VIDEO Dansatorii Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg au făcut un spectacol magic pe scena Operei clujene

VIDEO Dansatorii Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg au făcut un spectacol magic pe scena Operei clujene

Imagine din spectacolul baletului pe gheaţă din Sankt Petersburg pe scena Operei din Cluj. FOTO: Remus Florescu

Cu câteva ore înainte de începerea finalei Campionatului European de Patinaj, vineri, pe scena Operei din Cluj, 40 de balerini ai  Ansamblului de Stat al Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg au interpretat magistral “Frumoasa din pădurea adormită”. Măiestria balerinilor, foşti patinatori de performanţă, e o dovadă, confirmată şi de câştigarea Campionatului de o sportivă din Rusia, că ruşii duc arta dansului pe gheaţă aproape de perfecţiune.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dansatorii din Ansamblul de Stat al Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg au făcut, vineri, un spectacol superb interpretând lucrarea clasică “Frumoasa din pădurea adormită” pe scena Operei Naţionale din Cluj-Napoca, care a fost transformată în mini-patinoar cu ajutorul a două tone de gheaţă. La ambele spectacole pe muzica lui Piotr Ilici Ceaikovski, jucate în premieră la Cluj-Napoca, sala a fost arhiplină, chiar dacă preţurile biletelor au variat între 147 şi 269 de lei. 
Figurile executate de cei 40 de balerini din Rusia au putut fi văzute, aseară, la Campionatul Eropean de Patinaj din Budapeste - sărituri Axel, salturi Rittgerger şi dublu Lutz – cu diferena că sportivii au avut la dispoziţie un patinoar olimpic, în timp ce artiştii au dansat pe o suprafaţă de 10x10 metri. De asemenea, diferenţa a mai constat în graţia cu care se mişcă balerinii, care sunt foşti patinatori antrenaţi cu profesionalism de  directorul artistic Konstantin Rassadin, artist emerit al Rusiei şi fost solist al Mariinsky Ballet, elev al lui Rudolf Nuriev. Baletul pe gheaţă păstrează canoanele baletului, diferenţa fiind că dansul devine mult mai spectaculos datorită senzaţiei de plutire dată de mişcarea pe gheaţă. Costumele viu colorate şi strălucitoare pur şi simplu îţi iau ochii, iar decorul contribuie şi el la magia de pe scenă. Spectacolul a fost organizat de Diesel Events.
Balet pe gheaţă din 1967
 
Din 1967 decând coregraful Konstantin Boyarsky a avut ideea de a transpune arta baletului clasic de pe scenă pe pationar – practic, a combinat baletul cu patinajul artistic, baletul pe gheaţă a cucerit inimile publicului. Ansamblul de Stat al Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg, care este şi în prezent singurul ansamblu de balet pe gheaţă cu drepturi pentru această denumire. De-a lungul timpulul din ansamblu au făcut parte campioni europeni, mondiali sau olimpici la patinaj artistic, majoritatea maeştri ai sportului în Rusia. Din 1995, ansamblul a susţinut sute de reprezentanţii pe scene de operă şi teatru din întreaga lume – SUA, Canada, China, Coreea de Sud, Taiwan, Columbia, Argentina, Olanda, Germania, Spania, Portugalia, Grecia, Irlanda, România, Turcia, Elveţia şi altele. Printre cei care au evoluat în cadrul ansamblului de-a lungul timpului se numără multiplii campioni mondiali şi europeni, dublu campioni olimpici Ludmila Beloussova şi Oleg Protopopov; multiplul campion mondial şi european, campion olimpic  Alexei Ulanov; multimedaliata Ludmila Smirnova. De altfel, peste 20 dintre membrii ansamblului deţin titlul de „maestru rus al sportului”, acordat în urma performanţelor realizate la competiţii internaţionale de patinaj artistic.
Viaţa de balerin pe gheaţă
 
După  terminarea pregătirii sportive, patinatorii se antrenează în regim intensiv cu coregraful Konstantin Rassadin, împletind elementele de patinaj artistic cu cele ale baletului clasic rus, pentru a forma unităţi de înaltă calitate artistică. Abia după doi ani de antrenament în baletul pe gheaţă pot apărea în faţa spectatorilor. Toate spectacolele sunt realizate respectând canoanele baletului clasic şi integrând în coregrafie elemente spectaculoase de patinaj artistic. Fiecare nouă producţie este pregătită mai bine de un an înainte de a fi prezentată publicului. 
„Baletul pe patine este o artă, aşa cum este şi baletul pe poante. Aspectul clasic unifică aceste două genuri de spectacol, iar partea artistică primează şi la baletul pe patine, unde respectăm toate canoanele baletului clasic rus, integrând în coregrafie elemente spectaculoase de patinaj artistic. Patinatorii care ajung la ansamblul nostru se pregătesc intensiv cel puţin doi ani înainte de a apărea în faţa spectatorilor şi îşi schimbă modul în care se raportează la reprezentaţia lor: alte scopuri, altă dorinţă de a performa”, rezumă arta baletului pe gheaţă Konstantin Rassadin.
Despre Frumoasa din pădurea adormită
 
Baletul Frumoasa din pădurea adormită a fost compus de Piotr Ilici Ceaikovski între 1888 şi 1889. Este cel de-al doilea balet al compozitorului, fiind precedat de Lacul lebedelor (1875-1876) şi urmat de Spărgătorul de nuci (1892). Compozitorul s-a inspirat din basmul omonim al lui Charles Perrault, prelucrat de fraţii Grimm. Iată  ce scria Ceaikovski despre Frumoasa din pădurea adormită: „Subiectul este atât de poetic, atât de apt pentru muzică, încât m-a pasionat şi am compus baletul cu acea căldură şi plăcere care condiţionează întotdeauna calităţile unei creaţii”. Marius Petipa a realizat coregrafia originală, iar premiera absolută  s-a desfăşurat în 1890, la Mariinski Teatr din Sankt Petersburg.  De-a lungul timpului, cei mai talentaţi balerini şi coregrafi şi-au lăsat amprenta asupra spectacolului, care a fost adaptat pentru gheaţă de Ansamblul de Stat al Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg.
Povestea frumoasei prinţese Aurora începe la botez, când vrăjitoarea Carabosse o blesteamă să moară la 16 ani de la înţepătura unui fuior, iar zâna cea bună reuşeşte să „îndulcească” blestemul: Aurora nu va muri, ci va dormi pentru 100 de ani, somn din care va fi trezită de sărutul unui prinţ.
Timpul trece şi, precum prevestit, la 16 ani Aurora se înţeapă în fuior şi adoarme pentru o sută de ani, iar zâna cea bună farmecă întregul palat, care adoarme odată cu prinţesa.
După cei o sută de ani, zâna cea bună îl  întâlneşte în pădure pe prinţul Désiré şi decide că e vremea ca blestemul vrăjitoarei să fie ridicat. După ce o învinge pe vrăjitoare, Désiré ajunge la prinţesă, o sărută şi întreaga curte împărătească se trezeşte la viaţă. Povestea se încheie cu nunta celor doi tineri, care au trăit mai apoi fericiţi până la adânci bătrâneţi.
Astfel, întunericul este învins de forţele luminoase ale iubirii, prieteniei şi purităţii sufleteşti. Vraja este risipită, personajele demonice înfrânte. Rămâne dominant aspectul feerico-romantic, datorită lirismului pe care Ceaikovski a ştiut să îl insufle personajelor sale.
 
Citeşte şi 
 

 

Scene din Frumoasa din Pădurea Adormită, balet pe gheață interpretate de Ansamblul de Stat de la Sankt Petersburg. FOTO: Remus Florescu

Imagini din aceeasi galerie
  • Scene din Frumoasa din Pădurea Adormită, balet pe gheață interpretate de Ansamblul de Stat de la Sankt Petersburg. FOTO: Remus Florescu
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: