Cum a scăpat un fost primar să plătească 147.000 de lei, bani pe care i-a cheltuit pe chefuri şi lucrări ilegale

Cum a scăpat un fost primar să plătească 147.000 de lei, bani pe care i-a cheltuit pe chefuri şi lucrări ilegale

Primaria Vintu de Jos

Primăria comunei Vinţu de Jos din Alba a eşuat într-un nou demers judiciar prin care a încercat să recupereze sume de bani cheltuite ilegal în mandatul 2012 - 2016.

Ştiri pe aceeaşi temă

Primăria Vinţu de Jos din judeţul Alba a cerut în justiţie recuperarea sumelor de 131.512,84 lei şi penalităţi de 15.444 lei, reprezentând cheltuieli ilegale care ar fi fost realizate de primarul şi directorul economic din perioada 2012 – 2016.
 
Tribunalul Alba a respins în 16 februarie 2021 cererea administraţiei locale înregistrată în 31 august 2020. Vizaţi de pretenţiile financiare erau ex-primarul Gheorghe Vlad şi fostul director economic, Nicolae Valetin Groza. Cheltuirea ilegală a banilor a fost stabilită definitiv în justiţie, prin validarea unui raport al camerei de Conturi Alba din aprilie 2014. 

Tribunalul Alba a respins cererea Primăriei Vinţu de Jos pe motiv că este prescrisă. Cu alte cuvinte, administraţia a încercat mult prea târziu să recupereze banii de la cei doi foşti şefi ai instituţiei. Hotărârea poate fi contestată la Curtea de Apel.
 
În acţiunea civilă se susţine că, potrivit procesului verbal de constatare întocmit de către Camera de Conturi Alba, s-au angajat, înregistrat si efectuat unele cheltuieli si plaţi nelegale pentru prestarea unor servicii constând in servicii de cazare, masă, tratament şi închirieri sala de festivităţi în sumă totală de 10.313 lei. 

Facturile emise de prestatorii de servicii au fost înregistrate direct pe cheltuiala Primăriei fără a exista şi alte documente legale din care să rezulte necesitatea, oportunitatea şi eficienţa angajării şi utilizării resurselor financiare, precum şi documente din care să rezulte prestarea efectivă a acestor servicii. O altă cheltuială ilegală, în valoare de 699,84 lei, se referă la plata acestei sume pentru achiziţia de carburant necesar transportului personalului echipei de fotbal şi a ansamblului folcloric în anul 2013.
 
”Trebuie reparat şi prejudiciul în sumă de 120.500 lei rezultat din lichidarea, ordonanţarea şi plata unor materiale pentru lucrări de reparaţii, modernizări şi lucrări de investiţii cu nerespectarea prevederilor legate în materie. În concret la nivelul entităţii pe parcursul anului 2013 au fost achiziţionate cantităţi importante de materiale care servesc pentru lucrări de construcţii si întreţinere la construcţii in valoare de 120.500 lei. Achiziţionarea materialelor s-a efectuat de la mai mulţi furnizori in perioada ianuarie - octombrie 2013, fără ca Primăria să recurgă la aplicarea procedurii de achiziţie stabilita prin OG nr. 34/2006 cu modificările ulterioare. Cantităţile de materiale achiziţionate nu au avut la baza contracte de furnizare de materiale şi nici comenzi, încheiate /depuse cu/către furnizorii acestora”, se mai susţine în acţiunea civilă, care citează din raportul Camerei de Conturi. 

În toate cele trei situaţii, persoanele responsabile pentru cheltuirea banilor au fost identificate ca fiind primarul din perioada respectivă şi şeful biroului buget-finanţe.
 
Cei doi au apreciat acţiunea ca fiind nefondată. ”Din modul în care este formulată acţiunea, nu rezultă că ar fi produs un prejudiciu unităţii administrativ teritoriale şi primăriei, ci doar se reclamă greşita aplicare a normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor. Nu aduc in atenţia instanţei niciun înscris din care sa rezulte existenţa prejudiciului, ci se mulţumesc cu prezentarea unei stări de fapt nereale”, au răspuns fostul primar şi fostul director economic. 

Aceştia s-au folosit şi de dosarul penal 28/P/2014, înregistrat pe rolul Parchetului de pe lângă Tribunalul Alba, care, în final, a fost clasat. ”Soluţia de clasare dispusă prin ordonanţa procurorului nu face altceva decât să confirme că faptele pârâţilor nu corespund tiparului sau modelului existent în norma de incriminare”, se mai părecizează în răspunsul pârâţilor.

Primăria Vinţu de Jos a câştigat, anterior, un proces prin care ar trebui să recupereze suma de peste 600.000 de lei de la o asociaţie sportivă prin intermediul căreia era finanţată activitatea echipei de fotbal. Chiar dacă a obţinut dreptul a a recupera banii, acesta lucru nu s-a întâmplat pentru că asociaţia nu are niciun bun care să poată fi vândut în contul banilor. Suma totală care ar fi fost cheltuită ilegal în perioada celor patru ani - cât cei doi au condus instituţia - este de circa 1 milion de lei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările