Semnele care ne arată că rămânem fără suspensii la maşină. Ce se poate întâmpla când autovehiculul trage într-o parte

Semnele care ne
arată că rămânem fără suspensii la maşină. Ce se poate întâmpla când
autovehiculul trage într-o parte

Foto: arhivă Adevărul

Suspensiile sunt una dintre componentele auto care cedează destul de des, în special din cauza stării proaste a drumurilor. Ignorarea semnelor care ne arată că suspensiile sunt pe cale să cedeze poate conduce la provocarea unor accidente rutiere grave.

Suspensiile sunt de mai multe feluri, pe foi de arc, arcuri elicoidale, în timp ce noile tehnologii aduc perne de aer sau ulei, suspensii hidraulice sau magnetice reglabile. Elementul suspensiei care se strică cel mai des este amortizorul, iar dacă luăm în considerare starea precară a drumurilor din România, putem spune că acesta cedează foarte des.

Un amortizor care nu mai funcţionează optim va influenţa negativ şi arcurile, care la rândul lor vor trebui înlocuite mai des decât este normal. Există câteva semne care ne indică fără putinţă de tăgadă că suspensiile sunt pe cale să cedeze.

Balans excesiv în timpul deplasării

Dacă suspensia funcţionează în parametrii normali, aceasta trebuie să facă maxim două mişcări sus-jos după ce maşina a trecut peste un dâmb în asfalt, de pildă. ”Practic, caroseria se ridică o dată mai mult, se aşează, se mai ridică şi a doua oară puţin, iar apoi revine la starea ei normală. Dacă caroseria continuă să se balanseze după ce autovehiculul a trecut peste un dâmb, este un indicator al faptului că sunt probleme cu amortizoarele, iar o vizită la un service specializat este obligatorie. Acest balans excesiv poate deruta şoferul în timpul deplasării şi îl poate face în anumite condiţii să piardă controlul direcţiei”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. Excepţie de la această regulă fac SUV-urile, ale căror suspensii sunt ceva mai permisive când maşina trece peste obstacole proeminente şi la autovehiculele sport, unde suspensiile nu permit un balans prea mare al caroseriei.

Maşina trage într-o parte

În cazul în care constataţi că maşina trage într-o parte, cel mai probabil unul dintre amortizoare a cedat sau este pe cale să o facă. Nu este însă singura explicaţie pentru acest fenomen, motiv pentru care se impune o verificare la un service, astfel încât să se stabilească dacă maşina nu are cumva probleme la direcţie sau la sistemul de frânare, ori dacă geometria roţilor nu a fost reglată corespunzător. În situaţia în care veţi ignora aceste semne, există o şansă foarte mare să pierdeţi controlul volanului în timpul deplasării, cu riscul provocării unui accident de circulaţie.

Scurgere de ulei

O atenţie deosebită trebuie acordată petelor pe care le observaţi pe asfalt după ce plecaţi cu maşina de pe loc. Acestea pot proveni de la lichidul de frână, dar şi de la uleiul scurs din amortizor. ”Pentru a clarifica foarte bine acest aspect, e necesară o vizită la un service. Un şofer cu cunoştinţe temeinice de mecanică poate face şi el acest lucru. Se ridică maşina pe cric şi se scoate roata, iar printr-o verificare atentă se constată dacă lichidul scurs provine de la etrier sau de la amortizor. Ca regulă, starea amortizoarelor trebuie verificată odată la şase luni, dar şi dacă aţi nimerit într-o groapă şi aţi simţit un şoc mai puternic în caroserie, este bine aruncaţi o privire la suspensii”, punctează Florin Marin Bogdan.

Există un test foarte simplu pe care oricine îl poate face şi care indică clar dacă aveţi probleme cu suspensiile. Apăsaţi pe caroserie, deasupra roţilor, iar dacă maşina revine în poziţia iniţială după două balansări sus-jos, suspensiile funcţionează normal. În schimb, dacă balansul se prelungeşte excesiv, este un semn că aveţi probleme la suspensii şi este indicat să faceţi imediat o verificare la un service.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: