Trotinetele electrice erau menite să rezolve traficul în Roma, dar au devenit „capcane ale morţii”

Trotinetele electrice erau menite să rezolve traficul în Roma, dar au devenit „capcane ale morţii”

Foto Profimedia

Roma, oraşul etern, a fost invadat, cucerit şi prădat de nenumărate ori de la fondare, de acum aproape 2.800 de ani, şi până azi. Fiecare atac a lăsat urme în tot oraşul, de la ruinele Forumului Roman până la caverna Circului Maxim unde odată se întreceau carele. Actuala invazie a capitalei italiene vine însă de la trotinete electrice - peste 14.000 - carele moderne care blochează trotuarele, deranjează şoferii şi care ucid civili, scrie CNN.

Ştiri pe aceeaşi temă

De când trotinete electrice de închiriat au fost introduse în urmă cu trei ani ca alternativă la transportul public în timpul pandemiei de COVID-19, 4 persoane au fost ucise în timp ce mergeau pe ele, potrivit consilierului pentru mobilitate al Primăriei Romei, Eugenio Patane. Camerele de gardă ale spitalelor tratează cel puţin o vătămare majoră cauzată de o trotinetă electrică la fiecare trei zile, spun autorităţile sanitare.
 
Şi totuşi, doar 2% (aproximativ 270) din trotinetele de închiriat sunt folosite zilnic.
 
Primăria Romei a acordat licenţe pentru şapte companii responsabile cu schimbarea bateriilor, efectuarea de reparaţii, mutarea trotinetelor în zone cu trafic intens şi pescuitul lor din fluviul Tibru.
 
Trotinetele care nu sunt folosite sunt cele care reprezintă cea mai mare provocare, în special pentru persoanele cu dizabilităţi.
 

„O serie de sperieturi”

Giuliano Frittelli, şeful Uniunii Italiane pentru Nevăzători şi cei cu Deficienţi de Vedere, navighează cu bastonul său printre trotinetele electrice care împânzesc trotuarul din apropierea biroului său din centrul oraşului şi spune pentru CNN că, pentru cei care nu văd, trotinetele electrice sunt o capcană mortală.
 
„Prima problemă este parcarea haotică”, spune Frittelli în timp ce îşi bate bastonul de baza unei trotinete electrice, explicând că forma lor neobişnuită face mai uşoară accidentarea de ele a cuiva cu deficienţă de vedere.
 
El mai spune că, pentru că sunt electrice, sunt tăcute, ceea ce reprezintă o altă ameninţare pentru cei care nu văd.
 
FOTO Shutterstock 
 
„Nu le auzi, aşa că nu poţi merge în jurul lor”, spune Frittelli, amintindu-şi un incident în care o trotinetă electrică a trecut atât de aproape pe lângă o persoană nevăzătoare încât câinele însoţitor al respectivei a sărit de pe trotuar, provocând ceea ce el a numit „o serie de sperieturi” care, din fericire, nu s-a terminat cu o accidentare fizică.
 
Grupul lui Frittelli lucrează cu Primăria Romei pentru a face obligatoriu ca trotinetele electrice să fie parcate numai în parcările amenajate. De asemenea, doreşte ca acestea să fie adaptate pentru a produce un nivel de zgomot de cel puţin 30 de decibeli, astfel încât să poată fi reperate auditiv mai uşor.
 
El spune că nu doar persoanele cu dizabilităţi, inclusiv cele în scaune cu rotile, se luptă să folosească străzile când trotuarele sunt pline cu trotinete. Sunt afectaţi şi bătrânii şi părinţii care împing cărucioarele pentru copii.
 
Consilierul rutier al Primăriei Romei, Eugenio Patanè, este de acord. El a declarat pentru CNN că, de la 1 ianuarie 2023, oraşul va reînnoi permisul pentru doar 9.000 de trotinete electrice şi va reduce numărul companiilor care au voie să le dea spre închiriere la doar 3.
 
El mai spune că oraşul intenţionează să solicite ca un procent din trotinete electrice să fie amplasate în suburbii şi în alte zone, astfel încât cetăţenii obişnuiţi să le poată folosi pentru ceea ce el numeşte „ultimul kilometru”, care i-ar putea duce de la o staţie de metrou la casele lor sau să le permită să facă comisioane rapide fără să apeleze la maşină.
 
„Sunt un pericol pentru oameni, dar sunt şi o problemă pentru oraş, pentru frumuseţea oraşului”, spune Patanè. „Centrul oraşului este un sit al patrimoniului UNESCO; este foarte fragil şi trebuie să avem grijă de el”.
 

Ignorarea regulilor

La începutul lunii iunie, doi americani au fost amendaţi cu aproximativ 800 de dolari pentru că au aruncat trotinetele electrice închiriate pe Treptele Spaniole, provocând daune în valoare de aproximativ 26.000 de dolari marmurei fragile. Incidentul a fost surprins de camerele de supraveghere şi de trecători care l-au văzut pe unul dintre turişti în timp ce arunca trotineta electrică din metal greu, capturând şi zgomotul izbiturii de trepte.
 
Trotinetele electrice sunt folosite în principal de turişti şi tineri, spune Patanè.
 
Acesta mai precizează că regulile sunt adesea ignorate, în special cele care interzic utilizarea pe trotuare şi folosirea unei trotinetele electrice de mai mult de o singură persoană. Cei care le închiriază ar trebui să aibă 18 ani, iar oraşul nu poate obliga firmele de închiriere să furnizeze căşti din cauză că foarte puţini oameni le poartă.
 
Controalele poliţiei şi amenzile sunt rare pentru utilizatorii de trotinete electrice care încalcă regulile de bază deoarece este dificilă aplicarea legii care interzice folosirea trotuarelor când trotinetele sunt în general parcate fix pe trotuare.
 
Totuşi, trotinetele electrice par a fi un hit printre turişti. „Pentru a călători, în special în centrul istoric, unde este aproape imposibil într-o maşină, asta este cea mai bună alegere”, a declarat Walter Hughes, din Dallas, Texas, pentru CNN.
 
„Pentru acea [distanţă de doi sau trei kilometri] în care te deplasezi rapid, nu poţi găsi un loc de parcare pentru o maşină, este prea cald să mergi pe jos timp de cinci ore, aşa că asta este opţiunea.”
 
Nu toată lumea este de acord. Taximetriştii care au fost nevoiţi să treacă printre pietoni şi mopede de ani de zile spun că trotinetele electrice sunt o problemă mult mai mare.
 
Eduardo Conticello a avut multe accidente evitate la mustaţă cu taxiul său şi ar dori ca trotinetele electrice să fie desfiinţate complet.
 
El declară pentru CNN că adesea se opresc brusc în faţa lui sau cad. „Când îi văd, conduc foarte, foarte încet”, explică el, ceea ce adaugă timp călătoriilor sale, ceea ce înseamnă că pasagerii lui plătesc mai mult din cauza lor. „Sunt foarte periculoşi”.
 
Dar viaţa în oraşul etern nu a fost niciodată deosebit de uşoară în cei 2.800 de ani. Roma nu a fost construită într-o zi, aşa cum se spune. Şi nici problemele sale nu se vor rezolva într-una singură.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările