Record istoric de trafic de mărfuri în porturile maritime româneşti, în 2021. Cerealele, principalele produse tranzitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Portul Constanţa foto: CN APM SA
Portul Constanţa foto: CN APM SA

Traficul de mărfuri în porturile maritime româneşti se îndreaptă, în acest an, spre un nou record absolut, peste valoarea înregistrată în anul 2019, cel mai mare trafic din istoria porturilor maritime româneşti.

Conform datelor preliminare prezentate de Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA (CN APM), traficul total de mărfuri este de 62,85 de milioane de tone în primele 11 luni ale anului 2021, faţă de 55,40 milioane tone în aceeaşi perioadă a anului trecut, cu o creştere de 13,46%. 

„Estimând, pe baza unei medii a traficului de mărfuri înregistrat în lunile decembrie din ultimii 5 ani, la sfârşitul anului 2021, traficul total ar putea atinge 68 milioane tone, un record istoric”, explică Florin Goidea, directorul general al companiei.

Cea mai însemnată creştere au avut-o cerealele care înregistrează un trafic prin porturile maritime româneşti de 23,78 milioane tone, faţă de cele 20 milioane de tone înregistrate în aceeaşi perioadă a anului trecut. Asta înseamnă o creştere de aproximativ 18,9%, cel mai mare trafic de cereale din istoria Portului Constanţa.

Detaliat, cifrele traficului de cereale în primele 11 luni ale acestui an arată astfel: cabotaj - 3,03 milioane de tone; export - 13,19 milioane de tone; import 611.132 tone şi tranzit - 6,94 milioane de tone.

„Dezvoltarea Portului şi investiţiile au fost principalele priorităţi ale acestui an. Iar ele au dus la creşterea traficului”, adaugă directorul general.

Florin Goidea

Florin Goidea, director general CN APM SA foto: Călin Gavrilaş

Criza containerelor

Din traficul total de mărfuri, 48,06 milioane de tone reprezintă trafic maritim şi 14,78 milioane de tone reprezintă traficul fluvial. Atât traficul maritim, cât şi cel fluvial au înregistrat creşteri faţă de perioada similară a anului trecut.

Creşteri semnificative de trafic se regăsesc în cazul petrolului brut, combustibililor minerali solizi, produselor metalice, minereurilor, seminţelor uleioase şi fructelor oleaginoase. Scăderi de trafic au fost înregistrate în principal la îngrăşăminte, produse chimice şi celuloză şi deşeuri de hârtie.

O uşoară scădere se observă şi în traficul de containere şi anume circa 5,7 milioane tone faţă de 5,8 milioane tone înregistrate în aceeaşi perioadă  a anului trecut, aceasta însemnând un procent de -1,72%. „Noi nu am fost afectaţi de criza containerelor. Sunt afectaţi operatorii economici care au contracte comerciale cu diferiţi furnizori din ţările Asiei, de exemplu”, spune Florin Goidea.

Portul Constanţa FOTO ConstanţaPort

Portul Constanţa foto: CN APM SA

Investiţii de sute de milioane de euro în Portul Constanţa

În acest moment, CN APM SA derulează trei proiecte finanţate cu fonduri europene. Este vorba de „Extinderea la 4 benzi a drumului dintre Poarta 10 bis – Poarta 10”, „Modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa” şi „PROTECT - CEF Transport - Infrastructura pentru operaţiuni sigure şi pentru protecţia mediului în Portul Constanţa”.  

La acestea se adaugă câteva proiecte importante finalizate recent, dintre care amintim proiectul unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80) sau modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa.

„Avem cele mai adânci dane din Marea Neagră, ceea ce face din portul nostru un port atractiv pentru agenţii economic, asta ducând la creşterea traficului de mărfuri”, mai spune Florin Goidea. 

Totodată, compania este implicată în atragerea de fonduri europene de peste 400 de milioane de euro pentru extinderea unor drumuri din incinta portului, modernizarea infrastructurii de apă şi canalizare, extinderea cheurilor Danelor 10 şi 12 din Portul Midia.  

Pe lângă proiectele derulate cu bani europeni sau guvernamentali, Portul Constanţa a derulat o serie de investiţii cu bani de la propriul buget (213 milioane de lei). Directorul general a amintit, printre altele, de reabilitarea Digului de Nord din Portul Constanţa, reparaţii la cheurile diferitelor dane şi altele.

Vă recomandăm să citiţi şi: 

Aviatorul Horia Agarici, „salvatorul Constanţei“ în Al Doilea Război Mondial, văzut de superiori: „Mediocru, indisciplinat, fără putere de muncă“

Pilotajul din Portul Constanţa, asigurat de navele Administraţiei portuare. Privaţii refuză prestarea serviciului

Cine este Florin Goidea, noul director general al CN Administraţia Porturilor Maritime

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite