Sansele Romaniei de a fi primita in UE sunt in crestere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Industria alimentara si retelele de magazine en gros au sanse bune de dezvoltare

Specialistii britanici de la Economist Intelligence Unit (EIU) considera, intr-un raport asupra situatiei din mai multe domenii, precum agricultura, turismul, industria farmaceutica si industria automobilelor, ca sansele Romaniei de a fi primita in Uniunea Europeana (UE) sunt in crestere, chiar daca pana acum Romania nu a obtinut calificativul de economie de piata functionala. "Ultima emisiune de bonduri emisa in luna iunie a fost evaluata de Agentia de rating Standard&Poor's cu calificativul de BB-. Romania pare sa fie bine pozitionata pentru a fi admisa in UE in urmatoarea runda de extindere cu un termen propus si dorit de Bucuresti - anul 2007. In ciuda nevoii de a pune in practica numeroase reforme, sprijinul politic pentru admiterea Romaniei este in crestere, se arata in raportul EIU. Economist Intelligence Unit isi concentreaza atentia si asupra industriei de automobile din Romania, remarcand ca, in ciuda veniturilor modeste ale populatiei, numarul proprietarilor de masini a crescut cu 174% intre 1990 si 2002 - de la 55,7 automobile la mia de locuitori, in urma cu 13 ani, la 152,4 in anul 2002. Cu toate acestea, numarul de masini la mia de locuitori este mult mai mic decat in tarile din regiune si foarte mic fata de tarile dezvoltate, unde proportia este de 400-500 de masini la mia de locuitori. Numarul masinilor noi inregistrate a scazut cu 2,6% in 2002, ca rezultat al scaderii numarului de masini cumparate din import la mana a doua. In schimb, a crescut numarul masinilor noi cumparate cu 25% fata de anul trecut. "Explicatia - scrie Economist Intelligence Unit - este aceea ca Romania a introdus masuri foarte severe la importul de masini de mana a doua, cum ar fi un standard de poluare Euro 3". Aceasta prevedere nu este necesara insa la masinile de productie interna. Potrivit expertilor de la EIU, romanii vor opta in continuare pentru masini ieftine de productie interna, precum Dacia si Daewoo. Este insa posibil ca aceste doua companii straine, care domina in acest moment piata automobilelor din Romania, sa fie confruntate cu dificultati, mai ales din cauza impozitelor percepute. "Romanii continua sa cheltuiasca mai ales pe mancare si pe intretinere. Cresterea preturilor la energia electrica si cresterea impozitelor au creat probleme firmelor straine din Romania. Cum romanii isi cheltuiesc majoritatea veniturilor pe mancare si intretinere, se poate preconiza o dezvoltare a industriei alimentare", continua raportul EIU. Produsele romanesti insa, desi mult mai ieftine decat cele din import, sunt considerate de calitate inferioara. Romania este o tara cu un venit mic si cu o piata ce reactioneaza imediat la cresterile sau scaderile de preturi. Cu toate acestea, se preconizeaza o modificare a tendintelor pietei, cu cat tinerii vor schimba modul de abordare a cheltuielilor si se vor orienta din ce in ce mai mult catre supermagazine si mall-uri, abandonandu-i pe micii vanzatori. In consecinta, se va dezvolta mai departe reteaua de magazine en-gros precum Metro si Carrefour. In ceea ce priveste produsele alimentare, Romania este piata cea mai mare din Centrul si Estul Europei dupa Polonia si de aceea continua sa fie o piata foarte atractiva pentru investitiile straine. Se estimeaza ca intr-un interval de 5 ani piata sa se mareasca cu 50%.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite