Jumătate dintre marii contribuabili nu au început pregătirile pentru implementarea Fişierului Standard de Control Fiscal. Ce dificultăţi întâmpină

Jumătate dintre marii contribuabili nu au început pregătirile pentru implementarea Fişierului Standard de Control Fiscal. Ce dificultăţi întâmpină

FOTO: Shutterstock

Mai mult de jumătate dintre marii contribuabili nu au început încă pregătirile pentru implementarea Fişierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) şi există riscul ca o bună parte dintre ei să întârzie raportarea, arată un sondaj EY România.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Mai mult de jumătate dintre marii contribuabili nu au început încă pregătirile pentru implementarea Fişierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) sau D-406, cum este denumită această nouă declaraţie", relevă datele sondajului derulat zilele acestea de EY România.
 
De asemenea, sondajul mai arată că peste 28% dintre companii au precizat că informaţiile cerute de raportarea SAF-T se regăsesc în mai multe sisteme informatice de gestiune fiscală şi contabilă (ERP), ceea ce s-ar traduce prin timpi mai mari de analiză şi riscuri mari de depăşire a termenelor de raportare stabilite de ANAF.
 
Toate acestea în condiţiile în care marii contribuabili vor fi obligaţi să completeze peste 260 de câmpuri de informaţii obligatorii din contabilitate referitoare la tranzacţiile cu furnizorii, clienţii, postările contabile, stocuri, active, facturi, plăţi, informaţii fiscale în cadrul Declaraţiei 406, al cărei prim termen de depunere este 28 februarie 2022.
 
„Înţelegerea cerinţelor de raportare şi a modalităţilor în care ele trebuie realizate, identificarea sursei datelor cerute de ANAF şi zona de volumetrie sunt cele mai importante dificultăţi cu care au început deja să se confrunte companiile cu care lucrează EY în implementarea SAF-T.”, a declarat Georgiana Iancu, partener, coordonator al departamentului de Taxe indirecte, EY România.
 
Potrivit acesteia, cel mai optimist interval de analizare şi identificare exactă a informaţiilor cerute de Declaraţia 406, în cazul în care nu există multe modificări şi calibrări de făcut, ar fi între 10 şi 14 săptămâni. 
 
„De aceea, recomandăm companiilor să demareze cât mai curând posibil procesul de aplicare şi să se hotărască asupra soluţiei tehnice cu ajutorul căreia vor face raportarea, pentru că, altfel, există riscul să depăşească termenul”, transmite reprezentantul EY România.
 
Sondajul EY mai arată că nu toţi marii contribuabili au informaţiile de gestiune financiară şi contabilă conforme cu reglementările contabile româneşti, ci respectă reglementările contabile ale grupului din care fac parte. 
 
Astfel, 24% dintre companii nu sunt aliniate în totalitate la standardele contabile româneşti, un procent destul de mare, în contextul în care raportarea SAF-T porneşte tocmai de la un set de date extrase din contabilitate, în conformitate cu cerinţele contabile din România şi nu cu cele privind sistemele de grup.
 
„Cu alte cuvinte, rezultatele acestui sondaj ne spun că 24% dintre societăţi nu răspund complet cerinţelor privind disponibilitatea informaţiilor din contabilitate, motiv pentru care ar putea întâmpina dificultăţi în implementarea SAF-T. 
 
Ele pot fi depăşite, desigur, dar necesită multă muncă suplimentară şi timp.”, a mai precizat Georgiana Iancu.

Într-o proporţie foarte mare, 88%, companiile fie nu au identificat încă soluţia tehnică prin care vor asigura raportarea SAF-T, fie se află în proces de analiză, a mai relevat sondajul. 
 
La rândul său Diana Lupu, partener asociat, Departamentul de Conformitate Globală şi Raportare, EY România, a atras atenţia companiilor aflate în primul val de raportare, să aibă în vedere perioadele pentru care trebuie să pregătească Declaraţia – lunar, trimestrial, anual sau la cerere. 
 
„În cazul contribuabililor cu activitate economică intensă, materializată printr-un număr mare de înregistrări contabile şi informaţii de transmis, există posibilitatea de depunere a raportării prin intermediul mai multor formulare D 406, pentru a facilita declararea. 
 
În acest caz, fiecare formular, cu secţiunea şi subsecţiunea corespunzătoare informativă, va fi transmis succesiv de către compania respectivă, pentru perioada de raportare aferentă, până la data limită”, a explicat Diana Lupu.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările