România și alte 16 state, somate să aplice uniform taxele pentru rutele aeriene și cele de aeroport
0Comisia Europeană a trimis joi scrisori de punere în întârziere României şi altor 16 state membre pentru neaplicarea corectă a anumitor dispoziţii ale sistemului de performanţă şi de tarifare a cerului unic european (SES) pentru serviciile de navigaţie aeriană.
Comisia Europeană a decis, joi, să iniţieze proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor prin trimiterea de scrisori de punere în întârziere României şi altor 16 state membre UE pentru neaplicarea corectă a anumitor dispoziţii ale sistemului de performanţă şi de tarifare a cerului unic european (SES) pentru serviciile de navigaţie aeriană, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Sunt vizate Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Irlanda, Spania, Croaţia, Italia, Letonia, Ungaria, Malta, Austria, Polonia, Portugalia, România, Slovacia şi Finlanda.
Regulamentele privind cerul unic european [Regulamentul (CE) nr. 549/2004 şi Regulamentul (CE) nr. 550/2004] impun statelor membre să aloce costurile comune între serviciile de navigaţie aeriană de rută şi serviciile de navigaţie aeriană terminală în mod proporţional, pe baza unei metodologii transparente. Statele membre trebuie, de asemenea, să includă în planurile lor de performanţă sisteme de stimulente care să sprijine realizarea obiectivelor de performanţă.
Problemele identificate se referă la nivelul sau alocarea necorespunzătoare a costurilor percepute companiilor aeriene, precum şi la stimulentele financiare insuficiente pentru prestatorii de servicii. Punerea incorectă în aplicare a normelor UE afectează nu numai veniturile furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană, ci şi nivelul tarifelor plătite de companiile aeriene, în calitate de clienţi ai acestor furnizori de servicii.
Prin urmare, Comisia trimite scrisori de punere în întârziere celor 17 state membre, care din acest moment au la dispoziţie două luni pentru a răspunde şi a remedia deficienţele semnalate de Comisie. Dacă nu primeşte un răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat.
Potrivit Regulamentului (CE) NR. 550/2004, „schema de tarifare pentru serviciile de navigație aeriană contribuie la o mai mare transparență a stabilirii, aplicării și colectării tarifelor pentru utilizatorii spațiului aerian și contribuie la rentabilitatea furnizării de servicii de navigație aeriană și la eficiența operațiunilor de zbor, menținându-se, în același timp, un nivel optim de siguranță. Schema este conformă, de asemenea, cu articolul 15 din Convenția de la Chicago din 1944 privind aviația civilă internațională și cu sistemul de tarifare Eurocontrol pentru tarifele de rută”.