
Consumatorii de energie electrică vor avea timp tot anul să îşi schimbe furnizorul, a decis Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), printr-un ordin. Dacă iau o decizie până la 30 iunie, ei vor beneficia şi de o regularizare. Modificarea vine după ce zeci de români s-au înghesuit la sediile companiilor pentru a-şi schimba contractul, în contextul liberalizării pieţei.
Potrivit ANRE, din cei aproximativ 5,7
milioane de clienţi casnici care aveau încheiate contracte reglementate de
energie electrică la finalul anului 2020, doar o mică parte au fost interesaţi
de alegerea unei oferte pe piaţa concurenţială de energie electrică, iar cei
care au exprimat interes în acest sens s-au confruntat cu dificultăţi atât
privind analiza ofertelor din piaţa, cât şi în ceea ce priveşte contactarea
potenţialilor furnizori.
Totodată, ANRE afirmă că, din cauza
restricţiilor impuse urmare a pandemiei de COVID-19, campaniile de informare cu
privire la liberalizarea pieţei de energie electrică începând cu data de 1
ianuarie 2020, derulate de către ANRE şi furnizorii de energie electrică au
avut un impact limitat.
Astfel, ANRE propune prelungirea perioadei de
informare a clienţilor casnici de către furnizorii de ultimă instanţă cu
privire la liberalizarea pieţei de energie electrică, precum şi a termenului în
care consumatorii casnici pot alege oferta de furnizare aplicabilă de la data
de 1 ianuarie 2021 pe toată durata anului 2021.
„Această perioadă prelungită oferă clienţilor
posibilitatea de a accesa sursele de informare, în vederea analizării
mecanismelor pieţei concurenţiale, identificării modalităţilor concrete de
simplificare a procesului de contractare şi informării cu privire la ofertele
furnizorilor de energie electrică, astfel încât să poată decide cu privire la
oferta cea mai potrivită nevoilor proprii”, arată ANRE.
Totodată, furnizorii
de ultimă instanţă vor fi obligaţi să
transmită lunar clienţilor care nu au încheiat un contract concurenţial şi
oferta concurenţială cu cel mai mic preţ, care nu include componentă fixă,
din portofoliul lor de oferte. În acest mod, se asigură informarea şi protecţia
consumatorului, acesta având acces direct la oferta cu preţul cel mai mic.
Regularizare
pentru cine alege până la 30 iunie
Furnizorii de ultimă instanţă vor avea
posibilitatea de a aplica clienţilor o reducere comercială care să acopere
diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul
semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială transmisă, în acest
fel clientul casnic putând să beneficieze în totalitate de cel mai bun preţ
concurenţial al furnizorului.
Aceeaşi posibilitate o va avea şi orice furnizor
care încheie cu clienţii contracte concurenţiale. „În scopul asigurării
protecţiei consumatorilor şi în vederea asigurării unor mecanisme
nediscriminatorii, se oferă în aceeaşi perioadă, oricărui furnizor care încheie
cu clienţii contracte concurenţiale, posibilitatea să acorde acestora o reducere
care să permită recuperarea diferenţei faţă de preţul din oferta de serviciu
universal începând cu data de 1 ianuarie 2021 şi până la data încheierii
contractului concurenţial”, mai arată ANRE.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: