Scumpirea biletelor de avion vândute de Wizz Air și Ryanair, analizată de Consiliul Concurenței

0
Publicat:

Consiliul Concurenței analizează motivul pentru care a crescut atât de mult preţul biletelor la companiile aeriene Wizz Air, Ryanair şi nu numai, a declarat, sâmbătă, preşedintele instituției, Bogdan Chiriţoiu.

Avion Wizz Air la sol
Wizz Air se numără printre companiile care au scumpit biletele de avion

Consiliul Concurenţei analizează totodată și impactul ieşirii Blue Air de pe piaţă şi al reducerii activităţii TAROM.

"Vedem efecte în piaţă. Deci, faptul că din cei patru mari actori de pe piaţa de aviaţie din România Blue Air-ul a ieşit, iar TAROM îşi reduce activitatea, deci din patru avem vreo doi-jumate, cred că se simte în piaţă. Se simte în creşterea preţului biletelor. În acelaşi timp, supravieţuirea TAROM ne ajută să nu crească şi mai mult, dacă mergem pe logica asta. Altfel, dacă ne uităm în Europa, vedem o restrângere a numărului de companii. SAS-ul scandinav a fost vândut, TAP-ul portughez e de vânzare, deci vedem că numărul de actori pe piaţă se reduce în Europa. Deci, ne uităm la impactul în piaţă al ieşirii Blue Air şi al reducerii activităţii TAROM, da? Vrem să vedem cât de mult şi de ce au crescut preţul biletelor la Wizzair, Ryanair ş.a.m.d. Inclusiv la TAROM sunt preţuri mari pe unele rute. Ne uităm în momentul de faţă la evoluţia preţului biletelor post-pandemie", a afirmat Chiriţoiu, la Sinaia.

Consiliul Concurenţei a declanşat o analiză care vizează modul în care companiile aeriene stabilesc nivelul preţurilor biletelor de avion pentru rutele care au plecare din România, potrivit informaţiilor oferite de autoritatea de concurenţă.

În cadrul studiului, instituţia va analiza structura pieţei serviciilor de transport aerian de călători din România, precum şi mecanismele de funcţionare ale acesteia, în contextul în care companiile aeriene au majorat considerabil preţurile biletelor de avion.

Analiza a fost declanşată în contextul creşterilor mari ale preţurilor biletelor de avion practicate de companiile aeriene, odată cu ieşirea Blue Air de pe piaţă şi a renunţării TAROM la operarea unor curse aeriene.

Astfel, vor fi analizate cererea şi oferta de pe piaţă, nivelul de transparenţă a modului de stabilire a preţurilor biletelor practicate de companiile aeriene, inclusiv de ajustare dinamică a acestora şi vor fi identificate eventuale disfuncţionalităţi ale pieţei.

La finalul analizei, Consiliul Concurenţei va formula propuneri şi recomandări în scopul eliminării posibilităţii de inducere în eroare a consumatorilor, iar în măsura în care vor fi descoperite încălcări ale legii, vor fi iniţiate procedurile necesare pentru sancţionarea acestora, potrivit reprezentanţilor instituţiei.

Cu ajutorul de restructurare, Tarom ar trebui să devină profitabilă în 2 ani

În ce privește ajutorul de stat individual de restructurare aprobat de Guvern în favoarea Tarom, Chirițoiu a spus că acesta reprezintă ultimii bani pe care statul român mai are voie să-i dea către transportatorul aerian naţional.

Potrivit acestuia, cu aceşti bani şi având planul de restructurare aprobat de Comisia Europeană, aşteptarea este ca în doi ani Tarom să devină o companie profitabilă. Guvernul a aprobat, joi, un ajutor de stat individual de restructurare în favoarea Tarom de până la 471 milioane lei, aproximativ 94,67 milioane euro. Pe 29 aprilie, Comisia Europeană a aprobat planurile României de a acorda companiei Tarom un ajutor de restructurare, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Ar trebui să le ajungă (bani primiţi ca ajutor de stat, n.r.). Tarom a avut pierderi de sute de milioane de euro. Acum este într-un program de restructurare. Primeşte 100 de milioane de euro din partea statului pentru acest program de restructurare. Mare parte din bani au fost daţi deja ca ajutor de salvare în pandemie. Mai primeşte în jur de 40 de milioane de euro. Cu aceşti bani şi având planul de restructurare aprobat de Comisia Europeană, aşteptarea este ca în doi ani de zile Tarom să devină o companie profitabilă. În orice caz, sunt ultimii bani pe care statul îi poate da Tarom. Odată cu aprobarea de către Comisia Europeană a acestui plan de restructurare şi a ajutorului aferent, aceştia sunt ultimii bani pe care statul român mai are voie să-i dea către Tarom. De acum înainte, Tarom are aceşti bani şi nimic în plus”, a declarat, sâmbătă, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, la o conferinţă de presă organizată la Sinaia.

Potrivit şefului autorităţii de concurenţă, Tarom trebuie să fie o companie profitabilă care trăieşte pe picioarele ei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite