Câţi bani aduce turismul

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anul trecut, pentru prima oară, 1 din 11 locuri de muncă la nivel mondial a fost creat şi întreţinut de industia de turism. Estimările sunt că în 2013 turismul va susţine aproximativ 266 de milioane de locuri de muncă. Refuzând să investească în turism România pierde sute de mii de euro.

Anul trecut industria de turism a depăşit economia globală crescând mai mult decât sectorul de producţie, retail, servicii financiare şi comunicaţii. Turismul şi-a crescut contribuţia la produdul intern brut cu 3 procente şi a crescut numărul de joburi cu 5 milioane (ajungând la 260 de milioane). Asta înseamnă că, pentru prima oară, 1 din 11 locuri de muncă este creat şi întreţinut de industia de turism.

   

tabel mihaela codreanu

În raportul Călătorii şi turism, impact economic, publicat anul acesta, WTTC (World Travel and Tourism Council) estimează că industria turismului îşi va mări contribuţia la produsul intern brut. Estimările sunt că în 2013 turismul va susţine aproximativ 266 de milioane de locuri de muncă la nivel mondial.

   

tabele turism mihaela codreanu

Turismul e stâns legat de alte sectoare ale economiei (de exemplu comerţ, construcţii, transport). Îi zice efectul de multiplicare - turismul şi o mulţime de alte sectoare sunt interdependente şi o industrie de turism profitabilă aduce mai multe locuri de muncă, infrastructură, o grijă mai mare pentru cultură, tradiţii, monumente istorice, servicii mai bune, investiţii străine, ba chiar şi sisteme de educaţie şi sănătate mai bune.

image

Statisticile arată că cu cât economia unei ţări este mai dezvoltată cu atât câştigurile din turism, per vizitator, sunt mai mari, şi invers. De exemplu Germania câştigă pentru fiecare turist de două ori mai mult ca Ungaria, Turcia sau Spania. De obicei ţările mai dezvoltate, şi cu economii diverse şi dezvoltate, câştigă mai bine din turism. (Tourism and Development in the Developing World,Telfer D & Sharplev R)

Refuzând să investească în turism România pierde milioane de euro. Şi şansa de a creşte. Căci dacă nu ne gândim la altele măcar să ne gândim cam câţi bani am putea face. Mulţi. Nu că unii nu ar face bani şi acum. Am fost şi eu câteva zile prin ţară, nu numai că abia la a treia sau la a patra pensiune la care am sunat am găsit locuri, dar nici n-am primit bon pe nicăieri. Iar când am cerut n-am primit bon fiscal ci un bon de mână. Aşa că placa nu avem clienţi e şi nu e adevărată. Mulţi probabil nu-i declară.  

E la fel de adevărat că avalanşa de turişti nu aduce doar lucruri bune. Vine şi cu poluare, distrugerea de ecosisteme/patrimoniu/tradiţii, trafic, zgomot etc. Am putea însă învăţa din greşelile altora şi să dezvoltăm industria turismului responsabil, gândindu-ne la viitor, nu doar la bani, că tot a fost de curând ziua internaţională a turismului, sub sloganul Turism şi apă, să protejăm viitorul nostru comun. Dar astea sunt din păcate doar vorbe frumoase,şi nu doar pentru noi. 

Şi ce să mai vorbim noi de turism durabil când nici măcar n-am fost în stare să scăpăm de taximetriştii pirat de la aeroportul Otopeni, principala poarta de intrare în România, deşi a murit un om. Când am ieşit din aeroport mi s-a urcat sângele la cap când am văzut că mă întâmpină piraţii, cu placa taxi? Sunt mai puţini, şi parcă ceva mai discreţi, dar sunt tot acolo. 

E incredibil că moartea unui om nu a putut produce decât o schimbare de formă şi de scurtă durată. Deşi sincer nu ştiu de ce mă mai mir. Pare limpede ca lacrima că totul e făcut de ochii lumii. Vezi afişele cu numere doar după ce le cauţi. Nu există indicatoare către liftul care te duce la staţia de autobuz. De ce nu e totul pus la vedere? De ce nu există, imediat ce ieşi din avion, în drum spre bagaje, afişe mari, sau nu zice nimeni, în engleză, pentru autobuz mergeţi acolo, pentru taxi faceţi aşa? Probabil pentru că nu se doreşte.

Am fost de nu ştiu câte ori pe Heathrow, al treilea cel mai aglomerat aeroport din lume în 2012, sau pe Charles de Gaulle, uriaş, şi niciodată nu m-am rătăcit. În schimb, pe Otopeni, dacă vreau să iau un taxi/autobuz caut acul în carul cu fân (eu nu, că m-am obişnuit dar imaginaţi-vă un străin ce vine pentru prima oară la noi). Ca să nu mai spun că taximetriştii pirat se trag de şireturi cu cei de la pază, care nu îi fugăresc pe ei ci pe cei legali - era un băiat ce urla la un taxi galben că nu are voie acolo. Evident că nu are voie, strică piaţa piraţilor, ei au voie la 10 metri, unde nu-i vede nimeni. 

În orice ţară civilizată la ieşirea din aeroport stau, aliniate, taxiurile, te aşezi frumos la rând, dacă e aglomerat, şi taxiurile iau clienţii în ordinea sosirii. Ok, nu se poate, nu e spaţiu, să zicem, dar sigur se pot găsi soluţii. De exemplu modelul Malta - există un ghişeu la ieşirea din aeroport, lângă el stau aliniaţi, pe scaune, şoferii de taxi. Te duci frumos la doamna de la ghişeu, îi zici unde vrei să mergi, îţi taie chitanţă (preţul e fix în funcţie de locaţie, 15 euro până în Valetta, 20 până în Sliema etc), şi doamna strigă Valetta, se ridică taximetristul, te conduce la maşină şi gata. Nu pare aşa de complicat nu? 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite