Grup Feroviar Român, chemată luni la Ministerul Transporturilor să semneze contractul de privatizare CFR Marfă

0
0

Ramona Mănescu, noul ministru al Transporturilor, i-a chemat luni la sediul ministerului pe reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) pentru a semna contractul de privatizare a companiei de stat CFR Marfă.

Semnarea contractului de vânzare a companiei CFR marfă cu GFR, câştigătorul licitaţiei, este principala temă pe care premierul Victor Ponta i-a trasat-o Ramonei Mănescu, noul ministru al Transporturilor, în cadrul protocolului de predare-primire a portofoliului, care a avut loc miercuri. 

Premierul Victor Ponta i-a cerut noului ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, să îl cheme, luni, pe câştigătorul licitaţiei de privatizare a CFR Marfă şi să semneze contractul de vânzare, adăugând că, dacă acesta "nu dă banii", va fi numit un manager privat, iar licitaţia va fi reluată.

Întrebat de ce s-a întârziat semnarea contractului de privatizare cu GFR, prim-ministrul a afirmat că din cauza "jocurile politice de vară" ale preşedintelui Băsescu.

Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câştigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Ulterior semnării contractului, în termen de 30 de zile, cumpărătorul trebuie să încheie un contract de escrow, care va fi anexă la contractual de vânzare de acţiuni. 

În termen de două zile de la semnarea contractului de escrow, GFR trebuie să vireze într-un cont 10% din preţul de cumpărare, adică 90,94 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă. 

De asemenea, transferul efectiv al dreptului de proprietate asupra a 51% din acţiunile CFR Marfă este condiţionat de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“ în conformitate cu dispoziţiile Legii Concurenţei „şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente“.  

Preşedintele Consiliul Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat, joi, că GFR nu a cerut încă Consiliului un punct de vedere privind privatizarea CFR Marfă, dar că el ştie că GFR lucrează la notificare, iar instituţia are termen pentru răspuns de maxim cinci luni de la depunea solicitării.

Întrebat dacă GFR a cerut Consiliului Concurenţei un punct de vedere legat de privatizara CFR Marfă, Chiriţoiu a spus: "Nu încă".

Chiriţoiu a precizat că instituţia pe care o conduce a luat legătura cu GFR în primăvară şi a fost "un anumit schimb de date", dar firma "a spus că este foarte ocupată cu pregătirea ofertei pentru licitaţie".

"Dar ştiu că lucrează (GFR - n.r.) la notificare, deci la cererea pe care o vor depune la noi şi a rămas ca în momentul în care sunt într-o fază avansată cu ea ne-o vor arăta deja înainte să depună oficial şi vom avea o discuţie. E o procedură legală normală, la care apelează şi alte companii", a spus Chiriţoiu.

El a mai spus că Guvernul are un termen stabilit prin HG până la care vrea să încaseze banii din privatizarea CFR Marfă şi că "nu-l opreşte nimeni să încaseze aceşti bani înainte să existe o autorizaţie din punctul de vedere al Consiliului Concurenţei".


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite