Dilema săptămânii: Aerobic sau pilates?

Dilema săptămânii: Aerobic sau pilates?

Indiferent de metoda aleasă, mişcarea este vitală pentru organism

Profesioniştii mişcării pun tot mai mult accent pe contribuţia minţii la sănătatea corpului. Cum centrul de comandă al multor meserii din secolul XXI s-a mutat la birou, în faţa calculatorului, corpurile noastre încep să scârţâie, iar lipsa mişcării se simte.

Ştiri pe aceeaşi temă

Din acest motiv, la care se adaugă influenţa negativă a alimentaţiei dezechilibrate, exerciţiile fizice au ajuns în zilele noastre cel mai recomandat şi utilizat medicament. Patronii sălilor de fitness, de aerobic sau care predau altfel de exerciţii profită din plin de această tendinţă şi reinventează mişcarea. Numărul celor care le calcă pragul a crescut simţitor în ultimii ani. Este, dacă vreţi, o a doua şcoală pentru adulţi, aceea de la mijlocul vieţii, când se lucrează mai mult pentru trup, cu majora contribuţie a minţii.

Această simbioză minte‑or­ganism, exersată şi îmbunătăţită ani la rând, s-a transformat într-o veritabilă filosofie a modului de a trăi şi de a te comporta în societate. Iar dezbaterea de astăzi urmăreşte să puncteze câteva dintre avantajele pe care le au două tipuri de exerciţii: aerobic şi pilates.

„O partidă de tenis de câmp sau de baschet face minuni"

Aerobicul, aşa cum ne-o spune şi denumirea, foloseşte oxigenul ca indicator al performanţei fizice şi al rezistenţei sistemului cardio-respirator. În cazul exerciţiilor de acest fel, explică antrenorul personal Daniel Cristian Munteanu, organismul este supus unui efort constant.

„Sunt multe feluri de aerobic, dar în general toate au la bază aceeaşi filosofie. Inventatorii acestui tip de exerciţiu au observat că indivizii cu un trup îngrijit sau cu masă musculară dezvoltată, unii dintre ei chiar sportivi, întâmpinau greutăţi atunci când făceau efort prelungit. Atunci s-a născut ideea unui antrenament moderat ca intensitate, dar de durată."

Date fiind beneficiile aerobicului, am putea spune că acesta are o importantă latură medicală, întrucât pune la punct în mod miraculos plămânii, inima, vasele de sânge, precum şi musculatura.

„Aerobicul acţionează în principal asupra muşchilor implicaţi în respiraţie. Apoi, acelaşi lucru se întâmplă şi asupra muşchilor inimii, care graţie mişcării vor fi învăţaţi să pompeze sângele mai bine. Ca beneficii mai pot fi menţionate reducerea tensiunii arteriale şi arderea grăsimilor", mai spune Daniel Cristian Munteanu.

Pentru că mişcările de aerobic acţionează asupra unor organe foarte importante şi sensibile, nu se recomandă exersarea lor în lipsa unui profesionist.

„Dacă cineva nu agreează să facă exerciţii într-o sală de antrenament, în prezenţa altor persoane, poate apela la metodele tradiţionale de aerobic, care sunt la îndemâna oricui: mersul pe bicicletă, alergarea în parc. La acestea se adaugă sporturile: o partidă de tenis de câmp sau de baschet face minuni pentru organism", adaugă antrenorul.

Ca să aibă efecte benefice, acest gen de activitate trebuie repetat constant, pe o perioadă lungă, dacă nu chiar pentru totdeauna. De exemplu, continuă el, o şedinţă zilnic ar trebui să fie de 40-60 de minute, fără ca efortul depus să fie foarte intens sau să aibă ruperi de ritm semnificative.

"Dacă cineva nu agreează să facă exerciţii într-o sală de antrenament, poate apela la mersul pe bicicletă sau la alergare."
Daniel Cristian Munteanu
antrenor

„Pilates, un gen de sport care implică meditaţie"

Pilates a devenit unul dintre cele mai folosite tipuri de fitness din întreaga lume, iar femeile sunt principalii clienţi ai sălilor de pregătire. Este un fel de sport zen, care implică în mişcări atât trupul, cât şi mintea. Prin urmare, concentrarea în timpul unui exerciţiu Pilates este totul, pentru că altfel nu se realizează această comuniune necesară.

„Acum câteva zeci de ani cine se gândea că într-o sală de sport vei fi pus să meditezi? Pentru că asta implică tehnica pilates: mintea ta se concentrează la mişcările trupului, ambele lucrează spre un bine comun. Astfel că, în momentul execuţiei, pe saltea, se produce o reacţie între minte, musculatură şi respiraţie. Când unul dintre aceste elemente cedează, înseamnă că mai este mult de lucru", explică Lili Sandu, preparator fizic.

De la apariţia metodei, instructorii au adaptat-o în funcţie de pregătirea anterioară, astfel că astăzi pot fi întâlnite mai multe metode de pilates.

„În original, pilates presupune dezvoltarea performanţelor fizice şi apoi un control total asupra corpului. Antrenorii folosesc diverse instrumente ajutătoare, de la scaune şi mingi la aparatură cu corzi elastice sau care corectează poziţia corpului. Dar sunt mişcări care se pot face doar cu trupul, numai că pentru un antrenament eficient sunt necesare şi respectivele instrumente, bineînţeles, sub supravegherea unui antrenor", spune Lili Sandu.

Spre deosebire de aerobic, pilates poate fi practicat şi 15 minute pe zi. Nu are contraindicaţii, astfel că la cursurile de pilates pot participa atât persoanele care au probleme cu spatele sau cu coloana, cât şi femeile însărcinate.

„Pilates nu este o metodă de slăbit, adică nu înlocuieşte dieta, de exemplu, dar contribuie foarte mult la scăderea în greutate şi, în plus, tonifică foarte bine muşchii. Tot ce contează este ca exerciţiile să fie executate corect, pentru că altfel ne pierdem vremea la sală", mai spune Lili Sandu.

"Pilates presupune dezvoltarea performanţelor fizice şi apoi un control total asupra corpului."
Lili Sandu
preparator fizic

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: