Şcoala online: profesorii dictează, elevii se plictisesc. Calitatea învăţământului a scăzut şi mai mult

Şcoala online: profesorii dictează, elevii se plictisesc. Calitatea învăţământului a scăzut şi mai mult

Calitatea învăţământului a scăzut după ce şcolile au fost închise

Un sondaj realizat de Asociaţia Împreună şi Consiliul Naţional al Elevilor arată cam cum se face şcoală în pandemie, după ce toate instituţiile de învăţământ au intrat în scenariul roşu: mulţi profesori au rămas tot la ce ştiau să facă la clasă – adică să dicteze, iar elevii spun că se plictisesc.

Ştiri pe aceeaşi temă

Se adună tot mai multe dovezi că şcoala online este un eşec de proporţii. Sondajul ”Percepţii despre calitatea educaţiei online”, realizat de Asociaţia Împreună şi Consiliul Naţional al Elevilor, arată că, majoritatea elevilor – 54% - a cadrelor didactice – 57%, precum şi a părinţilor – 62% - consideră  că nivelul calităţii educaţiei oferite în anul şcolar 2020-2021 până în prezent este mai scăzut, comparativ cu nivelul calităţii din anul şcolar 2019-2020.

Sondajul relevă că majoritatea elevilor  - 72% - şi cadrelor didactice  - 67% - desfăşoară orele online conform orarului pe diferite platforme video. 
 
”De când suntem în online, motivaţia mea pentru a învăţa este foarte scăzută. Consider că aceste ore online sunt inutile, nu învăţăm precum ar trebui, iar implicarea profesorilor nu este atât de intensă”,suţine un elev, participant la sondaj. ”Orele sunt prea multe, temele sunt multe şi imense. Orele mă obosesc psihic şi nu am motivaţia să particip la ele uneori. Nu înţeleg absolut deloc materiile şi pretenţiile sunt prea ridicate”, mărturiseşte un alt elev.

Aproape 30% din elevi se plictisesc

Datele sondajului, făcute publice la începutul acestei luni, relevă că elevii consideră că profesorii reuşesc doar parţial să adapteze conţinutul educaţional şi predarea la nevoile elevilor.
În continuare, principala abordare utilizată în educaţia online este predarea şi realizarea de exerciţii. Astfel, una dintre nemulţumirile elevilor şi ale părinţilor este faptul că metodele de predare nu au fost adaptate la specificul educaţiei online, iar profesorii cel mai adesea dictează informaţiile sau elevii sunt nevoiţi să conspecteze/ copieze lecţiile din manuale.  
 
”O parte dintre profesori s-a adaptat foarte bine la educaţia online şi se străduiesc să faciliteze procesul educaţional pentru elevi, devenind şi un sprijin emoţional pentru aceştia. Pe de altă parte, în viziunea elevilor şi a părinţilor, unele dintre cadrele didactice sunt rigide în desfăşurarea activităţilor online: pun absenţe elevilor dacă nu au camera deschisă sau dacă s-au deconectat de la internet, dau note mici dacă elevii au probleme tehnice, nu revin asupra informaţiilor care nu au fost înţelese sau notate de către elevi”, potrivit documentului.

La rândul lor, cadrele didactice au propriile dificultăţi în organizarea şi desfăşurarea orelor online care le solicită abilităţi digitale, adaptarea conţinutului educaţional, metode inovative de testare şi evaluare, timp suplimentar de pregătire, la care se adaugă şi rezolvarea activităţilor administrative care apar de pe o zi pe alta. Timpul şi bunăstrarea emoţională lipsesc şi profesorilor, nu doar elevilor, mai arată sondajul. 
 
Ca urmare a dificultăţilor întâmpinate de cadrele didactice în efectuarea orelor online, acestea sunt percepute de elevi ca fiind plictisitoare în proporţie de 29% şi inutile de către 17% din elevi.

”Stau conectaţi pe platformă, dar nu sunt prezenţi”

Documentul mai arată că doi din 10 elevi se simt destul de inconfortabil cu participarea la orele online, iar 3 din 10 cadre didactice, cu livrarea orelor online. Un motiv de disconfort este deschiderea camerelor în timpul orelor. ”Am un frate care învaţă în aceeaşi cameră cu mine şi mi-e greu să mă concentrez. Uneori, mai apare şi în cadru, iar profesorii îmi atrag atenţia permanent. Mi-ar fi mult mai uşor dacă nu aş fi ameninţată cu absenţe când nu deschid camera, atâta timp cât răspund la oră şi dovedesc că sunt lângă telefon”, declară o elevă participantă la sondaj. 
 
”La orele la care nu vreau absenţă, intru la ora online, răspund la prezenţă şi mă culc. Îmi este extrem de greu să mă concentrez şi motivaţia mea este 0 în timpul orelor care se desfăşoară în 95%din cazuri printr-o simplă dictare a lecţiei. După aceea încerc să recuperez singură, iar cu ajutorul internetului reuşesc într-o măsură medie”, adaugă o altă elevă. 
 
Prezenţa doar de formă a elevilor la orele online a fost sesizată şi de profesori: ”Elevii stau cu camerele închise, motivând diverse. De multe ori, când sunt solicitaţi să participe la diverse aplicaţii, nu răspund. Concluzia este că stau conectaţi pe platformă, dar nu mai sunt prezenţi”, subliniază un cadru didactic, care la rândul lui a participat la sondaj. ” ”Consider că singura competenţă dezvoltată de învăţământul online pentru elevi este cea de spectator. Camere oprite, microfoane oprite.... Indiferenţă totală”, afirmă un alt profesor.

Începând cu 9 noiembrie 2020, cursurile faţă în faţă au fost suspendate la nivel naţional ca urmare a numărului mare de cazuri noi de COVID-19, iar toate şcolile au intrat în scenariul online pentru cel puţin 30 de zile.

Datele sondajului au fost colectate între 18 şi 23 noiembrie printr-un chestionar online distribuit pe canalele şi reţelele de comunicare ale celor două organizaţii care au iniţiat demersul. Eşantionul analizat este compus din 9401 elevi, 3265 cadre didactice şi 4965 părinţi din toate judeţele din România. Majoritatea repondenţilor sunt din mediul urban. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările