Sondaj AmCham: Topul măsurilor fiscale din România atractive pentru investitorii străini şi cel al neajunsurilor

Sondaj AmCham: Topul măsurilor fiscale din România atractive pentru investitorii străini şi cel al neajunsurilor

AmCham România a derulat în lunile octombrie – noiembrie 2021 o nouă ediţie a sondajului privind politica fiscală pentru a evalua percepţia companiilor membre cu privire la principalele măsuri de politică fiscală şi modul în care acestea afectează deciziile de investiţii şi derularea afacerilor în România.

Concluziile acestei ediţii susţin recomandările avansate de AmCham pe această temă centrală pentru agenda organizaţiei şi surprind aspecte cheie legate de contextul fiscal actual.
 
Cele mai apreciate 5 măsuri fiscale care fac România atractivă pentru investitori sunt:  
 
Impozitul de 5% pe dividende, factor stimulativ pentru dezvoltarea antreprenoriatului, în creştere cu 15% faţă de evaluarea în sondajul derulat în 2019;
Sistemul de cotă unică, în continuare considerat cel mai adecvat pentru economia României, atât din punct de vedere al contribuţiei pe care o are la competitivitatea economică a României, cât şi din perspectiva faptului că încurajează conformarea voluntară a contribuabililor oneşti;
Stimulentele fiscale, recunoscute de peste 83%dintre respondenţi ca fiind importante pentru mediul investiţional;
Prin intermediul aceluiaşi sondaj membrii AmCham au semnalat imposibilitatea de a accesa unele dintre aceste stimulente, cu precădere a celor care vizează activităţile de cercetare-inovare şi care ar putea avea un efect pozitiv semnificativ în atragerea activităţilor economice cu valoare adăugată mare;
Transpunerea legislaţiei UE, ancora de stabilitate pentru companii pe fondul instabilităţii care se manifestă la nivel naţional;
Regimul de holding, care permite acum înregistrarea în România a acestor tipuri de companii. 
 
În ceea ce priveşte neajunsurile legislaţiei fiscale, cele mai multe răspunsuri indică probleme legate de predictibilitatea procesului legislativ în sfera fiscalităţii, de interpretare unitară a legislaţiei sau lipsa de corelare dintre legislaţia fiscală şi alte legislaţii care reglementează acelaşi domeniu. 
 
În acest context, AmCham subliniază nevoia şi importanţa unui proces decizional coerent, bazat pe consultări reale şi analize de impact cuprinzătoare, care să contureze politici publice de calitate, clare şi aplicabile. 
 
Între principalele neajunsuri ale administraţiei fiscale, care constituie o barieră pentru investiţii suplimentare şi pentru mediul de afaceri în general, se remarcă nevoia de îmbunătăţire a relaţiei dintre contribuabili şi autorităţile fiscale, nivelul încă redus de digitalizare, procesul complex de conformare sau insuficient timp alocat pentru implementarea noilor prevederi legislative. 
 
“Politica fiscală este un pilon central al mixului de competitivitate al unei ţări, şi România nu trebuie să permită ca aceasta să fie un impediment pentru atractivitatea economică şi pentru investitorii existenţi. Dimpotrivă, trebuie să fie un instrument pentru accesarea oportunităţilor unice pe care România le are la orizont în perioada următoare. Faptul că 95% dintre respondenţi indică lipsa de transparenţă şi predictibilitate între neajunsuri confirmă că ceea ce solicităm în numele comunităţii de afaceri nu sunt doar concepte, ci au un impact direct în deciziile de investiţii”, a declarat Ionuţ Simion, Preşedintele AmCham România. 
 
“Preocuparea companiilor de a avea un cadru legislativ clar, predictibil şi instrumente moderne care să faciliteze conformarea, este evidentă şi este o veste bună. Aderarea la principiile de stabilitate şi predictibiliate este mai importantă ca oricând, mai ales în contextul turbulenţelor din ultimele luni şi al declaraţiilor contradictorii care au generat un val de incertitudine”, a punctat Alexander Milcev, membru al Consiliului Director al AmCham Romania şi Co-Preşedinte al Comitetului de Fiscalitate al AmCham România. 
Cu privire la beneficiile stimulentului fiscal pentru industria IT, Ionuţ Sas, Vice-Preşedintele AmCham a declarat: “Reiterăm nevoia ca orice măsură fiscală să fie întodeauna analizată prin raportare la impactul economic generalizat, la provocările specifice industriei pe care o vizează, precum şi la contribuţia la competitivitatea economică a ţării. Din această perspectivă, industria IT s-a dovedit a fi de importanţă strategică pentru România şi continuă să fie mai ales în perspectiva tranziţiei digitale asumate de România prin PNRR. În calitate de contribuabili, aşteptarea legitimă este aceea de a exista o contraprestaţie corectă din partea statului în schimbul taxelor plătite, care să se reflecte în investiţii în infrastructură, sănătate, educaţie şi în alte sisteme critice pentru creşterea calităţii vieţii, un factor determinant şi pentru retenţia în ţară a specialiştilor din domeniul IT.”
Printre riscurile macroeconomice majore care grevează sustenabilitatea bugetară a României, AmCham a semnalat accelerarea inflaţiei şi riscul unei spirale inflaţioniste, creşterea datoriei suverane, dependenţa ridicată de importurile de energie, evoluţia demografică negativă sau impactul şi gestionarea pandemiei. “Situaţia macroeconomică a României impune o bugetare responsabilă şi sustenabilă, şi subliniem importanţa unei planificări riguroase a veniturilor înainte de avansarea unor cheltuieli pentru care nu există surse bugetare. În vederea îmbunătăţirii veniturilor bugetare credem că este esenţială o schimbare de paradigmă în relaţia dintre stat şi contribuabili, în sensul în care statul să se raporteze la plătitorii de taxe ca la un client”, a declarat Cristian Sporiş, Vice-Preşedintele AmCham.
 
Cu privire la toate cele de mai sus, AmCham România rămâne deschisă pentru dialog şi consultări transparente cu autorităţile implicate. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările