Ne aflăm în perioada de foc a evaluărilor naţionale şi examenelor de bacalaureat pentru absolvenţii celor mai importante cicluri şcolare din ţara noastră.

În timp ce „România educată” este un slogan politic în timp ce educaţia reală este varză, unii dintre români şi-au găsit să se contreze pe subiectul controverselor privind premierea sau nepremierea elevilor la sfârşit de an şcolar! De parcă importanţa educaţiei şcolare stă în premiile acordate pe bune sau pe ochi şi şpăgi frumoase elevilor merituoşi sau nemerituoşi, dar premianţi!

Sau, de cealaltă parte, a celor care sunt de părere că evidenţierea elevilor după un ciclu şcolar nu trebuie făcută prin tradiţionalele premieri, care ierarhizează şi reflectă modul în care au învăţat copii un întreg an!

În timp ce unii dintre părinţi, profesori, diriguitori ai educaţiei naţionale, mingicari se bat pe acest subiect neimportant, învăţământul românesc se evidenţiază tot mai mult prin nivelul tot mai jos la care ajunge an de an, lucru cu adevărat extrem de important, îngrijorător şi urgent de tratat! Iar sfârşitul acestui an şcolar 2021-2022, arată cât de mult se degradează calitatea învăţământului românesc, indicator final fiind numărul cel mai mic de elevi înscrişi la Bacalaureat, din ultimii peste 30 de ani.

Dar la noi, în perspectiva „României educate”, festivismul înşelător al şcolii este pus de mulţi dintre români înaintea şcolii însăşi!!!

Dacă această abordare şi alte atitudini de formă şi nu de fond privind şcoala românească vor continua pe aceeaşi linie, la sfârşitul anului viitor şcolar nu ne putem aştepta decât la coborârea a noi trepte privind rezultatele şi degradarea educaţiei naţionale!

Tot pe linia contrastelor şi a lucrurilor nefireşti este şi premierea, aprecierea, recompensa venită din partea unor părinţi pentru rezultatele false, pentru lipsa performanţei şcolare pentru odraslele scumpe, care nu s-au omorât cu învăţatul în cursul unui an şcolar sau al unui ciclu şcolar! Ce mai contează că nu au învăţat mai nimic în cursul anului, că au mimat educaţia ori le-au fost cumpărate notele cu atenţii, că au trecut ca gîsca prin apă prin şcoală, mulţi adolescenţi, tineri, copii sunt recompensaţi cu vârf şi îndesat de către părinţii care înţeleg să-şi ajute în felul acesta odraslele şi să le faciliteze viitorul luminos!

Astfel, la final de liceu, unii absolvenţi merituoşi (dacă nu erau merituoşi nu se recompensau) primesc de la părinţii lor potenţi recompense sub formă de vacanţe scumpe, petreceri costisitoare, autoturisme, cadouri şi tot felul de premii pentru activitatea şcolară abia încheiată!

După pandemie, s-au reluat cu şi mai mare entuziasm, dorinţă şi bucurie serbările absolvenţilor, susţinute din plin de părinţi, dascăli şi insituţii!

De parcă vor să fie recuperate şi cele de anii trecuţi, în care nu s-au putut face din cauza COVID-ului ticălos! Să fie baluri, petreceri că ne-am săturat de atâta educaţie naţională!

Ne doare mintea de atâta învăţătură de carte!

În România se poate ajunge sus şi fără multă şcoală: în afaceri, în politică, în orice domeniu, în parlament, în instituţiile de vârf ale statului-politicieni, doctori şi miniştrii, boşi de boşi... Doar să ai cu cine şi cu ce! Exemple, modele sunt sumedenie în ţara noastră!

Şcoala-i un moft, viitorul...

Dacă tot se schimbă tot timpul programele şcolare, se modernizează şcoala, se pune accent pe educaţia naţională, nu ar putea începe şcoala cu serbări, baluri, petreceri, chermeze şi alte activităţi adaptate trendurilor actuale? Nu de alta, dar să nu mai fie elevii, profesorii şi părinţii stresaţi la început de an!