Ce s-a întâmplat cu amenzile pe care Protecţia Consumatorului Alba le-a aplicat E.ON Energie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
E.ON Energie a primit patru amenzi în valoare totală de 16.000 de lei
E.ON Energie a primit patru amenzi în valoare totală de 16.000 de lei

Compania E.ON Energie Romania a fost sancţionată cu patru amenzi de către Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Alba pentru încălcarea unor pevederi din legislaţie în relaţia cu clienţii.

Procesul verbal a fost încheiat în 1 septembrie 2020 şi a constat în aplicarea a două amenzi de câte 2.000 de lei, a unei sancţiuni de 5.000 de lei, respectiv a unei a patra amenzi în valoare de 7.000 de lei.

Compania privată a contestat procesul verbal în intanţă şi a avut câştig de cauză parţial. A rămas în vigoare doar amenda de 5.000 de lei aplicată pentrui faptul că operatorul nu a probat afirmaţiile cuprinse într-o ofertă, potrivit cărora aceasta este mai mică cu 10% decât oferte ale altor operatori.

”S-a reţinut că, promovându-şi în această manieră serviciu de furnizare a energiei electrice, operatorul economic nu a probat afirmaţiile prezentate referitoare la procentul cu care sunt mai mici preţurile sale, aşa după cum impune art. 11 alin.1 din Legea nr. 363/2007, conduita acestuia constituind practică comercială incorectă”, astfel a fost motivată sancţiunea. Instanţa a constatat că ”fapta contravenţională există, conduita petentei fiind o practică comercială incorectă, contrară diligenţei profesionale, de natură să deformeze comportamentul unui consummator mediu, care se încrede în promisiunea de reducere a costurilor, când, în realitate, aceste afirmaţii nu au fost dovedite”.

Amenda de 7.000 de lei a avut la bază o practică comercială considerată ca fiind acţiune înşelătoare: ”În cuprinsul ofertei se menţionează «nicio creştere de preţ pe durata contractului, garantat», în timp ce în cuprinsul contractelor de furnizare, mai exact în Anexa conţinând Condiţiile comerciale, se prevede la art. 2 că preţul de furnizare nu conţine TVA şi acciză. Tarifele reglementate de transport şi de distribuţie a energiei electrice, contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, valoarea certificatelor verzi fiind stabilite prin ordine şi decizii ale ANRE şi putând fi modificate pe parcursul derulării contractului. Valoarea tarifelor reglementate se stabileşte prin legislaţia în vigoare aplicabilă la momentul facturării. Se mai menţionează că clientul va beneficia de preţul de furnizare stabilit la pct. 2 pe întreaga perioadă contractuală”.

Magistratul de la Judecătoria Alba Iulia a considerat că ”menţiunea din ofertă este clară şi se referă la preţul de furnizare, care reprezintă contravaloarea serviciilor furnizate, doar acesta putând fi determinat şi garantat de către operatorul economic, această menţiune nefiind susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu”.

Practici considerate legale

Una dintre amenzile de 2.000 de lei au fost motivate prin majorările de 0,04% pe zi calendaristică din suma neachitată la scadenţă, în condiţiile în care potrivit prevederilor din Codul de procedură fiscală, nivelul dobânzii este de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere. Cealaltă sancţiune s-a referit la faptul că la capitolul ”Cesiunea” din Condiţiile generale ale contractului de furnizare electricitate, operatorul economic nu a menţionat dreptul de opozabilitate al cedatului, precum şi termenul de 15 zile în care contractantul cedat trebuie, sub sancţiunea pierderii dreptului de regres împotriva cedentului, să îi notifice neexecutarea obligaţiilor de către cesionar, ci doar că cesiunea va produce efecte depline de la momentul primirii de către client a notificării trimise de furnizor în acest sens. Ambele au fost considerate de judecăor ca fiind nelegale.

”Nivelul dobânzilor de 0,02% pe zi de întârziere este reglementat de Codul de procedură fiscală, iar nu de Codul Fiscal, şi vizează exclusiv creanţele fiscale, iar nicidecum obligaţiile pe care părţile unui contract sinalagmatic şi le-ar datora reciproc. În aceste condiţii, stipularea unui procent de 0,04% pe zi de întârziere pentru neplata la scadenţă a contravalorii serviciului furnizat nu constituie contravenţia, pentru care i-a fost aplicată petentei amenda în cuantum de 2.000 lei.

Tot astfel, referitor la cesiunea contractului, instanţa constată că prevederile contractuale sunt în concordanţă cu dispoziţiile Codului civil în materie. Împrejurarea că nu a fost prevăzut în mod expres dreptul de regres al contractantului cedat împotriva cedentului nu echivalează cu o nerespectare a condiţiilor prescrise, părţile neavând obligativitatea să reglementeze în contract orice situaţie care ar putea interveni pe durata derulării acestuia”, a precizat judecătorul în hotărârea din 24 aprilie 2021. Instanţa a mai dispus restituirea către E.ON a sumei de 5.500 lei, achitată cu titlu de amendă contravenţională. Hotărârea poate fi contestată la Tribunalul Alba.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Poliţiştii-motociclişti din Sebeş, premiaţi de ministrul de Interne. Cum au prins autorul unei crime

Angajări fictive pentru subvenţii de peste 100.000 de lei de la AJOFM. Cum a fost pusă la cale „ingineria” penală

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite