Şoseaua din munţi care va tăia un parc naţional costă cât o autostradă. Investiţia controversată a fost scoasă la licitaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
DN 66 A. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
DN 66 A. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

A fost scoasă la licitaţie proiectarea şi execuţia a peste 20 de kilometri din Drumul Naţional 66 A, o investiţie blocată de mai mulţi ani, în urma presiunilor organizaţiilor de mediu.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructuriiutiere a anunţat scoaterea la licitaţie a proiectării şi execuţieii Drumului de legatură DN 66A km 47+600 – 66+204 Câmpu lui Neag - Cerna. Drumul este închis în prezent pe porţiunea respectivă, din cauza percolului pe care îl reprezintă pentru şoferi.

Valoarea estimată a contractului este de 243.072.327 lei fără T.V.A. Durata contractului este de 36 luni, din care 8 luni perioada de proiectare (include Proiectul pentru Autorizaţia de construire) şi 28 luni perioada de execuţie lucrări. 

„Drumul de legătură DN 66A km 47+600 – 66+204 Campu lui Neag - Cerna este parte componentă a drumului naţional DN 66A şi face legătura între Câmpu lui Neag şi Valea Cernei. Drumul naţional DN 66A este asfaltat până la Câmpu lui Neag, continuându-se apoi cu drumul forestier, accesul traficului auto fiind posibil numai pe anumite porţiuni. La această dată, anunţul de participare este trimis la JOUE. În termen de 5 zile se va publica pe site-ul TED, urmând a fi vizibil şi în SICAP”, a informat CNAIR.

De la începerea modernizării Drumului Naţional 66 A au fost construiţi doar 20 de kilometri de şosea, între Uricani (judeţul Hunedoara) şi Câmpuşel, un vechi canton aflat la limita Parcului Naţional Retezat şi a Parcului Naţional Domogled - Valea Cernei. Din Câmpuşel, pe o distanţă de circa 80 de kilometri, drumul de pământ care traversează Parcul Naţional Domogled – Valea Cernei, continuat cu unul asfaltat şi din dale de beton vechi din anii ’60, a rămas în unele porţiuni aproape impracticabil, iar din cauza alunecărilor de teren sectorul din munţi este închis de la începutul anului 2018.

Povestea controversată a drumului naţional din munţi
Construcţia Drumului Naţional 66 A a fost anunţată din 1997, ca o alternativă pentru revigorarea zonei afectată de disponibilizările masive din sectorul minier. În 1999 drumul forestier care trecea prin vecinătatea Parcului Naţional Retezat şi prin rezervaţia naţională Valea Cernei a fost ridicat la rangul de drum naţional. Lucrările au început în anul 2002, iar într-un deceniu au fost construiţi circa 20 kilometri din şosea, de la ieşirea din localitatea Uricani, până în zona Câmpuşel, a Parcului Naţional Retezat. Până în 2010, urmau să fie finalizaţi şi restul de 18 de kilometri ai DN 66A, până la Izvoarele Cernei. Aici şoseaua se intersectează cu un alt drum naţional, DN 67D, şi leagă astfel oraşele Văii Jiului de Băile Herculane. Finalizarea lucrărilor de modernizare a acestui ultim tronson al DN66A a fost programată pentru anul 2010, însă proiectul a fost suspendat iniţial după ce mai multe organizaţii ecologiste au contestat investiţia, pe motiv că şoseaua va afecta ecosistemul din rezervaţiile naturale.

„Asfaltarea ar distruge ultimul Peisaj Forestier Intact aflat în Munţii Retezat-Godeanu-Ţarcu, pentru că dumul ar urma să traverseze chiar zona de protecţie integrală din Parcul Naţional Domogled - Valea Cernei”, reclamau ecologiştii în 2010. Ulterior, proiectul a fost refăcut şi a obţinut avizele de mediu, însă nu a mai primit finanţare.

Dacă DN 66A va fi transformat într-o şosea modernă, distanţa pe care un şofer va trebui să o străbată pentru a ajunge de la Uricani la Băile Herculane s-ar scurta cu circa 100 de kilometri, faţă de rutele alternative prin Târgu-Jiu (DN 66) sau Caraş-Severin (DN 68A). Distanţa dintre celelalte oraşe ale Văii Jiului şi Băile Herculane s-ar scurta cu circa 70 – 90 de kilometri, respectiv cu circa o oră demers.


Vă recomadăm să citiţi şi:

Soarta şoselei prin munţi care străbate două parcuri naţionale. Primăriile strâng semnături pentru continuarea investiţiei

VIDEO Autostrada care se opreşte sub deal. Cum arată nodul Holdea de pe Lotul trei al A1 înainte de finalul lucrărilor

VIDEO Cum arată tunelul spectaculos prin care trenurile vor trece cu 160 km/h. Construcţia unică în ţară, finalizată cu o întârziere de doi ani din motive bizare

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite