Toate instituţiile publice din România, obligate să cumpere vehicule nepoluante

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Guvernul României a aprobat proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante, în sprijinul unei mobilităţi cu emisii scăzute, a informat Ministerul Mediului.

Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei UE 2019/1161 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, defineşte  vehiculele nepoluante” şi impune ţinte privind achiziţia acestora şi termene clare de implementare tuturor autorităţilor contractante.

”În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România şi-a asumat tranziţia către ecomobilitate, iar o componentă esenţială a acestui proces este decarbonizarea sectorului de transport. Şi pentru că legislaţia românească, din acest domeniu, s-a dovedit ineficientă în a stimula achiziţiile de vehicule nepoluante, în special din fondurile publice, venim cu reglementări noi care impun, în premieră, ţinte clare pentru toate achiziţiile publice de vehicule.

Este un pas important care vine în completarea programelor de susţinere a achiziţiilor de vehicule curate, cum este Rabla Plus, sau a programelor de finanţare a infrastructurii de alimentare pentru vehiculele electrice. Prin aprobarea acestei OUG ne îndeplinim obiectivul de transpunere a directivei europene în termenul solicitat de Comisie şi venim în sprijinul cetăţenilor care îşi doresc să trăiască în oraşe fără poluare”, a declarat Barna Tanczos, ministrul mediului, apelor şi pădurilor.

Astfel, vehiculele nepoluante sunt definite după cum urmează: 

• Vehicule uşoare nepoluante – orice maşină sau microbuz care îndeplineşte următoarele criterii:

  • Până la 31 decembrie 2025 - cantitatea maximă a emisiilor de CO2 la ţeava de evacuare mai mici de 50 g/km, precum şi cu emisiile de poluanţi în condiţii reale de conducere (RDE) mai mici de 80%; 
  • De la 01 ianuarie 2026 – numai vehicule cu emisii zero. 

• Vehicule grele nepoluante – orice camion sau autobuz care utilizează unul dintre următorii combustibili alternativi: o Hidrogen; 

  • Energie electrică;
  • Gaze naturale (GPL, GNC, LNG); 
  • Biocombustibili lichizi; 
  • Combustibili sintetici.

Conform actului normativ, începând cu data de 2 august 2021, în procesul de achiziţie publică sau achiziţie sectorială, autorităţile şi entităţile contractante au obligaţia de a se asigura că, la fiecare contract de achiziţie pentru vehicule, este respectată ponderea aferentă vehiculelor nepoluante. În prima fază, până la 31 decembrie 2025, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante este de 18,7%, iar pentru vehicule grele nepoluante este de 6% în cazul autoutilitarelor şi de 24% în cazul autobuzelor pentru transport persoane. 

În intervalul 01 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2030, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante rămâne la 18,7%, însă pentru vehiculele grele creşte la 7% în cazul autoutilitarelor şi la 33% în cazul autobuzelor. Prevederile se aplică pentru toate tipurile de contracte de achiziţii publice, fie că vorbim despre cumpărare, închiriere sau leasing. De asemenea, prevederile se aplică inclusiv societăţilor cu capital privat care prestează servicii publice (transport public de persoane, transport şcolar, salubritate etc.).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite