Cele mai frecvente cauze ale îmbătrânirii premature. Cum acţionează stresul, stilul de viaţă necumpătat şi fumatul

Cele mai frecvente cauze ale îmbătrânirii premature. Cum acţionează stresul, stilul de viaţă necumpătat şi fumatul

Sursa mediderm.me

Într-o lume din ce în ce mai agitată, stresul cotidian la care sunt predispuşi mulţi oameni se numără printre cauzele îmbătrânirii premature. Mai sunt şi alte cauze, precum fumatul, expunerea îndelungată la soare, somnul insuficient, stilul dezechilibrat de viaţă dar şi factori ereditari. Pielea este principalul indicator al degradării biologice, prin apariţia ridurilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Specialiştii au emis două teorii majore legate de procesul îmbătrânirii premature. 
 
Una intre ele este teoria conform căreia fiecare individ dispune de un ceas biologic care pur şi simplu funcţionează în conformitate cu un calendar genetic predeterminat. Cea de-a doua este teoria de mediu care presupune că mediul extern este cel care actionează în mod principal asupra sistemului uman producând leziuni cumulative şi progresive asupra acestuia.
 
Principalele semne ale îmbătrânirii sunt acumularea de grăsime la nivelul abdomenului, scăderea masei musculare, îngroşarea pielii tenului şi aparitia unor riduri profunde, insomnia, tulburări de memorie, scăderea apetitului şi a performanţei sexuale, afectarea inimii si a functiei renale. De asemenea, părul se subţiază şi devine cărunt, tonusul este din ce în ce mai scăzut, oboseala se instalează mai repede, apar pete maronii pe piele. 
 
Din punct de vedere biologic, îmbătrânirea se instalează diferit
 
Aspectul fizic şi starea generală de spirit sunt câteva dintre reperele care fac diferenţa între persoanele de vârsta a treia. Viteza îmbătrânirii depinde atât de moştenirea genetică a individului şi de influenţa mediului, cât şi de stilul său de viaţă. Potrivit specialiştilor în geriatrie şi gerontologie, există un set de semne ale modificărilor din organism care produc îmbătranirea prematură a acestuia. 
„Acumularea de grăsime în zona abdomenului, îngroşarea pielii tenului, apariţia unor riduri adânci, subţierea şi încărunţirea părului, scăderea masei musculare, insomnii, sunt semne care apar la o vârstă care în mod natural nu se asociază cu bătrâneţea. Apariţia lor este motiv de mers la medic, de făcut analize şi de luat măsuri de contracarare a lor”, spune medicul Felicia Vasile, directorul medical al Spitalului Râmnicu Sărat. 
Pe lista neagră cu principalii factori care grăbesc îmbătrânirea biologică, în vârf se află vicii precum fumatul şi consumul de alcool. Influenţe negative au şi expunerea excesivă şi constantă la soare, lipsa odihnei, alimentaţia, stilul de viaţă în general. În secolul vitezei, când totul se derulează în jurul nostru cu rapiditate, stresul şi tensiunile la care suntem expuşi sunt de asemenea factori ai îmbătrânirii premature.
 
 
Mai grav este că îmbătrânirea rapidă are efecte asupra sănătăţii aşa cum şi bolile grăbesc diminuarea funcţiilor fiziologice.
 
”Afecţiunile cardiace, ale sistemului circulator, tulburări ale sistemului nervos, boli ale articulaţiilor, afecţiunile gastroinestinale, boli ale sistemului imunitar, leziuni nevindecate complet, alergii, expunerea la substante toxice, abuzul de alcool sau tutun, alimentaţia precară, inactivitatea şi nu în ultimul rând stresul sunt factori determinanţi ai îmbătrânirii premature”, spune dr. Felicia Vasile, medic primar gerontolog. 
 
Lista factorilor care grăbesc îmbătrânirea: 
 
*Stilul de viaţă dezechilibrat: excesele în exerciţiu fizic şi muncă, lipsa de somn şi stresul, cauzează deteriorarea sănătăţii; 
*Consumul de alcool: un pahar, cel mult două pe zi ajută la prevenirea diferitelor probleme de inimă, însă mai mult de această límită, avantajele se pierd; 
*Fumatul, care produce îmbătrânirea pielii (printre multe alte efecte nocive); 
*Lipsa de exerciţiu fizic; 
*Efecte acumulate în corp şi probleme de sănătate ca diabetul; 
*Creierul leneş, care nu desfăşoară zilnic “ceva nou”; 
*Lipsa nutriţiei echilibrate şi excesul de greutate; 
*Atitudinea pesimistă, care debilitează sistemul imunologic; 
*Decepţiile în plan sentimental (cei care divorţează au un risc cu 40 % mai mare să aibă o moarte prematură). 
 
Ţigara, inamicul tenului
 
Cu fiecare ţigară fumată, pielea îşi pierde din elasticitate devenind uscată şi ridată, în timp. Cercetătorii au arătat că fumatul duce la deshidratarea celulelor pielii dându-i acesteia un aspect nesănătos, chiar respingător. De asemenea fumatul scade nivelul de vitamina C, compus care joacă un rol esenţial în păstrarea vigorii în organism.
 
Sursa graph-art.ru
 
Trecerea timpului afectează inevitabil pe fiecare dintre noi, însă este bine să ştim că putem încetini îmbătrânirea fizică şi mentală, dacă pe parcursul vieţii suntem cumpătaţi. Cea mai eficientă măsură împotriva îmbătrânirii constă în stilul de viaţa echilibrat, alimentatia sănătoasă şi mişcarea de cel puţin 30 de minute pe zi.
 
Specialiştii în geriatrie şi gerontologie recomandă ca activitatea fizică şi igiena personală să se afle în fruntea listei cu obiceiurile de care trebuie să ţinem cont pentru a întârzia îmbătrânirea. Este bine să mergem pe jos, de cel puţin trei ori pe săptămână, timp de 20-30 de minute, întrucât mişcarea aduce beneficii majore sistemului cardiovascular, osos, muscular şi a imunităţii organismului.

 
De asemenea, prin exerciţiile fizice se produc endorfine care combat depresia şi contribuie la îmbunătăţirea memoriei. Spălatul pe mâini de mai multe ori pe zi, duşul înainte de culcare, schimbarea hainelor murdare trebuie să ne intre în reflex. Respectarea etapelor de odihnă, adică şapte, chiar opt ore de somn pe noapte, diminuează, de asemenea, efectele stresului şi măreşte rezistenţa la boli.
 
Un regim alimentar bazat pe antioxidanţi, precum vitaminele A, C, E şi licopen, omega-3 şi acidul folic, neautralizează efectele radicalilor liberi, acele substanţe chimice care ar contribui la procesul îmbătrânirii. 
 
 
De asemenea, cei care sunt echilibraţi emoţional vor fi mai sănătoşi şi vor rămâne tineri mai mult timp. Sunt studii care demonstrează că râsul, gândirea pozitivă, optimismul, socializarea, timpul petrecut cu prietenii şi familia aduc beneficii psihologice şi întârzie îmbătrânirea progresivă.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările