Studiu: Economia României a scăzut cu 20% în perioada martie - mai 2020
0Economia României a înregistrat o scădere de aprox. 20% în perioada Martie-Mai 2020, conform celui mai recent studiu Roland Berger – una dintre cele mai cunoscute companii de consultanţă în management, prezentă de mai bine de 25 de ani pe piaţa locală.
Datele au fost colectate în perioada în perioada 10 Iunie – 10 Iulie şi au fost analizate răspunsurile unor executivi de top din peste 100 de companii de top care cumulează venituri de aprox. 28 miliarde EUR (echivalentul a aprox. 13% din PIB-ul României) şi peste 120.000 de angajaţi.
În acest context, Szabolcs Nemes, Director General şi Partener în cadrul biroului Roland Berger Bucureşti, recomandă companiilor „4 paşi clari prin care să realizeze o tranziţie de succes către "Noua Realitate" economică: Resetarea culturii, redefinirea modelului de business, reconfigurarea modelului operaţional şi redimensionarea organizaţiei.”.
„Criza generată de COVID-19 poate fi un catalizator pentru schimbare şi inovaţie. Automatizarea şi digitalizarea vor fi factori cheie de succes în perioada următoare, multe companii planificând accelerarea acestor investiţii.”, a continuat Szabolcs Nemes.
Dat fiind contextul fără precedent generat de COVID-19, Roland Berger România a desfăşurat un studiu care analizează impactul crizei asupra economiei româneşti, aşteptările cu privire la revenirea economică, precum şi potenţialele schimbări structurale care au fost generate sau accelerate de criza actuală.
Studiul Roland Berger reuneşte peste 100 de companii de top care cumulează venituri de aprox. 28 miliarde EUR (echivalentul a aprox. 13% din PIB-ul României) şi peste 120.000 de angajaţi. Datele au fost colectate în perioada 10 Iunie – 10 Iulie; pe lângă răspunsurile oferite de către executivi de top din cadrul companiilor participante, studiul a fost completat cu analize comparative internaţionale şi studii de caz.
Analiza este una multi-sectorială, acoperind toate domeniile economice importante – Auto, Bunuri de Consum & Retail, Construcţii & Real Estate, Energie, Farma & Servicii Medicale, IT & Telecomunicaţii, Producţie Industrială, Servicii Financiare, Transporturi & Logistică.
Economia României a înregistrat o scădere de aprox. 20% în perioada Martie-Mai 2020, cu diferenţe foarte pronunţate însă între sectoare
În baza răspunsurilor participanţilor, economia României a înregistrat o scădere de aprox. 20% în perioada Martie-Mai 2020. 14% dintre participanţii la studiu au declarat că cifra lor de afaceri a crescut în aceste luni faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar pentru 8% dintre participanţi veniturile au rămas constante. Pe de altă parte, 9% dintre companiile care au participat la studiu au declarat că veniturile lor au înregistrat o scădere de 50% sau chiar mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Szabolcs Nemes, Partener în cadrul biroului Roland Berger Bucureşti, atrage însă atenţia asupra faptului că „diferenţele sunt foarte pronunţate între sectoare.
Domeniile de activitate cel mai puţin afectate sunt Farma & Servicii Medicale, precum şi IT & Telecomunicaţii, cu o scădere de aprox. 5% în Martie-Mai faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în baza răspunsurilor companiilor participante.
La polul opus se situează Serviciile Financiare şi Auto (cu o scădere de 25-30%) şi respectiv Transporturi & Logistică (cu o scădere de peste 35%).
În pofida scăderilor înregistrate în toate domeniile mari de activitate, 44% dintre participanţii la studiu declară că au înregistrat un profit operaţional stabil sau chiar în creştere în aceste luni faţă de perioada similară a anului anterior. Mulţi jucători au luat încă de la începutul crizei numeroase măsuri pentru stimularea veniturilor; în ceea ce priveşte costurile, marea majoritate a companiilor s-au concentrat într-o primă fază pe măsuri cu
impact rapid, puţini jucători apelând în primele luni ale crizei la măsuri structurale/ cu impact asupra modelului operaţional.”
Participanţii la studiu estimează o scădere agregată a cifrei de afaceri de 8% în 2020 şi un nivel de activitate în 2021 uşor mai scăzut decât în 2019 Companiile participante la studiu anticipează o scădere agregată a cifrei de afaceri de aprox. 20% în trimestrul al doilea 2020 (comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut),
urmată de o revenire graduală, susţinută, în trimestrele trei şi patru.
Per total pentru anul 2020, scăderea totală a cifrei de afaceri este estimată la aprox. 8%, cu o curbă a
revenirii economice de tip Nike. Participanţii anticipează de asemenea că efectele crizei vor fi resimţite şi anul viitor, prognozând un nivel de activitate în 2021 uşor mai redus decât în 2019.
Szabolcs Nemes menţionează însă că "aceste estimări au fost realizate de către companii în perioada 10 Iunie - 10 Iulie, înainte de creşterea recentă a numărului de infecţii cu COVID19, aspect care este posibil să influenţeze în sens negativ aceste previziuni."
Printre sectoarele cele mai reziliente se număra Farma & Servicii Medicale, IT & Telecomunicaţii, Bunuri de Consum & Retail şi Construcţii & Real Estate – Acestea anticipează un nivel relativ constant de activitate per total în 2020 faţă de anul precedent.
Companiile din Energie şi Producţie Industrială estimează scăderi anuale de aprox. 5-10%, în timp ce participanţii din Auto, Servicii Financiare şi Transporturi & Logistică preconizează scăderi între 15-25% agregate la nivelul sectorului lor de activitate. Cu toate acestea, companiile sunt în general optimiste cu privire la evoluţia profitabilităţii, 40% dintre participanţii la studiu estimând un profit operaţional constant sau chiar în
creştere anul acesta comparativ cu anul trecut.
82% dintre participanţi intenţionează să se concentreze în lunile următoare cu precădere pe reducerea bazei de costuri în 2020, mulţi dintre aceştia având în plan şi o recalibrare a modelului operaţional sau de business, pe lângă măsurile uzuale (ca de exemplu reducerea numărului de angajaţi, a cheltuielilor de marketing sau a celor de deplasare).
„Criza generată de COVID-19 poate fi un catalizator pentru schimbare şi inovaţie”, Szabolcs Nemes, Partener în cadrul biroului Roland Berger Bucureşti.
În ciuda impactului negativ fără precedent, mulţi dintre participanţii la studiu au menţionat şi o serie de oportunităţi care au apărut în contextul actual, de exemplu creşterea importanţei producţiei locale, scurtarea lanţurilor de aprovizionare, reducerea importurilor (în special pentru produsele de o calitate mai redusă/ cu preţ scăzut), sprijin (guvernamental) pentru producţia locală, o deschidere mai mare a clienţilor cu privire la soluţiile digitale/ comerţul online precum şi reducerea presiunii din piaţa muncii, deficitul de forţă de muncă diminuându-se pe termen scurt şi mediu.
„Criza generată de COVID-19 poate fi şi un catalizator pentru schimbare şi inovaţie – Experienţa crizelor economice anterioare demonstrează că investiţiile în inovaţie pot aduce numeroase beneficii companiilor, asigurându-le un avantaj competitiv pe termen mediu şi lung. Există numeroase exemple de inovaţii care au avut succes, produse, companii sau modele de afaceri nou lansate în timpul crizelor anterioare. Automatizarea şi digitalizarea vor fi factori cheie de succes în perioada următoare, multe companii planificând accelerarea
acestor investiţii. Pe de altă parte, puţini participanţi la studiu au declarat că au în plan investiţii în soluţii inovatoare radicale, în detrimentul îmbunătăţirilor incrementale, cel puţin pe orizontul de timp scurt şi mediu.
În baza experienţei noastre de cum pot fi gestionate situaţiile de criză de asemenea anvergură, recomandăm companiilor 4 paşi clari prin care să realizeze o tranziţie de succes către "Noua Realitate" economică – Resetarea culturii, redefinirea modelului de business, reconfigurarea modelului operaţional şi redimensionarea organizaţiei.”, Szabolcs Nemes, Partener în cadrul biroului Roland Berger Bucureşti.