VIDEO Compozitorul Eugen Doga reînvie la Iaşi spiritul poeţilor Veronica Micle, Mihai Eminescu şi Grigore Vieru

VIDEO Compozitorul Eugen Doga reînvie la Iaşi spiritul poeţilor Veronica Micle, Mihai Eminescu şi Grigore Vieru

Eugen Doga în concert la Iaşi FOTO oZo

Ȋn cadrul Festivalului Internaţional al Educaţiei de la Iaşi, compozitorul Eugen Doga şi-a interpretat propriile partituri.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ȋn cadrul Festivalului Internaţional al Educaţiei care se desfasoară la Iaşi în perioada 20-29 iunie, seara de 27 iunie i-a fost rezervată compozitorului Eugen Doga, considerat cel mai mare compozitor român în viaţă şi al doilea compozitor de origine română ca notorietate, la nivel internaţional, după George Enescu.

Pe scena din Piaţa Palatului Culturii, într-un concert de două ore, organizat de către Opera Naţională Română din Iaşi, în parteneriat cu Primăria Municipiului Iaşi şi moderat de actorul Adrian Păduraru, compozitorul născut în Republica Moldova a oferit publicului multe dintre creaţiile sale inspirate din folclorul şi cultura română, din versurile poeţilor Grigore Vieru, Veronica Micle şi Mihai Eminescu.

Eugen Doga debutează, oficial, în calitate de compozitor, în anul 1963 cu o compoziţie pentru un cvartet de coarde şi, pe măsură ce avansează în carieră, semnează nenumarate compoziţii, lucrări de balet, cvartete, cântece, melodii lirice, muzică pentru piese de teatru şi pentru peste 200 de filme.

Conştient de menirea sa, de fiecare dată când este întrebat, maestrul nu ezită să dezvaluie că a învăţat lucruri esenţiale pentru un artist din cariera şi personalitatea lui George Enescu: ”Am învăţat de la marele Enescu să caut muzica pretutindeni, în folclor, în natură, fără prejudecăţile snobilor. Degeaba râvneşti să atingi înălţimile, să experimentezi o modernitate rece, chinuită, dacă nu ai scris nici o piesă miniaturală, ca un diamant mai valoros decât orice taluz zgomotos de zgură. Am descoperit că oamenii n-au uitat să viseze la muzică,  să se bucure, să se vindece prin ea.

Cântecele pentru copii, cântecele de dragoste şi solo-urile la pian, la nai şi la muzicuţă au creat o atmosferă încărcată de emoţii în centrul Iaşului.

La Iaşi, în programul concertului care i-a fost dedicat, Eugen Doga,  autorul celebrului vals din filmul „Gingaşa şi tandra mea fiară”, una dintre cele mai cunoscute compoziţii muzicale ale secolului XX, aşa cum prevede o decizie specială a UNESCO, acompaniat pe scena din Piaţa Palatului Culturii de Orchestra Operei Naţionale Române Iaşi, dirijată de Traian Ichim, de la Opera Naţionala Română din Braşov, de soliştii Operei, de Corul Operei şi de Corul de copii „Juniorii Operei” a inclus partituri pentru toate gusturile şi vârstele.

Dacă în prima parte vedete au fost instrumentele şi baladele pentru vioară şi orchestră, iar în partea a doua compoziţiile pentru copii, partea a treia, şi cea mai amplă, s-a axat pe cântecele compuse pe versurile poeţilor legaţi de aceste locuri, Veronica Micle şi Mihai Eminescu. „Trâmbiţe”, „Majestic marş”, „Lia-lia-ciocarlia”, „Te ştiam numai din nume”, „Vaporaşul dragostei”, „Pasare cu pene albastre”, „ Adagio si rondo”, „Nu plânge”, „Cascade de Paris şi Pârâiaşul”, „Sârba”, ”Maria Mirabela”, „Baladă pentru vioară şi orchestră” sunt doar câteva dintre momentele artistice care au strârnit aplauze, tristeţe şi bucurie printre cei prezenţi.

Transmisă în direct de către TVR şi la Chişinau şi Cernăuţi, Gala Extraordinară „Eugen Doga” a adunat la un loc copii, adolescenţi, pensionari, îndrăgostiţi, oameni singuri, oameni ai străzii atraşi de zgomot şi de mulţime, oficialităţi locale, poezia de dragoste şi muzica clasică, într-o seară de iunie cu miros de tei şi cer senin.

Mai puteţi citi:

Eugen Doga, despre spotul retras al socialiştilor: „Nu am discutat direct cu Igor Dodon şi nu am semnat pentru politică“

„Eminescu nu mai este interzis, Eminescu este contemporan cu noi!“
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările