Tot ce trebuie să ştiţi despre cardurile bancare când plecaţi în străinătate. Cât de mari pot fi comisioanele şi ce puteţi face dacă vi s-au blocat banii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cele mai bune carduri de salarii bancomat FOTO Adevarul

Comisia Europeană a venit recent cu o serie de precizări privind plăţile, transferurile şi cecurile emise pe teritoriul Uniunii Europene dând exemple concrete în privinţa taxelor bancare ce pot fi percepute.

„Când efectuaţi o plată transfrontalieră în euro, în lei româneşti sau în coroane suedeze pe teritoriul UE, banca nu vă poate percepe o taxă mai mare decât cea aplicabilă unei tranzacţii naţionale echivalente. Chiar şi băncile care au sediul în ţările UE din afara zonei euro trebuie să respecte această regulă”, informează CE, referindu-se în mod special la transferurile dintr-un cont în altul în ţări diferite din UE, retragerile de numerar de la bancomate în ţările din UE, plăţile cu cardul de debit sau de credit oriunde în UE şi operaţiunile de debitare directă.

Spre exemplu, dacă banca vă percepe un comision de 1 EUR de fiecare dată când retrageţi numerar, în ţara de origine, de la un bancomat care nu face parte din reţeaua băncii, nu va putea să vă perceapă un comision mai mare dacă retrageţi bani de la un bancomat din altă ţară din UE.

Taxe pentru utilizarea cardului

Pe de altă parte, când efectuaţi o plată în UE cu cardul de credit sau de debit, comercianţii şi băncile nu vă pot percepe taxe suplimentare doar pentru utilizarea unui anumit card. Această regulă se aplică tuturor achiziţiilor cu cardul (în magazin sau on-line) efectuate în ţara de origine sau în altă ţară din UE.

Cardurile de credit sau de debit emise de sisteme terţe (de exemplu, American Express şi Diners Club) şi cardurile de credit profesionale sau de întreprindere, în cazul cărora factura este plătită de angajator, nu de posesorul cardului, nu sunt acoperite de normele UE privind serviciile de plată. Prin urmare, este posibil să vi se perceapă taxe suplimentare dacă utilizaţi aceste carduri.

Menţionăm că, dacă plătiţi în monede UE altele decât euro, s-ar putea ca furnizorul cardului să vă perceapă un comision de conversie monetară atunci când utilizaţi cardul în altă ţară.

Caz real: Nu trebuie să vi se perceapă taxe suplimentare pentru utilizarea cardului

Comisia Europeană dă exemplul unui cetăţean din Austria care a dorit să cumpere bilete de avion pe internet. A selectat zborurile pe site-ul companiei aeriene şi a vrut să plătească. Totuşi, când a introdus datele cardului de credit, compania a adăugat o sumă suplimentară de 10 EUR, ca taxă pentru utilizarea cardului de credit VISA.

„Clara a contactat centrul european al consumatorilor, care a înaintat o plângere către compania aeriană. Aceasta i-a returnat Clarei cei 10 EUR şi şi-a modificat normele pentru a elimina perceperea de suprataxe ilegale pe durata procesului de rezervare”, explică oficialii europeni.

Frauda în materie de carduri şi plăţi

Normele UE limitează suma pe care trebuie s-o plătiţi dacă sunteţi victima unei fraude, adică în situaţia în care cardul sau contul vă este debitat fără permisiunea dumneavoastră. În toate cazurile, suma care vi se poate percepe este de maximum 50 EUR.

Totuşi, nu va trebui să plătiţi nimic în cazul în care nu sunteţi conştient de pierderea, furtul sau deturnarea de fonduri (contul a fost atacat de hackeri sau cardul a fost clonat ori debitat fără ştirea dumneavoastră). Banca sau furnizorul de card ar trebui să acopere toate costurile. Această regulă se aplică şi în cazul în care pierderea a fost cauzată de un angajat al băncii.

Bani blocaţi pe card

Uneori, când faceţi o rezervare (de exemplu, la un hotel sau la o companie de închirieri auto) vi se poate cere să introduceţi datele cardului pentru a garanta rezervarea. Comerciantul poate cere blocarea unei sume de bani de pe cardul dumneavoastră atunci când faceţi rezervarea. El reţine astfel o parte din limita de credit sau din suma existentă în cont pentru a acoperi eventuale cheltuieli pe care le-aţi putea acumula: room service într-un hotel, posibile daune provocate unei maşini închiriate etc.

Comerciantul trebuie să vă informeze dacă intenţionează să vă blocheze o anumită sumă pe card, iar dumneavoastră trebuie vă daţi consimţământul pentru acest lucru şi pentru suma exactă care urmează să fie blocată.

De îndată ce efectuaţi plata reală (de exemplu, când plecaţi de la hotel şi plătiţi cu cardul sau când returnaţi maşina închiriată şi plătiţi factura finală), banca trebuie să deblocheze imediat suma reţinută de pe cardul de credit.

Caz real: Sumele reţinute trebuie deblocate de îndată ce plătiţi

Oficialii europeni dau exemplul lui Boris din Ungaria şi-a petrecut un week-end cu prietena la Veneţia. La sosire, angajaţii hotelului i-au luat datele de pe cardul de credit. Ei l-au informat pe Boris că intenţionează să blocheze suma de 500 EUR pentru a acoperi rezervarea şi alte eventuale servicii de restaurant şi minibar la care ar putea apela pe durata şederii. Boris a fost de acord.

Înainte de a pleca de la hotel, şi-a plătit factura cu cardul. O săptămână mai târziu, Boris a încercat să cumpere nişte bilete de avion şi a constatat că suma de 500 EUR e încă blocată pe cardul său de credit. A sunat la hotel, iar angajaţii acestuia şi-au cerut scuze pentru greşeală şi i-au deblocat banii imediat.

Debitări directe

Dacă aţi prevăzut debitări directe din contul dumneavoastră, este posibil să se efectueze o plată din greşeală sau să se debiteze o sumă greşită – de exemplu, atunci când anulaţi un contract cu un furnizor, iar debitarea se face după încheierea contractului. În astfel de situaţii, aveţi dreptul la rambursare în termen de 8 săptămâni. Această regulă se aplică tuturor debitărilor directe, atât în ţara de origine, cât şi în context transfrontalier pe teritoriul UE.

Ce trebuie să faceţi dacă aveţi o problemă

Dacă întâmpinaţi probleme cu efectuarea plăţilor în UE, contactaţi banca sau furnizorul cardului. Trebuie să vi se răspundă la plângere, în scris, în termen de 15 zile (sau până la 35 de zile în anumite circumstanţe excepţionale). Banca sau furnizorul cardului trebuie să pună la dispoziţia consumatorilor o procedură oficială pentru înaintarea plângerilor.

Dacă aveţi nevoie de ajutor pentru a obţine recunoaşterea drepturilor dumneavoastră, contactaţi reţeaua FIN-NETen pentru probleme cu furnizorii de servicii financiare sau reţeaua ECC-Net pentru probleme cu comercianţii.

Cecuri

Normele UE privind comisioanele bancare aplicabile plăţilor internaţionale şi naţionale nu sunt valabile în cazul cecurilor.

Uneori, taxele percepute pentru încasarea unui cec provenind din altă ţară a UE pot fi foarte ridicate. În multe ţări, cecurile nu mai sunt acceptate ca mijloc de plată.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite