cele mai multe ori, zonele de depăşire interzisă marchează curbe, pante, rampe, zone lipsite de vizibilitate, zone aglomerate, iar efectuarea manevrei neregulamentare de depăşire implică pătrunderea pe sensul opus şi coliziuni violente, dat fiind faptul că, în general, sunt în afara localităţilor, pe segmentele de drum naţional, unde vitezele de deplasare sunt mari. Cu toate restricţiile de viteză, la un impact de 70 de kilometri la oră între două vehicule care vin din sens opus vitezele de deplasare se cumulează iar consecinţele sunt deosebit de grave. Cele mai multe accidente colective cu 2,3,4 persoane decedate le înregistrăm pe fondul pătrunderii pe contrasens”, explică subcomisarul Bogdan Maxim.
 
În imaginile de mai jos, spre exemplu, se vede cum un ansamblu TIR depăşeşte o coloană de vehicule, pe linie continuă, într-o curbă deosebit de periculoasă. Imaginile au fost filmate în 2012 pe DN 7, în judeţul Sibiu, la doar două săptămâni după ce, exact în aceeaşi zonă, doi oameni muriseră într-un accident rutier.
 
 
Din păcate, nu sunt puţini şoferii care, în ciuda avertismentelor repetate ale oamenilor legii, se urcă la volan după ce au consumat băuturi alcoolice. „De cele mai multe ori consumul de alcool este o cauză care concură cu altele în situaţia în care se produc evenimente rutiere. Alterează în mod vădit percepţia, raţionamentul persoanei care se află în starea asta. Generează stări anormale gen teribilism, vitezomanie, eludarea şi încălcarea tuturor regulilor de circulaţie posibile”, explică subcomisarul Bogdan Maxim.
 
Unul din cele mai relevante exemple despre ce consecinţe poate avea consumul de alcool la volan este cel al unui bărbat de 37 de ani, care s-a urcat băut la volan, a „zburat” cu maşina peste un sens giratoriu şi s-a oprit cu autoturismul pe un TIR care circula în faţa sa, pe aceeaşi direcţie de mers. Evenimentul rutier a avut loc în iunie anul acesta pe drumul naţional 1, în zona localităţii Veştem. Rezultatul pe etilotest a fost de 0,83 miligrame/litru alcool pur în aerul expirat, iar şoferul avea la activ numeroase abateri la regimul rutier. 
 
Tânărul care a "zburat" cu maşina pe un TIR
 
Opririle şi staţionările neregulamentare sunt alte abateri ale conducătorilor auto, care nu ţin cont de faptul că, astfel, nu doar că perturbă fluenţa traficiului dar pot genera diferite incidente. 
 

Tragediile de pe calea ferată

Nerespectarea normelor rutiere la trecerile la nivel cu o cale ferată este o altă greşeală întâlnită nu la fel de frecvent ca viteza excesivă sau depăşirea neregulamentară dar cu consecinţe dintre cele mai grave. „Am avut şi la nivelul serviciului Rutier Sibiu accidente rutiere în carer persoane au decedat în accidente la trecerea la nivel cu cale ferată iar la nivel naţional s-au înregistrat chiar catastrofe sau accidente colective”, spune subcomisarul Bogdan Maxim. 
 
Un accident cumplit la trecerea la nivel cu calea ferată a avut loc în iunie 2012 în municipiul Sibiu, în evenimentul rutier pierzându-şi viaţa un bărbat de 57 de ani şi nepoţelul lui de doar 2 ani. Bărbatul a ignorat indicatorul Oprire şi a intrat pe calea ferată, maşina fiind izbită în plin de un tren personal. 
 
Accidentul în care au pierit băieţelul de doar 2 ani şi bunicul lui
 
Nu în ultimul rând, sunt şoferi care pleacă la drum deşi autoturismele pe care le conduc nu au ce căuta pe un drum public, având grave defecţiuni tehnice. „Vorbim de defecţiuni direcţie, defecţiuni frânare, pneuri necorespunzătoare, lipsa trusei medicale sau a extinctorului omologat şi în termen de valabilitate, şi există şi situaţii de autovehicule aflate într-o stare de degradare accentuată care nu mai prezintă siguranţă pe drumul public, vezi tot felul de epave pe 4 roţi care nu ştii ce marcă sunt când vin către tine”, spune subcomisarul Bogdan Maxim. 
 

Nu doar şoferii fac greşeli în trafic. Atenţie la pietoni, motociclişti sau biciclişti 

 
Nu doar şoferii sunt cei care fac greşeli atunci când sunt în trafic. Traversarea neregulamentară, deplasarea pe partea carosabilă, nerespectarea semnificaţiei semnalului de culoare roşie la semaforul electric pietonal sunt cele mai frecvente abateri ale pietonilor. 
 
Greşelile făcute de către motociclişti pot avea de asemenea consecinţe dintre cele mai grave. „Cele mai frecvente sunt viteza nelegală, conducerea fără permis, consumul de alcool sau a altor substanţe interzise cu efecte halucinogene, depăşiri neregulamentare. În cazul motocicliştilor adrenalina concură la abaterile pe care aceştia le săvârşesc. Recomand motocicliştilor să conştientizeze pe de o parte riscurile la care ei înşişi se expun în trafic iar pe de altă parte să ştie că drumul public nu este pistă de concurs”, spune subcomisarul Bogdan Maxim. 
 
Frecvente sunt şi greşelile pe care le fac bicicliştii atunci când se deplasează pe drumurile publice. „Trendul actual de asigurare a cât mai multe modalităţi de transport verzi, ecologice, se manifestă şi la noi. Sunt foarte multe biciclete în trafic, s-au şi creat piste speciale pentru deplasarea bicicliştilor, biciclistul este participant la trafic, trebuie să respecte codul rutier pentru că este un capitol al legiuitorului care se referă strict la circulaţia bicicliştilor în trafic, însă constatăm foarte multe abateri săvârşite de biciclişti gen conducere sub influenţa alcoolului, fără cască de protecţie, fără ca bicicleta să fie dotată corespunzător cu sistem de iluminare, cu mecanism de frânare, neasigurare la efectuarea diferitelor manevre în trafic – schimbare de bandă, pătrunderea în intersecţii”, adaugă subcomisarul Bogdan Maxim. 
 
Vă mai recomandăm:
 
 
Un subofiţer de jandarmerie din judeţul Sibiu a provocat un accident rutier soldat cu rănirea uşoară a unei persoane. Bărbatul a părăsit imediat locul evenimentului, fiind găsit câteva ore mai târziu de poliţişti, care au constatat că acesta avea şi o alcoolemie ridicată.
 
 
Mulţi dintre cumpărătorii de autoturisme second-hand le găsesc abia după achiziţie „viciile ascunse“. Un specialist a explicat, pentru „Adevărul“, care sunt greşelile cele mai comune făcute de clienţii neexperimentaţi.
 
 
Bărbatul care a ucis cu bestialitate la începutul lunii martie o femeie pentru care făcuse o adevărată obsesie a fost condamnat de către Curtea de Apel Alba Iulia la închisoare pe viaţă. Decizia instanţei este definitivă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: