Mii de transportatori din România şi-ar putea pierde locul de muncă. Noile reguli UE care le vor pune probleme

Mii de transportatori din România şi-ar putea pierde locul de muncă. Noile reguli UE care le vor pune probleme

FOTO David Muntean

Noile reguli pentru transportatorii din Uniunea Europeană, stabilite prin Primul Pachet al Mobilităţii, vor afecta în special transportatorii din Europa de Est, fiind haotice şi lipsite de o evaluare deplină a impactului, fără să ţină cont de competiţia echitabilă. Mii de lucrători din România şi-ar putea pierde locul de muncă din cauza acestor prevederi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Miniştrii Transporturilor din nouă ţări UE au făcut apel la Parlamentul European să aducă modificări la primul Pachet al Mobilităţii, care să ţină cont de competiţia echitabilă, de obiectivele UE în politica de mediu şi de piaţa unică, precum şi de noile realităţi socio-economice post-Covid-19, scrie Euractiv, citată de Rador.

Apelul este semnat de miniştrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Malta, Letonia, Lituania, Polonia şi România.

„Primul Pachet al Mobilităţii este un exemplu viu de lege care va slăbi şi mai mult economia UE marcată de dificultăţi. După trei ani de discuţii despre modalităţile de reformare a legislaţiei transporturilor rutiere internaţionale, UE intenţionează să parafeze prevederile legislative care au fost procesate în mod haotic, lipsite de o evaluare deplină a impactului şi cărora li se opune o treime din statele membre. Prevederile propuse perturbă piaţa unică europeană prin introducerea unor bariere administrative artificiale. În acelaşi timp, sunt contrare ambiţioaselor obiective ale UE în domeniul climei, fapt care a fost recunoscut de comisie. În plus, Pachetul mobilităţii a fost pregătit într-o realitate socio-economică complet diferită. Răspândirea pandemiei de Covid-19 a perturbat mediul de afaceri internaţional într-un fel fără precedent, afectând profund transportul rutier. Este de aşteptat ca un număr important de iniţiative în domeniul transporturilor să-şi suspende sau chiar să-şi închidă opraţiunile. Aceasta va duce la o reducere a furnizării de servicii de transport, în detrimentul cetăţenilor şi economiei UE. Din păcate, propunerile legislative în loc să susţină redresarea sectorului, impun soluţii restrictive”, afirmă miştrii transporturilor din Europa de Est.

Parlamentul European intenţionează să se pună de acord asupra prevederilor care includ obligativitatea vehiculelor de a se întoarce în mod regulat în ţara de provenienţă a transportatorului rutier sau restricţii asupra operaţiunilor de transport încrucişat şi de cabotaj.

Va exista o „perioadă de relaxare de patru zile”, în care acelaşi vehicul nu poate fi folosit pentru operaţiuni succesive de cabotaj în aceeaşi ţară. Studiile au arătat că aceste soluţii vor genera cel puţin 3 milioane de tone suplimentare de emisii de dioxid de carbon anual în UE, ceea ce va afecta în mod special ţările de tranzit.

Potrivit miniştrilor, întoarcerea obligatorie a unui vehicul va exclude efectiv unele state membre din piaţa unică a UE şi va impune bariere semnificative şi posibil insurmontabile pentru altele. Întoarcerile vehiculelor vor duce cu siguranţă la o congestie sporită şi, ceea ce este deosebit de dureros, la deteriorarea siguranţei rutiere – contrar politicii UE în domeniul transporturilor, care plasează reducerea victimelor traficului şi a accidentelor rutiere grave pe un loc de frunte al agendei, spun aceştia.

Nu se prea poate spune că legea propusă contribuie la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale şoferilor. Când va fi în vigoare noua lege, şoferii vor fi privaţi de libertatea de a alege locul unde doresc să se odihnească după trei sau patru săptămâni de lucru.

Mai mult, şi interdicţia de a lua pauze regulate de odihnă în cabina vehiculului este problematică, ţinând cont de cerinţele impuse de Covid-19 pentru menţinera distanţei sociale, precum şi lipsa unor locuri de cazare adecvate şi parcări care să asigure siguranţa în UE, lucru de asemenea confirmat de evaluarea CE, afirmă miniştrii UE din Est.

Noua lege nu va asigura competitivitatea transporturilor rutiere europene în context global. Prevederile sale îi vor pune pe cărăuşii din terţe ţări în avantaj concurenţial, întrucât ei nu vor fi supuşi legislaţiei restrictive a UE, mai spun ei.

Veşti proaste pentru transportatorii din România

Fostul comisar european Corina Creţu este de părere că veştile pentru transportatorii români nu sunt îmbucurătoare, din cauza acestei legislaţii.

„Parlamentul European urmează să voteze aşa-numitul Pachet de Mobilitate - înaintat Parlamentului European de către Comisia Europeană, care ar putea dăuna grav tuturor transportatorilor din Europa de Est. Doar în România, mii de lucrători din acest domeniu şi-ar putea pierde locul de muncă.

Încă din luna ianuarie am atras atenţia asupra faptului că Guvernul României trebuie să depună toate eforturile pentru a evita situaţia la care s-ar putea să fim martori săptămâna aceasta.

Toate demersurile noastre, ale Membrilor Parlamentului European din Europa de Est, s-au lovit de o lipsă de înţelegere greu de imaginat din partea europarlamentarilor din ţările occidentale. Au fost depuse zeci de amendamente în favoarea transportatorilor - pe care le-am cosemnat şi eu - de către colegii din Europa de Est (nouă ţări din Est şi cele periferice), dar strict matematic şansele ca acestea să treacă sunt foarte mici. Printre amendamente se numără şi prevederi care încearcă dacă nu să oprească acest Pachet, măcar să întârzie intrarea sa în vigoare. Mai mult decât atât, din păcate Comisia pentru Transporturi din Parlamentul European propune ca Pachetul să fie votat fără amendamente, ceea ce ar reduce şi mai mult şansele adoptării acestor amendamente.

Reiterez faptul că, în actuala formulă, Pachetul de Mobilitate impune tuturor firmelor de transporturi de pe teritoriul Uniunii Europene să se asigure că, la fiecare opt săptămâni, camioanele lor se întorc la centrul operaţional din ţară - ceea ce înseamnă o creştere exponenţială a costurilor. Mai mult, unele măsuri sunt chiar neavenite în contextul actualei pandemii, pentru că nu permit distanţarea socială - cum e cazul interzicerii petrecerii perioadei de odihnă obligatorii în cabina camionului.

Cred că astfel de momente ne demonstrează cât de multă nevoie e de o Uniune Europeană şi mai solidă, sensibilă la probleme de acest fel. Şi demonstrează fără îndoială cât de importantă e implicarea guvernelor naţionale în politica europeană. Or din păcate, Guvernul de la Bucureşti e de cele mai multe ori absent de la dezbateri - şi mai grav e că absenţa aceasta se traduce în drame pentru cetăţeni”, a afirmat Corina Creţu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: