25 de metropole, responsabile pentru peste jumătate din emisiile de carbon la nivel global. Care sunt sursele acestora

25 de metropole, responsabile pentru peste jumătate din emisiile de carbon la nivel global. Care sunt sursele acestora

FOTO SHUTTERSTOCK

Doar 25 de oraşe, majoritatea în China, sunt singure responsabile pentru mai mult de jumătate din emisiile urbane de gaze cu efect de seră la nivel mondial, se arată într-un studiu publicat pe 12 iulie în jurnalul cu acces liber „Frontiers in Sustainable Cities”.

Ştiri pe aceeaşi temă

Studiul a fost realizat de cercetătorii de la Universitatea Sun Yat-sen şi a comparat emisiile de carbon raportate de 167 centre urbane (oraşe şi zone metropolitane) din 53 de ţări.
 
52% din totalul emisiilor de carbon la nivel global provin din 23 de oraşe chineze (între care  Shanghai, Beijing şi Handan) şi capitalele Rusiei şi Japoniei, Moscova şi Tokyo.

„În general, atât ţările dezvoltate, cât şi cele în curs de dezvoltare au oraşe cu emisii totale ridicate de gaze cu efect de seră, iar unele oraşe din ţările dezvoltate -precum cele din Japonia, SUA, Coreea, Germania şi Singapore - au generat  o cantitate încă destul de mare de emisii în perioada de studiu”, se arată în cercetare.
 
Oraşele din economiile dezvoltate tind să polueze mai mult din pricina consumului mai mare, în timp ce China, considerată ţară în curs de dezvoltare în studiu se apropie de aceste niveluri de poluare având în vedere că oraşele sale sunt centre prelucrătoare masive.
 
Cercetătorii au examinat mai multe oraşe din China, India, SUA şi UE decât din restul lumii întrucât acestea produc cele mai multe din emisiile globale de carbon.
 
În ce priveşte emisiile pe cap de locuitor, oraşele europene, americane şi australiene depăşesc în mod semnificativ majoritatea centrelor urbane din ţările în curs de dezvoltare.
 
„Este important de menţionat că multe ţări dezvoltate externalizează lanţuri de producţie cu emisii ridicate de carbon în China, ceea ce creşte emisiile legate de export pentru aceasta din urmă”, scriu autorii studiului, potrivit Rador.
 
Studiul a analizat, de asemenea, originea emisiilor din aceste oraşe.
 
„Energia staţionară – care include emisiile derivate din utilizarea combustibililor şi a electricităţii în clădiri rezidenţiale şi instituţionale, clădiri comerciale şi fabrici – a contribuit la între 60% şi 80% din emisiile totale în oraşele din America de Nord şi din Europa. Într-o treime din oraşe, peste 30% din emisiile totale de gaze cu efect de seră proveneau din transportul rutier. Mai puţin de 15% din emisiile totale proveneau din căile ferate, cursuri de apă şi aviaţie”.
 
Cercetătorii au trasat, totodată, variaţia emisiilor înregistrată în oraşe în perioada supusă studiilor. În aproximativ 30 dintre acestea, între 2012 şi 2016, s-a înregistrat o scădere netă.
Cea mai mare reducere a emisiilor pe cap de locuitor a avut loc la Oslo, Houston, Seattle şi Bogotá. Primele patru oraşe în ceea ce priveşte creşterea emisiilor pe cap de locuitor, în aceeaşi perioadă, au fost Rio de Janeiro, Curitiba, Johannesburg şi Veneţia, unde turismul de masă joacă un rol fundamental, potrivit Rador.
 
Descoperirile au evidenţiat rolul semnificativ pe care îl joacă oraşele în reducerea emisiilor, a declarat co-autorul studiului Shaoqing Chen, om de ştiinţă în domeniul mediului la Universitatea Sun Yat-sen din Guangzhou, citat de Reuters.
 
Chen şi alţi oameni de ştiinţă au avertizat, totuşi, că unele dintre datele disponibile sunt fragmentate, unele oraşe raportând statistici din 2005.
 
Faptul că fiecare oraş raportează diferit emisiile face, de asemenea, comparaţiile dificile, au adăugat ei.
Cercetările publicate în 2018 în revista Environmental Research Letters au analizat un eşantion mult mai mare de 13.000 de oraşe, mari şi mici, descoperind că 100 de oraşe care conţin 11% din populaţia lumii au contribuit  la 18% din amprenta de carbon globală.
 
Totuşi, noua analiză „contribuie la sporirea literaturii şi la înţelegerea noastră asupra emisiilor urbane”, a declarat profesorul Karen Seto, profesor de Geografie şi Ştiinţe Urbane de la Universitatea Yale, co-autor al lucrării din 2018.
 
„Este cu adevărat dificil să comparaţi merele cu merele emisiilor de gaze cu efect de seră ale oraşelor, dar ar trebui încercat, iar lucrarea este un efort destul de reuşit în acest sens ”, a adăugat Dan Hoornweg, profesor la Ontario Tech University şi fost consilier al Băncii Mondiale în materie de oraşe sustenabile şi schimbări climatice.
 
Chen a subliniat că noua analiză este prima ce a examinat obiectivele de reducere a emisiilor de carbon în metropole, ca şi progresele în ceea ce priveşte reducerea acestora.
Şaizeci şi opt dintre oraşe - majoritatea în ţările dezvoltate - stabiliseră obiective absolute de reducere a emisiilor.
 
Dar doar 30 din cele 42 de oraşe în care au fost urmărite progresele au arătat o diminuare  a emisiilor de carbon, majoritatea ţări din Statele Unite şi Europa.
 
În timp ce economiile mai dezvoltate din Europa şi din alte părţi ale lumii pot acum să se dezvolte fără a-şi creşte emisiile de carbon, lumea se mişcă la viteze diferite, a spus Hoornweg.
 
"Au generat o tonă de emisii până sa ajungă în acest punct, iar China se află acum în această etapă. Ştim că India va ajunge acolo la un moment dat şi ultima va fi Africa", a spus el.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările