Condamnare fără precedent în România. Escrocheria pieselor originale înlocuite în service cu produse second-hand

Condamnare fără precedent în
România. Escrocheria pieselor originale înlocuite în service cu
produse second-hand

FOTO Arhivă

O escrocherie folosită de angajaţii service-ului unei cunoscute reprezentanţe auto, care foloseau la reparaţii piese second-hand şi întocmeau facturi pentru produse originale noi, a fost demascată de instanţele de judecată din Bacău după un proces maraton.

Ştiri pe aceeaşi temă

Proprietarul păgubit a reuşit să câştige definitiv răzăboiul în instanţă după nouă ani de anchete şi procese. Curtea de Apel Bacău a decis condamnarea definitivă a trei dintre angajaţii service-ului SC Trendo Automobile SRL, punct de lucru Bacău, la câte un an de închisoare cu suspendare. 

Cei trei inculpaţi, doi dintre mecanicii care au realizat lucrările şi coordonatorul service-ului care avea ca atribuţii controlul de calitate, au fost obligaţi să achite clientului păgubit 40.000 de lei daune, 10.000 reprezentând costurile pieselor ce trebuiau schimbate şi 30.000 de lei daune morale.

Cazul de la Bacău, tranşat de justiţie după mai multe răsturnări de situaţii, demonstrează cât de greu pot fi traşi la răspundere în România autorii unor infracţiuni de înşelăciune privind calitatea mărfii, faptă reţinută în sarcina celor trei inculpaţi.

Lucian Ciobanu, proprietarul unui autoturism Peugeot, a fost implicat într-un accident rutier pe 6 decembrie 2009, soldat cu avarierea maşinii. În baza procesul verbal de daune, întocmit de asigurator, s-a dispus inlocuirea mai multor piese printre care aripa dreapta spate, uşa dreapta spate, uşa dreapta faţă etc. Bărbatul a mers cu autoturismul la reprezentanţa Trendo Automobile Bacău, unde i s-a întocmit comanda de daună, contravaloarea reparaţiilor fiind stabilită la 11.771 lei.

Anchete şi procese, închise 

Reprezentanţii service-ului au realizat reparaţiile, iar în documentele întocmite clientului se consemna că piese folosite sunt produse noi, originale. După ce a intrat în posesia autoturismului reparat, clientul a sesizat o serie de deficienţe la piesele schimbate, motiv pentru care a depus o plângere la Protecţia Consumatorului. Nemulţumit de cum au soluţionat inspectorii OPC plângerea, care i-au comunicat că aspectele sesizate trebuie verificate de un expert neutru, clientul a depus o plângere la poliţie.

Ancheta s-a finalizat însă cu o soluţie de neîncepere a urmăririi penală procurorii apreciind că faptele reclamate nu constituie infracţiune. Păgubitul a contestat soluţia, iar judecătorii au dispus reluarea anchetei şi trimiterea în judecată a celor trei angajaţi (Iosif Trefaş, Vasile Eugen Panainte, respectiv Mircea Daniel Pătraşcu) dar şi a reprezentanţei SC Trendo Automobile SRL, ca persoană juridică.
Prima instanţă, Judecătoria Bacău, a dispus încetarea procesului penal din aceleaşi considerente că fapta inculpaţilor nu este prevăzută de legea penală. Clientul a contestat din nou sentinţa, iar instanţa de control judiciar a dispus rejudecarea dosarului. Reluat de la zero, procesul a fost câştigat în cele din urmă de clientul păgubit, atât la instanţa de fond, cât şi în apel.

Expertizele au confirmat suspiciunile clientului

Pentru a se verifica veridicitatea acuzaţiilor au fost efectuate trei expertize tehnico-judiciare şi una fizico-chimică. Toate au confirmat că piesele folosite la reparaţii nu erau noi, aşa cum se menţiona în documente.

”Atelierul de reparaţii auto este un profesionist, de la care consumatorul are o aşteptare firească de a fi de bună-credinţă în tot ceea ce întreprinde, de la obligaţia de informare, până la cea de conformitate a prestaţiei la care s-a angajat”,

Curtea de Apel Bacău

Experţii care au analizat probele au conchis ca portiera dreapta faţă înlocuită este una second hand (prezenta strat de vopsea de culoare rosie sub stratul de vopsea finală, situaţie neobişnuită la piesele noi) iar aripa dreapta spate a fost decupată şi înlocuită în secţiune (a fost înlocuită doar partea avariată, nu întreaga portieră, aşa cum era consemnat în dosarul de daună).

”Rezultă din întregul material probatoriu administrat în cursul procesului penal că la sfârşitul lunii decembrie 2009 - începutul lunii ianuarie 2010 (până la 06.01.2010, când a fost predat autovehiculul reparat), în calitate de lucrători ai service-ului, au realizat cu bună-ştiinţă şi fără a avea acordul persoanei vătămate, o lucrare necorespunzătoare la autovehiculul aparţinând persoanei vătămate, în sensul că au revopsit şi montat o portieră veche pe partea dreapta faţă, în loc de una nouă şi au înlocuit aripa dreaptă spate în secţiune, în loc să o înlocuiască integral, producând în felul acesta un prejudiciu proprietarului autovehiculului”, se precizează în hotărârea Curţii de Apel Bacău.

Buni de plată, doar angajaţii

Daunele stabilite pentru clientul păgubiti vor fi suportate doar de cei trei angajaţi. Reprezentanţa auto, deşi inculpată în dosar, nu a fost trasă la răspundere dintr-un viciu de procedură: nu au fost efectuate acte de urmărire penală împotriva sa, ci doar a angajaţilor. Decizia i-a nemulţumit atât pe client, cât şi pe cei trei angajaţi care au criticat decizia de a fi doar ei obligaţi la plata daunelor. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: