10 sfaturi pentru a primi mai uşor despăgubiri de la compania aeriană, în cazul întârzierii sau anulării zborului

10 sfaturi pentru a primi mai uşor despăgubiri
de la compania aeriană, în cazul întârzierii sau anulării zborului

Curtea Europeană de Conturi oferă 10 sfaturi care pot îmbunătăţi experienţa de călătorie a oricărei persoane, în cazul perturbării călătoriei acesteia.

Ştiri pe aceeaşi temă

1. Personalizaţi-vă călătoria cât mai mult posibil – atunci când achiziţionaţi un bilet, furnizaţi operatorului de transport detaliile dumneavoastră, de exemplu oferind datele dumneavoastră de contact. Puteţi fi informat cu privire la perturbări doar dacă transportatorul are datele dumneavoastră de contact. De asemenea, dacă trebuie să solicitaţi o despăgubire, un bilet personalizat este cea mai bună modalitate de a demonstra că aţi fost cu adevărat în mijlocul de transport în cauză şi că aţi fost afectat de perturbare.

2. Fotografiaţi-vă bagajele – în cazul în care călătoria implică înregistrarea bagajelor, este o idee bună să aveţi o fotografie a valizei dumneavoastră şi a conţinutului acesteia. Acest lucru vă va ajuta să economisiţi timp atunci când completaţi o solicitare şi va face dovada valorii articolelor pierdute.

3. Nu sosiţi cu întârziere la biroul de înregistrare – este important să reţineţi că drepturile pasagerilor se aplică doar dacă vă înregistraţi la timp. Dacă rataţi plecarea din cauză că biroul de înregistrare era deja închis când aţi sosit, nu sunteţi eligibil pentru asistenţă.

4. Solicitaţi informaţii la punctele de plecare – aveţi dreptul de a fi ţinuţi la curent în cazul în care plecarea se face cu întârziere sau dacă se întâmplă orice altceva cu călătoria dumneavoastră. Dacă reprezentantul operatorului de transport nu este prezent sau nu furnizează informaţii relevante, reţineţi acest aspect şi includeţi această observaţie în cererea pe care o adresaţi transportatorului.

5. Solicitaţi întotdeauna asistenţă – dacă vă confruntaţi cu o întârziere prelungită sau cu o anulare, aveţi dreptul la asistenţă indiferent de modul de transport. Aceasta înseamnă acces la apă şi la o gustare sau la o masă. Dacă reprezentanţii operatorului de transport nu vă oferă astfel de facilităţi din propria iniţiativă, solicitaţi-le. Dacă sunteţi refuzat, reţineţi acest aspect şi includeţi această observaţie în cererea pe care o adresaţi transportatorului.

6. Păstraţi toate chitanţele – dacă nu se oferă asistenţă la punctul de plecare (aeroport, staţie de autobuz, gară, port) sau dacă plecaţi dintr-o locaţie îndepărtată (o staţie de autobuz), puteţi solicita operatorului de transport compensarea costurilor suplimentare pe care le-aţi suportat. De obicei, transportatorii solicită o dovadă de plată pentru băuturi şi gustări şi pot refuza în cazul în care numărul de articole nu corespunde duratei întârzierii sau în care costurile sunt nejustificat de ridicate. Principii similare se aplică şi în cazul în care trebuie să vă găsiţi singur cazare pentru a aştepta o nouă plecare în ziua următoare.

7. Solicitaţi o dovadă a întârzierii sau a anulării – în cazul tuturor celor patru moduri de transport, pasagerii au dreptul la despăgubire în caz de întârzieri prelungite sau în caz de anulare. Deşi rata despăgubirii şi timpul minim de aşteptare diferă în funcţie de modul de transport, obligaţia de a dovedi că aţi fost afectat rămâne aceeaşi pentru toate modurile de transport. Dacă biletul nu avea numele dumneavoastră, obţineţi o dovadă în gară, în staţie sau la bord care să precizeze că aţi fost afectat de întârzierea sau de anularea respectivă.

8. Nu vă faceţi propriile aranjamente înainte de a primi o propunere din partea transportatorului – atunci când are loc o perturbare a călătoriei dumneavoastră, de obicei doriţi să continuaţi să călătoriţi imediat apelând la un alt transportator sau la un alt mijloc de transport. Vă recomandăm să nu acţionaţi în grabă: cumpărarea unui nou bilet, fără a primi propuneri de opţiuni alternative din partea transportatorului, echivalează cu rezilierea unilaterală a contractului de transport. Dacă procedaţi astfel, încetează orice obligaţie a transportatorului iniţial de a vă oferi asistenţă sau despăgubiri.

9. Solicitaţi despăgubiri – dacă puteţi demonstra că cursa dumneavoastră a fost afectată de întârziere sau a fost anulată şi că durata întârzierii a fost mai mare decât pragul stabilit în regulament, adresaţi transportatorului o solicitare de despăgubire. Menţionaţi întotdeauna cursa în cauză şi regulamentul aplicabil. Dacă nu primiţi niciun răspuns de la operatorul de transport sau nu sunteţi mulţumit de răspunsul primit, înaintaţi cazul organismului naţional responsabil cu asigurarea aplicării din ţara de plecare. Celelalte organizaţii care vă pot ajuta sunt organismele de soluţionare alternativă a litigiilor şi agenţiile de recuperare a compensaţiilor. Reţineţi că este posibil să fiţi taxat pentru aceste servicii.

10. Solicitaţi compensarea cheltuielilor suplimentare – în anumite cazuri, pierderea pe care aţi suferit-o ca urmare a întârzierii sau a anulării este mult mai mare decât suma care vi se datorează în temeiul normelor de despăgubire ca urmare a încălcării drepturilor pasagerilor în UE. În astfel de cazuri, puteţi adresa o cerere transportatorilor în temeiul convenţiilor internaţionale. Trebuie să fiţi pregătit să faceţi dovada sumei exacte a pierderii pe care aţi suferito şi a cheltuielilor suplimentare suportate din cauza perturbării călătoriei.

citeste totul despre: