Ce presupune evaluarea clinică şi diagnosticarea psihologică la copii şi adolescenţi

Ce presupune evaluarea clinică şi diagnosticarea psihologică la copii şi adolescenţi

Foto: Shutterstock

Fie că doresc sfaturi de parenting adaptate la nevoile copiilor lor, fie că vor doar să afle cât de inteligenţi sunt puştii sau solicită o evaluare pe anumite cerinţe stipulate în recomandarea pe care au primit-o de la un medic interesat de dezvoltarea comportamentală sau cognitivă a copilului sau adolescentului, evaluarea clinică şi psihodiagnosticarea făcute de un psiholog sunt cheia răspunsului la aceste nevoi.

Din proprie iniţiativă sau la recomandarea unui medic care are nevoie de profilul psihologic al copilului, se întâmplă ca părinţii să ajungă cu fiii sau fiicele lor, la diferite vârste, în cabinetul unui psiholog. 
 
Înainte de a face pasul propriu-zis este de preferat ca părinţii să discute, separat, cu psihologul, înainte de a duce copilul la evaluarea propriu-zisă, pentru a-i furniza specialistului infiormaţiile de care dispun, informaţii care ar putea fi peste capacitatea de înţelegere a copilului şi care l-ar putea bulversa. Evaluarea clinică trebuie, de asemenea, precedată de o pregătire sumară a copilului pentru şedinţele prin care va trece şi de o încurajare în ideea obţinerii de către psiholog a unor răspunsuri sincere, cu asigurarea că, indiferent de răspunsuri, şedinţele nu vor avea consecinţe nedorite pentru copil. Abia ulterior începe evaluarea.
 
„Există două obiective ale evaluării. Primul este acela de a furniza un profil psihologic plecând de la evaluarea următoarelor dimensiuni: nivel cognitiv (QI), semne şi simptome ale principalelor tulburări psihice (depresie, anxietate, ADHD - deficit de atenţie/hiperactivitate, tendinţe obsesiv-compulsive, probleme de conduită, comportamente disruptive etc.), patternuri emergente de personalitate, competenţe sociale şi academice, strategii de coping. Al doilea este acela de a furniza asistenţă de specialitate pentru a ȋnţelege cât mai bine modul de funcţionare a copilului/adolescentului ȋn plan psihologic şi comportamental”, explică psihologul Ionuţ Ghiugan.
 
În funcţie de motivele pentru care este solicitată consultaţia psihologică, specialistul recurge la anumite instrumente şi proceduri. Procesul de evaluare se derulează, de obicei, pe durata a trei şedinţe de aproape o oră, organizate sub formă de: interviu clinic, administrare teste, concluzii şi recomandări de specialitate.
 
„Ȋn procesul de evaluare sunt utilizate instrumente psihologice standardizate şi validate ştiinţific adaptate cultural şi normate pe populaţia din România care oferă o cunoaştere validă a factorilor psihologici care contribuie la starea de sănătate mintală şi funcţionarea adaptativă. Ȋn urma evaluării se formulează un psihodiagnostic ȋn cazul problemelor de sănătate mintală, se identifică ariile problematice, vulnerabilităţi şi factorii de risc, se pun bazele privind pregătirea unor programe particularizate de intervenţie (psihoterapie)”, mai spune cunoscutul psiholog.
 
Rezultatele se comunică într-un raport psihologic numit "Raport de evaluare clinică şi psihodiagnostic". Psihologul este şi cel care stabileşte un plan de intervenţie particularizat. De obicei, în pachetul de evaluare clinică şi psihodiagnostic copii şi adolescenţi nu sunt incluse servicii de consiliere psihologică sau psihoterapie de care copilul sau adolescentul ar putea avea nevoie, acestea urmând a fi accesate separat, după evaluare, plecând tocmai de la planul de intervenţie particularizat.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: