Ultimul Airbus A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, a ieşit pe poarta fabricii. De ce modelul este considerat un eşec

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ultimul avion superjumbo Airbus A380 construit va fi livrat, joi, operatorului aerian Emirates, cu sediul în Dubai, informează BBC. Potrivit sursei citate, acesta este un moment istoric pentru că „gigantul cerurilor” va continua să zboare, însă viitorul său pe termen lung rămâne incert.

Emirates, care deţine aproximativ jumătate din flota A380, va continua să folosească avionul pentru mulţi ani de acum încolo, cu toate că mulţi operatori aerieni au încetat să îl mai folosească în timpul pandemiei, iar unele avioane au fost deja scoase din flote, transmite Digi24.

Airbus A380 este cel mai mare avion de pasageri din lume. În configuraţia cea mai des întâlnită, transportă 545 de pasageri, deşi deţine spaţiul necesar pentru a transporta până la 853 de oameni.

Avionul cu două punţi este propulsat de patru motoare, are o anvergură a aripilor de 80 de metri şi o greutate maximă la decolare de 560 de tone. Totodată, este o aeronavă foarte complexă, iar în interiorul său se regăsesc 530 de kilometri de cabluri electrice.

Cu toate acestea, potrivit lui Alex Scerri, un fost căpitan al A380, este remarcabil de uşor de pilotat. „Airbus a reuşit să construiască A380 astfel încât să se simtă ca un avion mult mai mic, precum A320", spune el. „Este remarcabil de agil şi chiar nu se simte ca un avion de 600 de tone".

Proiectul a fost conceput la începutul anilor 1990. A380 trebuia să fie un simbol al industriei europene, o navă amiral pentru flota Airbus care să depăşească jumbo-ul 747 de la Boeing.

Atunci, se presupunea la scară largă că marile aeroporturi din întreaga lume vor deveni din ce în ce mai aglomerate pe măsură ce oraşele se vor dezvolta şi nevoia de transport aerian va creşte. Astfel, s-ar fi creat o piaţă pentru avioane superjumbo capabile să transporte mai mulţi pasageri în acelaşi timp.

Cu toate acestea, în momentul în care Airbus A380 a ajuns să desfăşoare primul său zbor, în 2007, piaţa deja începuse să se schimbe. Airbus se străduia să lanseze A380, însă Boeing îşi promova discret versiunile mai economice de cursă lungă 777 şi dezvolta 787 Dreamliner.

Boeing 787 era un avion modern, mai eficient decât modelele vechi, folosea mai puţin combustibil şi era mai ieftin de utilizat. Alături de modelul A350 din flota Airbus, a revoluţionat industria aeriană. În loc să folosească avioane superjumbo pentru a transporta mulţi oameni între aeroporturile principale, de unde puteau lua alte zboruri către destinaţiile finale, companiile aeriane puteau acum să transporte pasagerii pe rute mai puţin aglomerate, direct între oraşele mici - o alternativă care nu era viabilă în trecut.

Comparativ cu modelele mai noi, aeronava A380 avea un preţ de achiziţie mare şi costuri mari de întreţinere.

„Tehnologia din A380 era practic din anii '80", spune Peter Morris, economist şef al companiei de consultanţă aviatică Ascend by Cirium. „Designul său datează înainte ca industria să se schimbe, înainte să fie introduse motoarele eficiente sau materialele compozite".

Doar 251 de exemplare produse 

Drept urmare, Airbus s-a chinuit să-şi vândă noul produs. Doar 251 de exemplare au fost produse, iar proiectul s-a străduit să treacă pe profit, fără să mai luăm în calcul recuperarea investiţiei de 25 de miliarde de dolari.

Chiar şi înainte de începutul pandemiei, companiile aeriene reuşeau cu greu să umple toate locurile dintr-un Airbus A380. Odată cu venirea pandemiei, toate avioanele au fost oprite la sol. În timp ce acum unele companii încep să le readucă înapoi, altele, precum Lufthansa sau Air France, le-au retras din operare.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu avioanele neutilizate. Teoretic, ar mai putea zbura zeci de ani. În realitate, potrivit Ascend by Cirium, piaţa second hand pentru asemenea avioane uriaşe este „mică spre inexistentă". Este destul de probabil ca şi alte modele Airbus A380 să fie dezmembrate, precum s-a întâmplat deja cu şapte aeronave.

Altele vor rămâne în uz. Companie Emirates are 118 avioane Airbus A380 şi estimează că va continua să le folosească aproximativ 20 de ani.

Oricât va continua să zboare, A380 şi-a asigurat deja locul în istorie, crede istoricul în aviaţie Shea Oakley.

În mod tragic pentru Airbus, au construit o capodoperă tehnologică, însă au avut o viziune greşită. Era un avion bun, însă o alegere neinspirată pentru acele vremuri", spune Oakley. „Nu cred că va mai exista vreodată un avion comercial mai mare decât A380".

În data de 12 decembrie, ultima aeronava A380 a făcut un zbor de verificare de la fabrica companiei din Hamburg, înainte de livrare. În cadrul zborului, desfăşurat în nord-estul Germaniei, compania şi-a luat la revedere de la proiectul A380, piloţii urmând o traiectorie în formă de inimă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite