Lecţii la şcoală cu Google Apps for Education. Pricopie: „O să cumpărăm tablete când vom avea softuri educaţionale şi conectivitate“

Lecţii la şcoală cu Google Apps for Education. Pricopie: „O să
cumpărăm tablete când vom avea softuri educaţionale şi conectivitate“

O lecţie de Electronică la tabla interactivă, la un liceu din Chiajna     FOTO: Adevărul / Ioana Nicolescu

Tinerii învaţă mai uşor cu ajutorul noilor tehnologii dintr-o clasă digitală, sunt mai atenţi la ore, nu trebuie să ia notiţe tot timpul şi vizualizează mai bine lecţiile, spun atât profesorii, cât şi elevii de la Liceul tehnologic „Doamna Chiajna” din Comuna Chiajna de lângă Bucureşti, care au luat parte la un program pilot de digitalizare a clasei, iniţiat de Google.

Ştiri pe aceeaşi temă

Una din clasele liceului a fost dotată cu o tablă interactivă la care profesorii prezintă lecţii realizate cu ajutorul Google Apps for Education (aplicaţii Google pentru educaţie). Spre exemplu, la ora de limba Română de la clasa a V-a, profesoara Mihaela Coman a prezentat o lecţie din "Românii supt Mihai-Voievod Viteazul" de Nicolae Bălcescu, în care le-a explicat elevilor cum să  identifice trăsăturile fizice şi morale ale personajului principal.

Astfel, prin intermediul tablei digitale, Coman a prezentat o scenă de pe Youtube din filmul Mihai Viteazul, iar elevii s-au folosit de Google Search pentru a se informa despre domnia lui Mihai Viteazul, de pe Wikipedia. Textul lecţiei a fost transpus apoi într-un fişier Google Docs, însoţit de imagini reprezentative.

"Am utilizat Google Forms pentru teme, iar elevii sunt chiar atraşi de această modalitate de a lucra de acasă. Tehnologia aceasta ne ajută să fim mai aproape de elevi, să comunicăm mai bine cu ei şi să-i aducem mai aproape de şcoală", a spus profesoara de Română la ora demonstartivă ţinută joi la liceu, în prezenţa ministrului Educaţiei, Remus Pricopie.

Şi elevii se declară încântaţi să înveţe într-un mod atât de modern. Marian Barbu este în clasa a X-a şi de o săptămână învaţă în noua clasă digitală a şcolii. "E mai simplu decât la orele normale, suntem mai atenţi fiindcă nu trebuie să luăm notiţe tot timpul, primim mai multă informaţie într-un timp mai scurt", a spus elevul.

Elevii ar putea avea note mai bune

Profesorul de fizică Dumitru Sandu a explicat la rândul său, pentru adevarul.ro, că poate câştiga timp la ore utilizând instrumentele oferite de Google. "La materia pe care o predau sunt foarte importante experimentele virtuale care îi ajută pe elevi să vizualizeze ceea ce învaţă. Cred că până în 2020 vom vedea acest sistem în multe şcoli din ţară, este o prioritate naţională", a spus Sandu.

În ceea ce priveşte pregătirea profesorilor pentru a utiliza noile tehnologii, ei spun că nu au avut dificultăţi. "Eu sunt şi profesoară de Electronică, deci nu a fost greu. Tehnologia aceasta îi face mai curioşi pe elevi şi aş fi surprinsă dacă peste câteva luni de predare cu ajutorul ei elevii nu vor avea note mai bune", a spus profesoara Niculina Bădălan.

Elisabeta Moraru, Industry Manager la Google, a explicat pentru adevărul.ro că acest proiect a început în urmă cu un an, când cei de la Google au abordat Ministerul Educaţiei. "I-am întrebat unde ar avea nevoie de ajutorul şi expertiza noastră, aşa au început discuţiile, iar în septembrie 2013 am concretizat paşii. Profesorii au fost cei care şi-au ales aplicaţiile, ei fiind adevăraţii artizani ai proiectului. Am fost surprinşi să vedem profesori care nu numai că au vrut să participe, dar au venit şi cu idei despre cum să predea lecţiile cu ajutorul Google Apps for Education", a spus Moraru.

Viitorul educaţiei: digitalizarea claselor

La rândul său, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat că a încurajat toate firmele, în special cele care au reprezentanţă în România şi firmele româneşti din zona IT să îi ajute în construirea clasei viitorului.

„Este foarte clar că peste 10 ani, şcoala şi clasa nu are cum să mai arate aşa cum arată astăzi şi aşa cu arăta acum 50 de ani. Ne-am propus să introducem noile mijloace digitale de comunicare în clase prin existenţa laptopurilor, tabletelor, tablelor digitale, aplicaţiilor lecţiilor digitale, dar vrem să mergem şi mai departe, spre conceptul de management digital al clasei şi al şcolilor. Îîn momentul în care am teme pe care le fac pe tabletă, asta înseamnă că un cadru didactic, înainte să intre la oră, ar putea să ştie cine şi-a pregătit tema şi cine nu, prin urmare îşi poate pregăti întâlnirea cu elevii mult mai bine, concentrându-se pe cei care nu au reuşit să parcurgă lecţiile acasă. Cu ajutorul instrumentelor digitale poţi să îţi dai seama unde să intervii suplimentar înainte de a intra în clasă", a spus Pricopie.

În ceea ce priveşte alegerea şcolilor, Pricopie a cerut ca acestea să fie din mediul rural, Ministerul Educaţiei a venit cu şase propuneri dintre care cei de la Google au ales două şcoli: Liceul Tehnologic “Doamna Chiajna” din comuna Chiajna, Liceul Teoretic „Jean Bart” din Sulina, judeţul Tulcea, iar a treia şcoală va fi selectată printr-un concurs de proiecte dintre şcolile care implementează Google Apps for Education până la 31 august 2014. Echipamentele din clasa digitală de la "Doamna Chiajna" au fost oferite de Google şi partenerii lor în acest proiect: Lenovo, Avitech, Intel, Siveco şi Indilis.

 

 

„Va urma un studiu de fezabilitate pe care îl vom lansa cât de curând în parteneriat cu toate firmele interesate să participe, va reprezenta probabil baza celui mai mare proiect de modernizare a şcolii româneşti din punct de vedere al conţinutului şi metodelor didactice", a declarat Remus Pricopie, care a mai menţionat că în prezent, 2.500 de şcoli sunt în proces de conectare la internet.

Potrivit datelor Ministerului Educaţiei, din cele 20.000 de clădiri şcolare, 11.000 sunt deja conectate, iar restul vor fi şi ele conecatte până în 2020.

"Vom asigura conectivitatea, softul educaţional, pregătirea cadrelor didactice şi în ultimul rând, ca să nu mai primesc întrebarea dacă o să cumpăr mâine trei milioane de tablete, o să cumpărăm tablete atunci când o să avem softuri educaţionale şi celelalte condiţii îndeplinite, dar probabil că peste patru-cinci ani, ceea ce vedeţi aici va fi la nivelul unei cohorte, adică la nivelul claselor I-II, V şi IX vor fi generalizate", a spus Pricopie.

Elevii nu vor susţine Bacalaureatul pe calculator în viitorul apropiat

Întrebat dacă într-un viitor nu prea îndepărtat vom vedea şi examenele naţionale de Bacalaureat şi Capacitate susţinute pe calculator, Pricopie a zis că în niciun caz nu se va întâmpla asta în următorii cinci-şase ani, dar spre direcţia aceasta ne îndreptăm. "Cred că mai întâi trebuie să vedem cum se asimilează această tehnologie la nivelul clasei. Numai după câţiva ani buni de predate într-un sistem digital putem discuta de o evaluare în sistem digitalizat. Nu se va întâmpla acest lucru în România în următorii 5-6 ani în ceea ce priveşte examenele naţionale, dar aceasta este direcţia spre care ne îndreptăm", a afirmat ministrul Educaţiei.

Google Apps for Education sunt gratuite

Google pune la dispoziţie, gratuit, suita de aplicaţii Apps for Education, tuturor unităţilor de învăţământ din România interesate să o implementeze. Astfel, toţi elevii şi studenţii din instituţiile de învăţământ vor putea folosi gratuit unelte colaborative de genul foilor de calcul tabelar (Google Sheets), prezentărilor online (Google Slides) sau documentelor partajate (Google Docs) precum şi a altor aplicaţii consacrate precum Youtube, Google Maps, Google Hangouts şi multe altele.

O componentă vitală a proiectului este programul de dezvoltare profesională a cadrelor didactice din întreaga ţară. Aceasta îşi propune instruirea unui număr considerabil de profesori din toată ţara în folosirea resurselor şi a aplicaţiilor online. Se urmăreşte astfel formarea unui nucleu de cadre didactice (Google Educators Group) care să susţină adoptarea tehnologiilor digitale de învăţare. Programele de instruire se vor desfăşura prin colaborarea cu Junior Achievement, pe parcursul următorilor doi ani.

Ce capacităţi şi servicii conţine Google Apps:

Google Apps cuprinde: Gmail – serviciu de e-mail pe bază de web – şi o suită de soluţii suplimentare de colaborare şi productivitate, printre care:
Google Calendar – partajarea calendarului, programarea şi gestionarea întâlnirilor
Google Drive – crearea şi distribuirea online a documentelor, tabelelor, prezentărilor şi formularelor
Google Sites – crearea şi distribuirea paginilor web, cu capacităţi de integrare a materialelor video, imaginilor, gadget-urilor şi documentelor
Google Apps oferă şi acces la zeci de alte servicii Google (printre care Blogger, Picassa şi Google Voice), precum şi la instrumente administrative, asistenţă clienţi şi acces la API-uri care integrează Google Apps cu sistemele informatice existente.


Prima clasă digitală din România a fost inaugurată la liceul „Nicolae Kretzulescu” din Bucureşti

Liceul Kretzulescu. Cum se învaţă în prima clasă „inteligentă“ din România. „Cursurile sunt ca un teambuilding”

Digitalizare completă pentru o clasă de la Liceu Pedagogic din Timişoara: 34 de tablete înlocuiesc caietele tradiţionale

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: