Schimbare de paradigmă: Dacă înainte obişnuiam să cumpărăm haine din oraş şi să mâncăm acasă, acum cumpărăm online şi ieşim pentru a lua masa în oraş

0
Publicat:
Ultima actualizare:
restaurant

România trece printr-o schimbare de paradigmă. Dacă înainte ieşeam în oraş pentru a cumpăra haine şi mâncam acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri online şi să ieşim pentru a lua masa în oraş sau la mall, consideră Cristi Moga, Research Consultant C&W Echinox.

Conform unui studiu al Cushman & Wakefield, România ocupă a doua poziţie în Europa, după Turcia, din punct de vedere al creşterii, dar şi al potenţialului de creştere din sectorul Food & Beverage (F&B), incluzând aici consumul din restaurante, unităţi fast-food, cafenele, ceainării şi gelaterii.

 „Lumea modernă, incluzând aici şi România, trece printr-o schimbare semnificativă de paradigmă. Dacă în urmă cu câţiva ani, obişnuiam să cumpărăm haine din oraş sau mall şi să mâncăm acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri, inclusiv haine, online şi să ieşim pentru a lua masa în oraş sau la mall. În pieţe dinamice, precum România, cu o creştere economică record şi un avans al salariilor de peste 10% pe an, aceste tendinţe sunt rapid îmbrăţişate de consumatorii tineri, iar operatorii de restaurante şi cafenele beneficiază de acest context pozitiv”, declară Cristi Moga.

În Europa, anul trecut au fost cheltuiţi echivalentul a 796 miliarde euro în sectorul F&B, în condiţiile în care ritmul mediu de creştere al pieţei din ultimul deceniu a fost de 4,2% pe an. Pentru următorii 10 ani (2017-2026), consultanţii Cushman & Wakefield estimează un ritm mediu de creştere de 4,9% pe an.

Spania, Marea Britanie, Italia, Germania şi Franţa au fost cele mai mari cinci pieţe de F&B în 2016, în condiţiile în care în Spania, liderul pieţei de profil la nivel european, piaţa a atins nivelul de 120 miliarde euro, reprezentând 15% din consumul la nivel european.

România, pe locul doi                                                                                      

Pe de altă parte, pieţele din centrul şi estul Europei, precum Turcia, România, Bulgaria, Polonia şi Ucraina, au avut şi îşi vor păstra un ritm de creştere peste media europeană. România s-a clasat pe locul al doilea în funcţie de ritmul de creştere din ultimii zece ani, estimat la 7,2% pe an, şi se află pe aceeaşi poziţie şi în funcţie de potenţialul de creştere pentru următorul deceniu, ritmul mediu de creştere fiind estimat la 8,8% pe an.

Cele mai mari zece centre comerciale din România găzduiesc aproximativ 250 de unităţi F&B, întinse pe o suprafaţă închiriabilă de peste 40.000 de metri pătraţi, reprezentând circa 6% din suprafaţa închiriabilă a centrelor comerciale analizate, potrivit datelor centralizate de Cushman & Wakefield Echinox.

În ultimii ani, dezvoltatorii au acordat o atenţie tot mai mare zonei de food-court a centrelor comerciale, căutând să îmbine spaţiile pentru servirea mesei cu cele de leisure si entertainment.      

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite