Revoluţie pe piaţa muncii post-pandemie: Românii preferă sistemul de lucru hibrid, la fel ca majoritatea europenilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Shutterstock
FOTO: Shutterstock

În România există o mare dorinţă de a fi implementat un sistem de lucru hibrid (43% muncă la distanţă şi 57% lucrând de la birou), arată datele colectate de compania imobiliară Colliers în 2020.

De asemenea, Marea Britanie şi Germania se remarcă datorită intenţiei relativ ridicate de a lucra din locaţiile clienţilor/partenerilor (respectiv 23 şi 20%).

Potrivit raportului „Exploring the post-COVID Workplace”, Republica Cehă şi Ţările de Jos au cea mai mare intenţie de a lucra de acasă după COVID (49% şi respectiv 46%). 

Astfel, organizaţiile din sectorul public şi sectorul transporturilor şi logisticii îşi organizează cerinţele viitoare la locul de muncă pe baza unei prezenţe mai mari la birou (peste 68% lucrează de la birou) comparativ cu alte industrii. Organizaţii din sectoarele retail, servicii profesionale, energie şi utilităţi şi auto se organizează pe baza celei mai mici prezente la birou (aproximativ 50% lucrează de la birou).

„Găsirea celui mai eficient echilibru între a lucra de la birou şi a lucra la distanţă în post-pandemie este, fără îndoială, cea mai presantă întrebare cu care se confruntă companiile. Întrucât fiecare companie este diferita atât din punct de vedere al modelului de business cât şi din punct de vedere al activităţilor, companiile necesită abordări diferite.”, explică Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360°

la Colliers.

Potrivit acesteia, biroul post-COVID permite echipelor să găsească modurile de lucru potrivite pentru a colabora mai bine. 

Organizaţiile au început deja organizarea, redimensionarea şi reconfigurarea birourilor pentru a se potrivi nevoilor unei lumi post-COVID şi faptul că piaţa muncii îşi revine influenţează şi cererea viitoare de spaţii de birouri. 

Analizând sondajele Comisiei Europene cu privire la intenţiile de angajare pe termen scurt ale companiilor locale (următoarele 3 luni), în diverse sectoare unde activitatea poate avea loc de la birou, consultanţii Colliers notează că, în (aproape) toate cazurile, intenţiile de angajare pe termen scurt sunt egale sau peste media pe termen lung, sugerând fie stagnarea, fie o forţă de muncă în expansiune.

Conform datelor transmise de Colliers, majoritatea sectoarelor au depăşit deja nivelurile din 2019, nu doar media istorică. De exemplu, pentru companiile de recrutare, angajările de personal sunt semnificativ peste nivelurile din 2019 şi chiar din 2018. La fel este cazul şi în domeniul IT. 

„În concluzie, nivelurile sunt de obicei destul de departe de maximele record înregistrate în ciclul economic anterior, dar faptul că recuperarea are loc atât de repede este suficient de încurajator.”, arată sursa citată.

Primul trimestru din 2021 a înregistrat o cerere totală de puţin peste 54.000 de metri pătraţi în activitatea de închiriere, şi, deşi cererea a scăzut în comparaţie cu primul trimestru al anului trecut (61.000 de metri pătraţi), este la egalitate cu media trimestrială a întregului 2020. De asemenea, cererea nouă de spaţii a fost de 21.700 de metri pătraţi, în mare parte datorită unei relocări considerabile dintr-o clădire necompetitivă (Superbet – circa 8,200 de metri pătraţi), sub suprafaţa de 29.000 de metri pătraţi de anul trecut, precum şi sub tendinţa pre-pandemică, în care media trimestrială era de aproximativ 35.000 de metri pătraţi.

„Am exclus un număr considerabil de oferte din cifra cererii brute (aproximativ 7.700 de metri pătraţi de tranzacţii de leasing), pentru că au fost încheiate în clădiri de birouri care nu sunt incluse în stocul total. Wipro Technologies a reprezentat cea mai mare tranzacţie a trimestrului, de aproximativ 11.000 de metri pătraţi”, spune Daniela Popescu.

În timpul pandemiei, peste 4.000 de profesionişti la nivel mondial au folosit Workplace Expert, un instrument online inovator dezvoltat de Colliers pentru a ajuta companiile să determine mediul optim de lucru pentru organizaţia şi angajaţii lor. 

Pe baza datelor care au fost colectate în perioada pandemiei prin Workplace Expert, consultanţii Colliers au acum o viziune asupra modului în care organizaţiile gândesc şi oferă informaţii despre direcţia în care se îndreaptă companiile.

Astfel, cele trei obiective principale pe care le au companiile în vedere atunci când îşi regândesc strategiile post-Covid la locul de muncă sunt flexibilitatea (14% dintre companiile respondente), productivitatea (11%) şi colaborarea în cadrul echipelor (10%), notează Colliers.

Reducerea costurilor (9%) este, de asemenea, importantă pentru multe companii, dar nu este văzută ca un obiectiv independent. Majoritatea organizaţiilor îşi propun să creeze un birou care să aibă un impact pozitiv asupra performanţei afacerii, ceea ce poate avea un impact financiar pozitiv mai mare simpla reducere a costurilor. 

Alte obiective menţionate în studiu sunt colaborarea între echipe, atragerea şi păstrarea talentelor, implicarea angajaţilor, concentrarea pe clienţi, inovaţie, bunăstare şi durabilitate.

Aceleaşi date Colliers sugerează că majoritatea organizaţiilor care îşi transformă birourile aleg să creeze zone dedicate lucrului în echipă sau birouri la distanţă, pentru lucrul individual de acasă. O zonă dedicată echipei nu trebuie neapărat să fie zonă fizică fixă în birou. Ea s-ar putea modifica (zilnic, săptămânal sau lunar) în funcţie de momentul şi frecvenţa cu care membrii echipei vin la birou. În cadrul bazei alocate echipelor, majoritatea companiilor implementează flexibilitate maximă, fără birouri dedicate individual. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite