Preţul gazelor şi energiei electrice a depăşit gradul de suportabilitate pentru consumatorii casnici. „E nevoie de un Plan de Urgenţă“

Preţul gazelor şi energiei electrice a depăşit gradul de suportabilitate pentru consumatorii casnici. „E nevoie de un Plan de Urgenţă“

Asociaţia Energia Inteligentă (AEI) cere Guvernului să elaboreze un Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, pentru a-i ajuta pe consumatori să depăşească această perioadă în care preţul energiei electrice şi al gazelor naturale a depăşit gradul de suportabillitate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Asociaţia Energia Inteligentă a prezentat în repetate rânduri pericolul iminenţei creşterii preţului la toate formele de energie şi a solicitat măsuri care să elimine atât abuzul unor furnizori asupra consumatorilor, cât şi politici publice care să prevină/diminueze creşterea preţului la energie.

Având în vedere că s-a depăşit limita de suportabilitate la nivelul multor consumatorii casnici, dar mai ales a celor noncasnici  (care va fi percepută în lunile următoare), Asociaţia Energia Inteligentă consideră necesară realizarea unui Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, astfel încât toţi consumatorii şi toate familiile să poată face faţă acestei situaţii grave cu care ne confruntăm.
 
În anul 2020 se aproba Gas Release Program (GRP) care a adus în România un pret la gaze cu minim 5% sub pretul gazelor din Europa de est (tranzacţionate pe Bursa de la Viena), începând cu luna iunie 2020, astfel unii furnizorii au înţeles ca acest program le oferă posibilitatea de a face un profit considerabil si au achiziţionat gaze naturale din România şi le au exportat în ţări în care se aplica preţul de la Viena (Ungaria, Austria). Astfel, în România această măsură a fost una din cele care a determinat creşterea importurilor de gaze. Mai mult gazele exportate s-au achizitionat pe baza de contracte anuale, adică la preţurile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, în timp ce importurile sunt achiziţionate SPOT, în funcţie de cererea imediată, la preţuri mai mari.
 
Alături de această situaţie regăsim şi SWAP-urile care se derulează în România, şi care presupun livări virtuale, dar care crează impact în preţurile de pe piaţa românească.
 
În această vară cantităţile puse pe piaţă au fost cantităţi mici, fapt ce a ”simulat” o continuă discrepanţă între cerere şi ofertă. Această situaţie se prelungeşte apparent inexplicabil de 3 luni, dar nu orice luni ci luni de vară. Este o altă cauză care a determinat creşterea preţului la gazele tranzacţionate pe bursă. Având în vedere că nu toate gazele sunt tranzacţionate pe bursă, foarte important, în România este existenţa în piaţă a informaţiilor privind preţurile medii ale gazelor naturale tranzacţionate. ANRE care are obligaţia de a realiza un raport privind preţurile medii de tranzacţionare a gazelor publică rapoartele cu întârziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit essenţial în această vară la crearea unei panici pe piaţa gazelor naturale, esenţială pentru creşterea preţului gazelor naturale.
 
În anul 2021, preţul final mediu al gazelor a crescut cu cca. 60% faţă de anul 2020, iar preţul final mediu al energiei electrice a crescut cu cca. 25% faţă de anul 2020. Urmează ca în curând să fie anunţate creşterile de preţ la energie termică, care depinde de păstrarea nivelului subvenţilor, dar care probabil, nu vor fi mai mici de 20%.
 
Avănd în vedere tendinţele menţinerii creşterii preţului la gaze naturale şi energie electrică cel puţin până în primăvara 2022, considerăm că se impune ca primă măsură, intervenţia urgentă a Guvernului prin măsuri de scurtă durată care vor face preţurile la gaze, energie termică, lemne de foc şi electricitate să fie mai accesibile pe termen scurt, astfel încât toţi consumatorii şi toate familiile să poată face faţă acestei situaţii.
 
Asociaţia Energia Inteligentă solicită Guvernului elaborarea unui Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, unde ca primă măsură solicităm eliminarea/diminuarea TVA-ului aplicat gazelor naturale, energiei electrice, energiei termice şi lemnului de foc pentru perioada octombrie 2021 – aprilie 2022.
 
O astfel de măsură ar reduce impactul creşterii preţurilor medii la gaze de la cca. 60% la cca. 46% la gaze şi de la cca. 25% la cca 12% pentru energia  electrică.
 

Planul de Măsuri de Urgenţă Energetică trebuie să mai cuprindă cel puţin:

  • elaborarea în regim de urgenţă a Legii antisărăcie energetică şi a consumatorului vulnerabil, care să prezinte măsuri concrete de reducere a sărăciei energetice şi ajutorarea consumatorilor vulnerabili, cu intrarea în vigoare de la 1 octombrie 2021,
  • suspendarea temporară a programului Gas Release Program,
  • modificarea legii de funcţionare a ANRE prin obligarea acesteia să elaboreze rapoarte privind preţul mediu al gazelor naturale si energiei electrice, saptamanal, bilunar, lunar cu publicarea acestora în maxim 3 zile de la încheierea perioadei,
  • demararea în regim de urgenţă a unor controale privind verificarea unor eventuale practici necorespunzătoare pe piaţa de gaze şi electricitate.
 
Aceste măsuri au scopul de a reduce impactul preţului diferitelor forme de energie asupra consumatorilor şi poate aduce o diminuare a inflaţiei, dar şi a scumpirilor în lanţ determinate de creşterile uriaşe ale preţurilor la utilităţi, contribuind la îmbunătăţirea nivelului de trai al românilor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările