Primele controverse privind autostrada Ploieşti-Braşov în parteneriat public-privat. Un constructor acuză Comisia de Prognoză de „neînţelegere”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrada Bucureşti-Braşov.

O asociere de firme spaniole care voia să construiască în parteneriat public-privat Autostrada Ploieşti-Braşov a depus marţi contestaţie la decizia Comisiei Naţionale de Prognoză de a-i elimina din cursă şi acuză instituţia de neînţelegere a „specificului contractelor de PPP”.

Asocierea de firme spaniole Acciona Concesiones – FCC Construccion, unul dintre cei cinci ofertanţi la licitaţia pentru realizarea prin PPP a autostrăzii Ploieşti-Braşov, a depus marţi contestaţie, conform datelor Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Comisia de Prognoză îi anunţa pe spanioli, pe 22 ianuarie, că solicitarea lor de a participa la procedura de negociere competitivă a fost respinsă. CNSP motiva că asocierea de firme spaniole nu a prezentat acordul de subcontractare dintre ofertanţii asociaţi şi cei doi subcontractanţi declaraţi.

Spaniolii s-au adresat însă Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar potrivit contestaţiei obţinute de G4Media ei califică drept „absurdă” şi „vădit nelegală” decizia Comisiei.

Potrivit spaniolilor, nici nu era nevoie de depunerea unui astfel de acord de subcontractare, atâta timp subcontractorii sunt firmele din asociere.

„Eroarea Autorităţii Contractante şi decizia vădit nelegală de respingere a candidaturii sunt de fapt bazate pe o înţelegere eronată a rolului «subcontractantului» în procedura PPP. Autoritatea contractantă asimilează «subcontractantul PPP» cu subcontractantul din achiziţiile publice clasice, ignorând faptul că în acest caz compania este şi parte în Asociere şi subcontractant. Compania a depus scrisoarea de participare exprimându-şi fără echivoc voinţa de a participa la procedură. Din acest motiv nu se mai impunea exprimarea voinţei sale în calitate de terţ susţinător – subcontractant”, se arată în documentul depus de spanioli la CNSC pe 5 februarie.

Acest acord de subcontractare trebuie depus atunci când „un subcontractant contructor este un terţ care nu face parte din investitor, iar Asocierea utilizează capacităţile respectivului subcontractant pentru demonstrarea criteriilor de calificare”, spun spaniolii. El reprezintă practic un angajament direct şi ferm de a contribui la realizarea proiectului.

Din acest motiv spaniolii consideră că decizia Comisiei Naţionale de Prognoză de a-i scoate din cursă „este absurdă”.

Cine a depus oferte                                                                                                       

Până la termenul limită de 17 decembrie, CNSP a primit cinci oferte pentru atribuirea contractului de parteneriat public - privat pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti - Braşov.

Potrivit Sistemului de Achiziţii Publice cele cinci companii interesate de parteneriatul public privat sunt:

1. Sinohydro Corporation Limited - Power China Roadbridge Group CO LTD (China)

2. ERG Insaat Ticaret ve Sanayi A.S - SSB Sauerwein & Shaefer Bau AG (Turcia - Elveţia)

3. Asocierea Strabag-IC Ictas (Austria - Turcia)

4. Asocierea China Communiucations Construction Company LTD(CCCC) - Makyol (China - Turcia)

5.  Asocierea Acciona Concesiones S.L- FCC Construccion S.A.- (Spania).

Autostrada Ploieşti-Braşov va fi construită în parteneriat public-privat, iar ea prevede o durată de proiectare, execuţie şi operare de 24 de ani. În cadrul proiectului este inclusă şi operarea tronsonului de Autostradă Bucureşti – Ploieşti, încă de la semnarea contractului de atribuire.

Valoarea totală a contractului este de 1,36 miliarde de euro, el urmând să fie atribuit pe baza celui mai bun raport calitate – preţ. 

Potrivit studiului de fundamentare, finanţarea obiectivului de investiţie se va face în proporţie de maxim 25% de către partenerul public, adică de către stat, şi restul de minim 75% de către partenerul privat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite