Ajutor de stat de 43,6 milioane de euro pentru CFR Călători. Ce state au acordat ajutoare similare
0
Guvernul a dat aviz favorabil pentru un ajutor de stat destinat CFR Călători, pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19, valoarea acestuia fiind de 43,6 milioane de euro,potrivit unui Memorandum discutat miercuri, 25 august.
Ajutorul ar putea fi acordat după obţinerea avizului din partea Comisiei Europene.
Ca urmare a reducerii semnificative a traficului de călători, veniturile obţinute de CFR Călători din vânzarea legitimaţiilor de călătorie (bilete, abonamente, etc.) au scăzut de la mijlocul lunii martie 2020 cu până la 85% - 90%, faţă de martie 2019.
Ca urmare a instituirii la nivel naţional a unor măsuri privind restricţionarea circulaţiei persoanelor pentru prevenirea şi răspândirea noului coronavirus pe teritoriul României, activitatea CFR s-a redus semnificativ.
Câteva dintre măsurile luate de CFR Călători pentru diminuarea impactului pandemiei asupra echilibrului financiar:
- Suspendarea contractelor individuale de muncă, conform art. 52 alin.(1) lit.c) şi art.53 din Legea nr.53/2003- Codul muncii (şomaj tehnic) a unui număr de 624 salariaţi
- În primele şase luni ale anului 2020 a avut loc o diminuare a numărului de salariaţi din cadrul CFR Călători de la 12.526 salariaţi la 12.151 salariaţi.
- O altă măsură a fost de reducere a programului de lucru al salariaţilor de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, conform prevederilor legale, pentru întreg personalul Societăţii.
Mai mult decât atât, se arată în Memorandum, începând cu luna martie, respectiv pentru perioada 16-31 martie 2020, veniturile medii zilnice din vânzarea legitimaţiilor de călătorie au fost diminuate cu cca. 90%, de la o medie zilnica de 1,05 mil. lei (pentru perioada 01 februarie - 15 martie 2020, în creştere cu
10% faţă de media zilnică a anului 2019) la o medie zilnică pe final de luna martie de doar 0,1 mil.
lei, astfel încât până la finalul anuluiSocietatea nu va avea capacitatea financiară să finanţeze
rezultatul negativ din activitatea de exploatare, ca urmare a pierderilor înregistrate din cauza
pandemiei de COVID-19.
"Ca urmare a suspendării contractelor individuale de muncă, conform art. 52 alin.(1) lit.c) şi art. 53 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (şomaj tehnic) a unui număr de 624 salariaţi cât şi a reducerii programului de lucru al salariaţilor de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, pentru întreg personalul, s-au înregistrat economii cumulate pe lunile martie, aprilie, mai şi iunie la cheltuiala cu personalul de cca 37 mil. lei. (..)
Sumarizând situaţia veniturilor şi cheltuielilor înregistrate de Societate începând cu luna martie 2020 şi până la finalul lunii decembrie 2020, s-a înregistrat o pierdere cumulată datorată efectelor pandemiei de COVID-19 în perioada 01 aprilie – 31 august 2020 de 210.345.527 lei.", se arată în memorandumul privind ajutorul de stat pentru CFR.
În acest caz, Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, propune un ajutor de stat de 210,35 milioane lei (reprezentând echivalentul a 43,63 milioane euro), care va fi utilizat pentru finanţarea rezultatului negativ din activitatea de exploatare, estimat pentru perioada 01.04.2020 - 31.08.2020.
În ceea ce priveşte perioada în care se vor efectua plăţile ajutorului de stat, acestea se vor efectua până la 31.12.2021. Suma necesară acordării măsurii de ajutor de stat va fi acordată în limita prevederilor bugetare aprobate.
Comisia Europeană a aprobat deja astfel de ajutoare pentru alte state
Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare totală de 6 miliarde de euro pentru a compensa companiile care furnizează servicii publice regionale şi locale de transport de călători în Germania pentru daunele suferite din cauza focarului de coronavirus şi a măsurilor de izolare de urgenţă introduse în Germania pentru a limita răspândirea virusului.
Guvernul german a instituit măsuri de urgenţă necesare pentru a limita răspândirea coronavirusului, cum ar fi închiderea şcolilor şi creşelor, acorduri extinse de telemuncă, reguli de distanţare socială şi restricţii la întruniri. Acest lucru a afectat grav serviciile de transport public regional şi local, întrucât numărul pasagerilor din transportul public local pe cale rutieră şi feroviară a scăzut între 70% şi 90%, rezultând o scădere semnificativă a veniturilor.
În plus, operatorii de transport aveau obligaţia de a menţine o frecvenţă suficientă a serviciilor de transport regional şi local de călători pentru a asigura mobilitatea persoanelor fără acces la mijloace de transport alternative, inclusiv lucrătorii critici, cum ar fi profesioniştii din domeniul sănătăţii. Situaţia a fost agravată de costurile suplimentare suportate de operatorii de transport în legătură cu măsurile menite
să limiteze răspândirea pandemiei, precum măsuri sanitare şi de igienă îmbunătăţite.
Toate acestea au dus la grave probleme de lichiditate care riscă să-i scoată pe mulţi dintre operatorii de transport din piaţă. Sistemul german este conceput pentru a compensa fiecare operator de servicii de transport public regional şi local pentru daunele suferite în timp ce îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale în circumstanţele determinate de focarul de coronavirus şi măsurile de izolare rezultate.
Conform schemei, companiile de transport vor avea dreptul la despăgubiri sub formă de subvenţii directe pentru daunele suferite între 1 martie şi 31 august 2020. Germania se va asigura că niciun operator de transport nu primeşte mai multe despăgubiri decât a suferit în daune efective şi că orice plată în exces se recuperează.
Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat de 5 milioane EUR pentru a sprijini întreprinderile mijlocii (IMM-uri) active în transportul rutier de mărfuri din Lituania.
Sprijinul ia forma subvenţiilor directe. Schema este concepută pentru a sprijini IMM-urile active în transportul rutier de mărfuri în gestionarea riscurilor financiare, plata împrumuturilor şi menţinerea stabilităţii financiare şi, astfel, remedierea unei perturbări grave în economia lituaniană. Schema este destinată să acopere dobânzile aferente obligaţiilor existente până la 31 decembrie 2020 şi pe o perioadă maximă de şase luni. Se va aplica pe întreg teritoriul Lituaniei şi va fi deschis IMM-urilor active în transportul rutier de mărfuri, un sector afectat negativ de focarul de coronavirus.
Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat olandeză în valoare totală de 160 milioane EUR pentru a compensa companiile care oferă servicii speciale de transport pentru grupuri specifice, cum ar fi copiii şi persoanele în vârstă care nu pot lua transportul public regulat pentru a merge la şcoală sau la anumite activităţi sociale. În Olanda, aceste servicii speciale de transport au fost grav afectate de măsurile guvernamentale legate de coronavirus, cum ar fi închiderea şcolilor, regulile de distanţare socială şi restricţiile asupra adunărilor mai mari. Datorită măsurilor guvernamentale, companiile care oferă servicii speciale de transport s-au confruntat şi continuă să se confrunte cu o scădere imensă a veniturilor, în timp ce continuă să suporte costuri precum salariile, angajamentele de leasing pentru vehicule, angajamentele faţă de bănci şi costurile generale.Conform schemei, companiile de transport vor avea dreptul la despăgubiri sub formă de subvenţii directe pentru maximum 80% din veniturile pierdute din cauza anulărilor.Compensaţia poate fi acordată până la 31 decembrie 2020 pentru daunele
suferite în perioada 15 martie - 30 iunie 2020. Olanda se va asigura că niciun operator de transport nu primeşte mai multe despăgubiri decât a suferit daune şi că niciunui operator nu i se va permite să câştige un profit ca urmare a compensaţiei acordate în cadrul sistemului.
Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat pentru Croaţia de aproximativ 80 milioane EUR (600 milioane HRK) pentru a sprijini întreprinderile active în sectoarele maritime, de transport, de călătorie, infrastructură şi conexe care au fost grav afectate de focarul de coronavirus. Schema a fost aprobată în baza cadrului temporar al ajutorului de stat. Sprijinul va lua forma unor garanţii de stat pentru noi împrumuturi de la bănci sau alte instituţii financiare. Garanţia de stat va acoperi până la 90% din împrumuturi. Programul urmăreşte să ofere lichidităţi întreprinderilor de toate dimensiunile afectate de focarul de coronavirus, permiţându-le astfel să îşi continue activităţile, să înceapă investiţii şi să menţină ocuparea forţei de muncă. Se aşteaptă ca schema să susţină peste 1.000 de companii.