"Un pariu nebun al autoturismului de 5.000 de euro"
0Concurenta este sceptica, dar Renault isi propune sa vanda 700.000 de bucati in 2010
Noul model Dacia X90 a starnit deja tot felul de controverse si in randul fabricantilor mondiali de autoturisme, lansarea modelului fiind considerata una dintre cele mai mari provocari ale industriei de profil, relateaza saptamanalul francez "Le Nouvel Observateur". Sub titlul "Pariul nebun al autoturismului de 5.000 de euro", autorii articolului incearca sa anticipeze modul in care va fi primit acest autoturism atat in Romania, cat mai ales pe pietele externe. "Producand si vanzand cu marca Dacia si sub propriul sau stindard o masina mare, solida si durabila, destinata cu prioritate pietelor lumii a treia, Renault deschide un drum pe care ceilalti constructori il considera fara iesire", apreciaza saptamanalul francez. "Linia sa este banala, nu va merge repede si echiparea de baza este spartana. Un ziar romanesc a calificat-o deja "limuzina saracului". Noul model pe care il va scoate Renault ii va deceptiona pe fanii autoturismului. Dar ea nu are echivalent in lume", se spune in articol, autorii neuitand a aprecia ca "lansarea sa comporta un risc foarte inalt: la fel de umflata ca achizitionarea Nissan-ului in 1999!". Dacia X90 este considerat un pariu enorm pe care Louis Schweitzer, presedintele Renault, il va prezenta pe 2 iunie intregii prese mondiale. Concurenta considera ca aceasta masina este nu numai imposibil de realizat, dar si de vandut. "Imposibil", spun cu hotarare concurentii, care afiseaza scepticism in fata intentiei Renault de a vinde 700.000 de X90 pe an in 2010, adica aproape cat vand BMW si Mazda cu toate tipurile de masini pe care le fabrica! Argumentul scepticilor: in Ucraina, in Mauritania si in toata lumea a treia, bogatii cer ca masinile lor sa fie la normele europene cele mai sofisticate, in timp ce ceilalti, care au mijloacele, prefera sa cumpere o masina de ocazie decat un model nou, fara facilitati. Aceasta analiza este justa, recunosc cei de la Renault. In Europa de Est, in Orientul Mijlociu, in Africa sau America Latina, noile clase de mijloc manifesta, in schimb, nevoia puternica a unei masini de familie solide si relativ ieftine, vine replica fabricantului francez. Pentru autorii proiectului, important este sa propuna un produs adaptat acestei cereri. El nu exista pana acum. In acest segment nu se mai afla decat Lada, a carei versiune de baza se vinde cu 3.500 de euro in Rusia, unde este fabricata. Mai sunt coreenii (Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio), dar este vorba de masini de talie mica. Toate sunt mai putin comode si mai scumpe. Apoi, in India si in Iran mai ruleaza inca masini locale, dar ele dateaza din anii '50... Si ziarul italian "La Republica" considera proiectul Dacia X90 unul impotriva curentului. Autorul articolului considera viitorul model o masina "no frills", adica fara prea multe imbunatatiri, insa o socoteste, pe scurt, cronica unei revolutii anuntate in industria automobilelor.