Cum s-ar putea relua şcoala: pe etape, în funcţie de anul de studiu

Cum s-ar putea relua şcoala: pe etape, în funcţie de anul de studiu

La Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, atât admiterea, dar şi examenele de finalizare a studiilor se vor desfăşura online

Autorităţile iau în calcul redeschiderea cursurilor şcolare, odată cu ameliorarea contextului epidemiologic, astfel încât elevii să poată încheia anul şcolar şi să-şi dea examenele finale. Cei care fac cursuri online ar putea fi evaluaţi de acasă pentru a nu fi chemaţi în şcolile româneşti cu clase aglomerate şi fără WC-uri, apă sau săpun

Ştiri pe aceeaşi temă

Odată cu îmbunătăţirea contextului epidemiologic, autorităţile au subliniat nevoia reluării cursurilor şcolare, astfel încât elevii să poată încheia anul şcolar. Specialiştii epidemiologi atrag atenţia că redeschiderea şcolilor trebuie făcută în anumite condiţii, prin asigurarea unor măsuri de igienă sanitară şi chiar prin reducerea substanţială a numărului de elevi la orele de curs. Toate aceste măsuri par dificil de implementat în condiţiile în care sistemul de educaţie din România suferă de ani buni de o supraaglomerare în ceea ce priveşte numărul de elevi din clase, dar şi de proaste condiţii sanitare, atât în mediul rural, cât şi în centrul Capitalei.
 

Ce măsuri ar trebui luate pentru siguranţa elevilor

 
Dacă ministrul Sănătăţii avansează posibilitatea reluării orelor de curs la începutul lunii iunie, premierul Ludovic Orban subliniază importanţa ca elevii şi studenţii să poată încheia acest an şcolar. „Obiectivul nostru este să asigurăm toate condiţiile posibile astfel încât elevii, studenţii să încheie anul şcolar, să poată da examenele care trebuie date, examenul de Capacitate, examenul de Bacalaureat, sigur, în condiţiile care vor fi permise de contextul epidemiologic, pentru că nu riscăm ca toţi copiii noştri să piardă un an şcolar”, a declarat prim-ministrul. În acelaşi context, specialiştii epidemiologi au vorbit despre necesitatea implementării unor măsuri pentru siguranţa copiilor. „Este important ca în şcoală, concomitent, să fie mai puţini copii decât sunt de obicei. În şcolile publice unde sunt 30 de copii sau chiar peste 30 de copii într-o clasă, bineînţeles că trebuie găsită o soluţie să spaţiezi programul în aşa fel încât numărul copiilor să fie limitat şi responsabilitatea majoră a cadrelor didactice, pe de o parte, şi a administraţiei şcolii, pe de altă parte, este legată de promovarea măsurilor de igienă personală, să existe apă, să existe săpun şi copiii să ştie când şi cum să se spele pe mâini”, explică profesorul Alexandru Rafila, preşedintele Societăţii Române de Microbiologie.
 

Implementarea acestor măsuri, extrem de dificilă

 
Profesorii susţin însă că implementarea acestor măsuri va fi dificilă la nivelul întregii ţări, dată fiind supraaglomerarea din clasele de curs, singura posibilitate fiind acea a unui program redus pentru elevii claselor terminale. „Sunt şcoli, mai ales în zonele urbane, extrem de aglomerate, copiii învaţă uneori şi în trei schimburi, sunt clase de 36 de copii – asta înseamnă că pentru aceste clase trebuie obţinute patru săli de clase. În anumite împrejurări este pur şi simplu imposibil. O astfel de soluţie cred că poate fi doar locală, revenirea la şcoală se va putea face doar în anumite unităţi şcolare, în altele nu. Pentru motivul acesta, o redeschidere a şcolilor mi se pare în continuare neînţeleaptă. Din păcate, nu toate şcolile sunt la fel în România. Sunt diferenţe extrem de mari în ceea ce priveşte numărul de copii, de profesori. Dacă îi aducem pe copii în şcoli şi reuşim să îi punem câte zece, cincisprezece în clase, dar se păstrează orarul, atunci copiii vor interacţiona în pauze. Să nu credem că vor sta în pauze în bănci, în clase şi că nu se vor mişca deloc. O să iasă pe holuri, o să interacţioneze cu colegii lor pe care nu i-au văzut de două luni, deci interacţiunea va exista, şi atunci la ce bun să faci clase de zece elevi? Să nu mai vorbim de drumul spre şcoală şi alte situaţii de risc, atât pentru ei cât şi pentru familiile lor. Nu cred că reprezintă o soluţie nici desfăşurarea cursurilor în lunile de vară, din experienţa proprie vă spun că sunt îngrozitoare, atât pentru elevi, dar şi pentru profesori. Este extrem de greu să-i ţii pe copii atenţi, conectaţi la ore când ei nu mai pot de cald. Să fim sinceri, în cele mai multe clase nu există aer condiţionat. Mi se pare imposibil să-i aducem pe copii la şcoală în iulie. Ar fi o posibilitate să avem doar elevii din clasele terminale, dar asta înseamnă că se vor face doar materiile de examen, că acei profesori vor avea de 3-4 ori mai mult de muncă, şi la fel, ar trebui un program special, să vină două ore în care să lucreze doar la română, a doua zi, doar la mate, şi aşa mai departe. Revenirea aceasta ar fi mai degrabă asemenea unei simulări zilnice a examenelor. Cred că anul şcolar poate fi încheiat acum, sau în septembrie cel târziu, mediile se pot încheia cu două note, nu e nevoie de teze, până la urmă ideea de materie e venită din alt secol, noi nu predăm materie, trebuie să predăm conţinuturi şi mai ales competenţe, să îi învăţăm pe copii să facă lucruri cu aceste conţinuturi. Toate acestea pot fi reintegrate în anul viitor”, a precizat Cristina Tunegaru, profesoară de limba română. 
 
Şi profesorul de matematică Sorin Borodi vede imposibilă întocmirea unui orar astfel încât orele de curs să se desfăşoare cu un număr redus de elevi şi a subliniat riscurile unei implementări superficiale a măsurilor de igienă în şcoli. „Dacă ne referim la măsurile de igienă, să nu uităm că în acest caz vorbim totuşi de copii, care poate nu sunt la fel de riguroşi în respectarea acestor indicaţii. Apoi, multe şcoli din ţară nu au apă caldă, ce să mai vorbim de dezinfectant sau alte necesităţi pentru care nici nu există fonduri. Şcolile noastre nu sunt tocmai şcoli pentru mileniul III, sunt de undeva din anii ’80, unde în majoritatea nici nu există instalaţii de apă caldă”, a precizat acesta.
 
 

Reluarea cursurilor doar pentru clasele terminale

 
Specialiştii în politici educaţionale susţin că este important ca elevii din clasele finale să îşi poată încheia anii şcolari şi să îşi continue astfel parcursul educaţional. „Nu putem să-i încurcăm pe copii, trebuie să-şi dea examenele, să se ducă la liceu, la facultate. Este un lucru important în traiectoria lor educaţională. Mulţi elevi şi-au depus deja dosarele la universităţi străine, şi ei ar avea foarte mult de pierdut. Dacă ne rezumăm doar la elevii din clasele terminale, lucrurile devin simple, avem şi clase de cursuri suficiente, să împărţim elevii în grupuri mai mici, profesorii sunt liberi şi oricum îşi iau salariile, şi atunci ar putea preda şi să se ocupe astfel doar de aceste clase. Cu câteva clase de 10-12 elevi, într-o şcoală unde vin doar clasele a VIII-a şi a XII-a, lucrurile cred că se pot organiza. Iar pentru celelalte clase, materia poate fi recuperată la începutul anului viitor, oricum vorbim de o materie încărcată, stufoasă, aşa că profesorii o pot esenţializa, pentru că oricum de multă vreme s-a vorbit despre această necesitate”, este de părere Ştefan Vlaston.
 
„Cred că ar trebui să reînceapă şcoala doar clasele terminale şi doar cu materiile de examen, clasele trebuie neapărat împărţite în grupuri mici, iar copiii, chemaţi doar pentru acest program mult redus care să se axeze numai pe materia de examen. Altfel nu văd o desfăşurare normală a cursurilor. Celelalte clase pot continua şi încheia anul şcolar după ce clasele a VIII-a şi a XII-a au finalizat cu examenele naţionale. Deci, asta ar însemna să reia şcoala pe parcursul vacanţei de vară acolo unde nu există posibilitatea ca elevii să participe la lecţiile online, ce ar reprezenta cea mai sigură măsură”, este de părere şi profesorul de matematică Cătălin Osiceanu.
 
 

Prezenţa la cursurile online, obligatorie pentru elevi şi profesori

 
În prima zi după vacanţa de Paşte, ministrul Educaţiei a emis un ordin prin care este organizat procesul educaţional pe perioada suspendării cursurilor. Ministerul a anunţat că şcolile vor monitoriza prezenţa online la cursuri atât a elevilor, cât şi a profesorilor şi a anunţat centralizarea platformelor de învăţare şi alte resurse educaţionale deschise pe portalul educred.ro (https://digital.educred.ro). „Elevul are obligaţia de a participa la activităţile de învăţare online stabilite de unitatea de învăţământ”, se arată în Ordinul de ministru emis de Monica Anisie. Ministerul a anunţat că poate decide, în cazuri justificate, ca evaluarea la anumite discipline să se facă tot online. În cazul elevilor care nu au posibilitatea de a participa la aceste cursuri online, Ordinul de ministru instituie obligaţia pentru părinte sau tutore legal „de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea preşcolarului sau elevului la activităţile de învăţare online organizate de unitatea de învăţământ”. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările