Veşti bune pentru angajaţii în prag de pensionare: ministrul Muncii simplifică procedurile. Lista documentelor

Veşti bune pentru angajaţii în prag de pensionare: ministrul Muncii simplifică procedurile. Lista documentelor

Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunţat simplificarea procedurilor pentru ieşirea la pensie, precizând că a iniţiat un ordin în acest sens. În cele ce urmează vă prezentăm şi lista documentelor care trebuie depuse la dosarul de pensionare.

Potrivit ministrului, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) şi Casa Naţională de Pensii (CNPP) vor avea, din 1 ianuarie, acces direct în REVISAL, baza de date cu toţi angajaţii din România, gestionată de Inspecţia Muncii.
 
"Astăzi (miercuri, n.r.) am cerut redactarea şi am şi semnat un Ordin pentru ca ANOFM, ANPIS, Casa Naţională de Pensii să aibă, de la 1 ianuarie 2020, acces direct în REVISAL, baza de date cu toţi angajaţii din România gestionată de Inspecţia Muncii. 
 
Nu accept ca o persoană care trebuie să primească, la timp, indemnizaţie, pensie, ajutor de şomaj să meargă personal după diferite adeverinţe sau să aştepte ca o instituţie să îi comunice alteia diferite informaţii", scrie ministrul Muncii pe pagina sa de Facebook.
 
Toate instituţiile din coordonarea Ministerului Muncii vor lua, pe baza unei parole de acces, datele necesare despre situaţia solicitantului, direct din REVISAL, arată ministrul citat.
 

Pensionarii, trataţi cu aroganţă de angajaţii Caselor de Pensii

Luna trecută, ministrul Muncii, Violeta Alexandru, susţinea că pensionarii sunt trataţi cu aroganţă şi cu lipsă de respect de angajaţii Caselor de Pensii şi sunt unii bătrâni care aşteaptă şi până la 5 luni pensia. 
 
„Am primit semnale că sunt întârzieri în calculul pensiilor. Legea prevede foarte clar un termen de 45 de zile de la înregistrarea dosarului până la emiterea deciziei şi până la efectuarea plăţii, dar aceste 45 de zile sunt cu mult depăşite.
 
Problema este că pensionarului nu i se explică de ce apar aceste întârzieri şi nici nu are o siguranţă cu privire la termenul maxim în care i se va răspunde şi i se va procesa dosarul respectiv şi i se va calcula şi efectua plata pensiei respective.
 
Oamenilor nu li se explică de ce există aceste întârzieri, în multe situaţii sunt trataţi cu aroganţă, în sensul în care oamenii nu primesc alt răspuns decât «Dacă nu vă convine să ne daţi în judecată!», ceea ce denotă o atitudine arogantă şi implicit o lipsă de respect faţă de om”, a declarat Violeta Alexandru.
 
Ministrul Muncii a acuzat că modul de lucru în Casele de Pensii este orientat spre proceduri şi nu pe eficienţă.
 
„Angajaţii de la Casa de Pensii s-au încurcat în tot felul de explicaţii, o parte din explicaţii se confirmă, şi anume că avem în sistem o problemă de capacitate redusă, de personal insuficient în zona de procesare a acestor dosare, dar e foarte clar că a intervenit un mod de lucru care nu e axat pe eficienţă, ci pe formalism, pe proceduri, să respectăm procedura. Avem nenumărate structuri care se verifică între ele şi, în final, la Casa de Pensii Naţională există cineva care mai verifică o dată şi care bagă datele în sistem. (...) Sunt oameni care stau 3-4-5 luni şi care nu primesc nu numai răspuns, dar care nu primesc efectiv pensia la care au dreptul. Sunt oameni care au dreptul la pensie de handicap şi stau fără venit, urmează iarna, au facturi, cheltuieli de întreţinere de plătit şi nu au un orizont cu privire la când se termină totuşi acest proces", a subliniat Violeta Alexandru.
 
Aceasta s-a declarat dezamăgită de atitudinea angajaţilor din sistemul de pensii şi s-a angajat să simplifice procedurile. Şeful de la Muncă a arătat că va încerca să găsească soluţii în interiorul sistemului pentru a reduce perioada de procesare a dosarelor cât mai aproape de termenul prevăzut de lege. În plus, ministrul Muncii a susţinut că se va concentra pe eficientizarea activităţii directe a angajaţilor Caselor de Pensii în relaţia cu pensionarii. Ea a acuzat angajaţii din Casele de Pensii că întârzie prelucrarea cererilor pensionarilor până în ultima zi permisă de lege.
 

În prezent, listele actelor necesare, în funcţie de tipul de pensie conform Casei Naţionale de Pensii Publice, sunt următoarele:

 1. Pensia pentru limita de varsta, anticipata si anticipata partiala:
 
*    cerere tip pentru inscrierea la pensie ;
*    acte de vechime:
 
      - carnetul de munca (original si copie);
 
      - adeverinte privind vechimea in munca sau vechimea in serviciu realizata, completate potrivit legii;
 
     - adeverinta privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de munca (original);
 
      - adeverinta privind conditiile de munca deosebite, speciale si/sau alte conditii (original);
 
*    actele de stare civila ale solicitantului:
 
      - BI/CI;
 
      - certificat de nastere si de casatorie (original si copie);
 
*    livretul militar (original si copie);
 
*    diploma de absolvire a invatamantului universitar (original si copie) si adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor si faptul ca acestea au fost urmate la zi;
 
*    dovada incetarii calitatii de asigurat in cazul inscrierii la pensie anticipata sau pensie anticipata partiala, pentru persoanele care, la data solicitarii, nu mai au calitatea de asigurat (original);
 
*    adeverinta care sa ateste perioadele de activitate realizate dupa data de 1 ianuarie 2011 (original);
*    dovada echivalarii de catre statul roman a cursurilor desfasurate in cadrul unor institutii de invatamant universitar din strainatate;
 
*    procura speciala, pentru mandatar (original si copie);
 
*    acte pentru dovedirea calitatii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, si/sau al Legii recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din Decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
2.      Pensia de invaliditate:
 
*    cerere tip pentru inscrierea la pensia de invaliditate;
 
*    actele mentionate la pensia pentru limita de varsta;
 
*    decizia medicala asupra capacitatii de munca (original);
 
*    adeverinta din care sa rezulte data incetarii platii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca/copia ultimului certificat de concediu medical sau, dupa caz, adeverinta din care sa rezulte data incetarii calitatii de asigurat (original);
 
*    documentele necesare dovedirii accidentului de munca sau bolii profesionale, dupa caz;
 
3.      Pensia de urmas:
 
*    cerere tip pentru inscrierea la pensie de urmas;
 
*   actele mentionate la pensia pentru limita de varsta, pentru cazurile in care sustinatorul decedat nu avea calitatea de pensionar;
 
*    actele de stare civila ale urmasilor si ale reprezentantului legal, dupa caz (original si copie);
 
*    decizia medicala asupra capacitatii de munca, in cazul urmasului invalid (original);
 
*    decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
 
*    adeverinta de studii, in cazul urmasilor copii in varsta de peste 16 ani (original);
 
*    actul doveditor al cauzei decesului, cu exceptia situatiilor in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
 
*    documente necesare pentru decesul cauzat de accident de munca, respectiv boala profesionala.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: