Vânătorii de asteroizi din România. Specialiştii Observatorului Astronomic din Galaţi, printre cei mai buni din lume

Asteroidul descoperit de astronomii gălăţeni a primit numele provizoriu 2021 GR62 FOTO CMSN

International Astronomical Search Collaboration, un program al NASA, a confirmat că Observatorul Astronomic din Galaţi a descoperit un asteroid, localizat în centura principală de asteroizi - situată între orbitele planetelor Marte şi Jupiter.

La începutul acestei luni, Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi a primit confirmarea, din partea International Astronomical Search Collaboration (IASC - program NASA), că a descoperit un asteroid în cadrul proiectului internaţional „Asteroid Search Campaign”, derulat în perioada 5 – 30 aprilie 2021.

Asteroidul, localizat în centura principală de asteroizi - situată între orbitele planetelor Marte şi Jupiter, a primit numele provizoriu 2021 GR62, nume care va fi menţinut în baza de date de la Minor Planet Center (MPC) câţiva ani, până când vor exista suficiente observaţii cu ajutorul cărora se va putea determina precis o orbită pentru acest asteroid.

În acel moment, asteroidul va fi numerotat şi catalogat de Uniunea Astronomică Internaţională. În această etapă, descoperitorii pot propune un nume pentru acest asteroid. Reprezentanţii muzeului au luat deja decizia ca acest asteroid să poarte numele oraşului Galaţi.

La proiectul „Asteroid Search Campaign” (un fel de “vânătoare” de asteroizi) din aprilie 2021, organizat de International Astronomical Search Collaboration  şi Asociaţia „Astronomers Without Borders” (Astronomi fără frontiere) din SUA, au fost selectate mai multe echipe de astronomi din toată lumea, printre care şi cea de la Observatorul Astronomic Galaţi.

Echipa gălăţeană a fost formată din patru persoane: Ovidiu Tercu (Observatorul Astronomic Galaţi - coordonator), alături de trei membrii ai Astroclubului “Calin Popovici”: Gabriel Neagu, Ana Lupoae şi Diana Manole.

Astroclubul „Călin Popovici” este principalul program educaţional al Compartimentului Planetariu/Observator astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi.

Practic, fiecare echipă implicată în proiect a primit mai multe seturi de imagini realizate de telescopul Pan-STARRS 1 (situat pe vârful Haleakalā de pe insula Maui din Hawaii), pe care a trebuit să le analizeze cu atenţie pentru a descoperi asteroizi.

Astfel, după analiza asupra imaginilor primite, echipa din Galaţi a trimis mai multe rapoarte la International Astronomical Search Collaboration pentru validarea posibilelor descoperiri.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Oamenii de ştiinţă nu ar putea opri un asteroid periculos să lovească Europa în termen de şase luni, arată o simulare NASA

Prima demonstraţie de apărare planetară: o navă spaţială NASA se va ciocni cu un asteroid pentru a-i modifica orbita

Galaţi