Sfaturi simple prin care putem reduce considerabil facturile, cât stăm acasă

Sfaturi simple prin care putem reduce considerabil facturile, cât stăm acasă

FOTO 123RF

Foarte mulţi dintre noi suntem nevoiţi să lucrăm de acasă în această perioadă, urmând recomandarea autorităţilor de a ne izola la domiciliu, pentru a preveni răspândirea virusului COVID-19. Totuşi, mai mult timp petrecut în locuinţă înseamnă însă şi un consum mai mare de energie, aşa că trebuie să fim responsabili în continuare faţă de mediu, controlând în acelaşi timp şi facturile la utilităţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Specialiştii de la România Eficientă un proiect privat de eficienţă energetică, de interes public naţional, derulat de Energy Policy Group (EPG), în parteneriat cu OMV Petrom, au pregătit o serie de sfaturi pentru un consum cât mai eficient al resurselor.

Spălaţi vasele evitând risipa de apă

Opriţi apa cât timp îndepărtaţi cu buretele resturile de mâncare. Folosiţi apa doar pentru clătire.

Maşinile moderne de spălat vase consumă mai puţină apă şi energie, iar cele mai multe au un mod „Eco”.

Utilizaţi maşina de spălat vase doar când aveţi suficiente vase murdare să o umpleţi la capacitate maximă.

Menţineţi curăţenia fără consum inutil de energie

Munca prelungită de acasă în această perioadă de izolare poate însemna, pe lângă sarcinile de serviciu care trebuie realizate, şi îndeplinirea mai multor treburi casnice decât de obicei, mai multe vase şi mai multe haine murdare.

Aşadar, nu folosiţi maşina de spălat rufe doar pentru câteva haine. Aşteptaţi să se adune destule rufe pentru a o folosi la capacitate maximă, fără să depăşiţi însă greutatea permisă.

Nu folosiţi funcţia de prespălare dacă rufele nu sunt foarte murdare.

Evitaţi pe cât posibil să folosiţi uscătorul de rufe. Un ciclu de uscare poate folosi de două ori mai multă energie decât un ciclu de spălare.

Atenţia la consumul „fantomă” de electricitate”

Circa 25% din factura la energie electrică reprezintă consumul aparatelor electrocasnice precum computerele, sistemele stereo şi televizoarele.

Deconectaţi aparatura când nu o folosiţi. Dispozitivele inteligente conectate la internet (televizoare inteligente, console de jocuri, imprimante) consumă electricitate chiar şi în modul standby.

Conectaţi-le la un prelungitor cu întrerupător şi prize multiple, pentru a opri cu uşurinţă alimentarea.

Nu încălziţi aerul de afară

Când petrecem foarte mult în locuinţă, aerul din interior poate fi mai poluat decât cel din exterior. Unul dintre factori este dioxidul de carbon care, în concentraţie prea mare, poate duce la somnolenţă, dureri de cap sau dificultăţi de concentrare.

Aşadar, chiar dacă sunteţi preocupaţi cu rezolvatul sarcinilor de serviciu, nu uitaţi să aerisiţi zilnic încăperile. Cel mai eficient este să faceţi acest lucru în reprize scurte, cu fereastra larg deschisă.

Dacă e frig afară, aerisiţi în miezul zilei, când temperaturile sunt mai ridicate şi opriţi termostatul caloriferului când faceţi acest lucru.

Nu deschideţi ferestrele dacă vă este prea cald. Reduceţi, în schimb, temperatura sistemului de încălzire.

Draperiile nu vor lăsa căldura să se piardă prin geam, decât dacă voi permiteţi acest lucru. Aşa că acoperiţi ferestrele seara şi veţi ţine mai multă căldură în interior. Ziua, trageţi-le deoparte şi profitaţi de căldura naturală a soarelui.

Cum să gătiţi cât mai eficient

Una dintre părţile bune ale izolării la domiciliu este că luăm mesele acasă, deci mâncăm mai sănătos. Totuşi, vom consuma energie mai multă pentru gătit.

Dacă gătiţi utilizând un cuptor electric obişnuit, pentru un consum eficient folosiţi funcţia ventilator, care vă permite să setaţi o temperatură cu 20°C mai mică. Preîncălziţi doar când este absolut necesar.

Tăiaţi alimentele în bucăţi cât mai mici, astfel vor fierbe mai repede.

Cu cât folosiţi mai multă apă în vasul de gătit, cu atât consumaţi mai multă energie ca să o încălziţi.

Vasele de gătit sub presiune reduc timpul de preparare a mâncării, conducând la economii de energie de cel puţin 50%.

Pentru cuptor, folosiţi recipientele de sticlă. Reţin căldura mai bine şi alimentele se vor găti mai repede.

Asiguraţi un iluminat sănătos

Este demonstrat că iluminatul ne influenţează starea de spirit. Un iluminat corespunzător contribuie la o concentrare mai bună, dar şi la un randament mai ridicat. Aşadar, ce puteţi face:

Opriţi luminile de care nu aveţi nevoie şi menţineţi becurile curate.

Lămpile flexibile de citit sunt mai eficiente decât cele de tavan, care iluminează toată încăperea inutil. Evitaţi folosirea candelabrelor şi a lămpilor cu mai multe becuri, care au o eficienţă mai scăzută. De pildă, şase becuri cu halogen de 25W asigură aceeaşi lumină ca unul de 100W, dar consumă cu 50% mai multă energie.

Dacă aveţi nevoie să aprindeţi şi să stingeţi des lumina, evitaţi lămpile fluorescente şi alegeţi în schimb unele LED.

Aranjaţi mobilierul astfel încât să profitaţi cât mai mult de lumina naturală.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările