Posesorii de autoturisme sunt discriminați prin plafonarea RCA pentru TIR-uri. Soluția propusă de un economist UBB
0Plafonarea prețului RCA pentru camioane reprezintă o discriminare față de posesorii de autoturisme, cu atât mai mult cu cât cele mai mari creșteri de prețuri s-au înregistrat la persoanele fizice, susține Cristina Ciumaș, profesoară la UBB, specializată pe economia asigurărilor

În urma protestelor transportatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a stabilit, zielele trecute, o nouă formulă de calcul a primei recomandate pentru asiguraţii cu risc ridicat, persoane fizice şi juridice, care au autovehicule de transport cu o masă maximă autorizată mai mare de 16 tone. Astfel, valoarea maximă a primei recomandate nu va depăşi 9.000 de lei.
„Adevărul” a întrebat-o pe profesoara Cristina Ciumaș, șefa Departamentul de Finanțe, din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității „Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca (titular al disciplinelor: Asigurări generale, Economia asigurărilor, Reasigurarea și tehnicile alternative de transfer al riscului), dacă se poate vorbi de o discriminare cazul posesorilor de autoturisme.
Răspunsul profesoarei a fost afirmativ, atât mai mult cu cât, a precizat ea, în ultimii trei ani prețul mediu al RCA la persoanele fizice s-a dublat, deci avem de-a face cu o creștere de 100%. În schimb, la persoanele juridice, vorbim despre o creștere de 64%.
„Există o primă medie pentru toate categoriile de autovehicule utilizate de persoanele fizice (autoturisme; autobuze; autocamioane; tractoare rutiere; autovehicule cu destinație specială; motocicluri, remorci atașate unui autovehicul asigurat, etc.) versus o primă medie pentru toate categoriile de autovehicule utilizate de persoanele juridice (autoturisme; autobuze; autocamioane; tractoare rutiere; autovehicule cu destinație specială; motocicluri, remorci atașate unui autovehicul asigurat, etc.)”, a detaliat profesoara.
Astfel, vor beneficia și persoanele fizice de această plafonare, însă este vorba doar despre o mică parte, anume cei care dețin camioane, tractoare, autobuze etc. Clienții cei mai afectați de creșterile de prețuri ale RCA, persoanele fizice posesoare de autoturisme, care în ultimii trei ani s-au văzut nevoiți să plătească dublu primele de asigurare, nu vor beneficia de nicio plafonare.
Exista și o altă soluție
Întrebată dacă existau și alte decizii pe care Guvernul putea să le ia în legătură cu sectorul asigurărilor pentru a preveni apariția falimentelor unor companii de transport, dar fără a discrimina șoferii de autoturisme, Ciumaș a spus:
„La toate aceste întrebări am un singur răspuns. În opinia mea. principala preocupare, grijă a Guvernului ar trebui să fie inflația (...) De ce? Pentru că, pe de o parte, creșterea ratei inflației erodează puterea de cumpărare, în fapt suportabilitatea primei de asigurare”, a detaliat profesoara.
Pe de altă parte, a precizat specialista, în formula de calcul al prețului RCA intră, pe lângă alte elemente, factorul „inflația daunelor”, care în 2019 era de 1,53%, iar în decembrie 2023 a ajuns la 21,5%. Avem, de a face cu o creștere, în 5 ani, de 14 ori.
„Devenită cenușăreasa zilei, trecută cu vederea, pentru că începem să ne obișnuim de fiecare dată cu ea, ca și cu o bacterie rea, ”inflația” devine pietricica din pantof, pentru că așa cum spunea marele boxer Cassius Clay: Ceea ce te istovește nu sunt munții pe care trebuie să te cațeri, ci pietricica pe care o ai în pantof”, a conchis profesoara de la UBB.
De ce sunt RCA-urile mai scumpe în România decât în Germania sau Spania?
Ciumaș a explicat de ce este posibil ca asigurările RCA pentru camioane să fie mai ieftine în țări precum Spania sau Germania, comparativ cu România. Primele de asigurare RCA sunt stabilite în funcție de frecvența accidentelor de circulație și gravitatea acestora.
„Din păcate, potrivit statisticilor furnizate de către Comisia Europeană, România se situază pe ultimul loc din perspectiva siguranței rutiere cu 86 de persoane decedate la 1.000.000 locuitori, pe când în Spania, Germania numărul acestora reprezintă 40% din nivelul înregistrat de țara noastră”, a precizat specialista.
Falimentul și creșterea prețurilor RCA
Întrebată dacă între creșterea prețurilor la RCA și falimentul relativ recent a două mari companii de asigurări există o legătură, Ciumaș a precizat că până la 30 iunie 2023, falimentul celor doi asigurători - Euroins și City Insurance - a „costat” 924 de milioane de lei, sumă care reprezintă despăgubirile pe care cele două companii trebuiau să le plătească.
Acești bani au fost alocați din Fondul de Garantare a Asigurărilor, care este alimentat de toate firmele de asigurare de pe piață, ce contribuie cu un anumit procent. Astfel, din februarie 2022, acest procent de contribuție a crescut de mai multe ori. „Implicit, pentru menținerea nivelului profitului tehnic, soluția a fost creșterea prețurilor asigurărilor”, a mai spus Ciumaș.
Specialista a explicat că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) avea la dispoziție date clare care atestau că situația financiară a celor două mari companii de asigurări - SC Euroins SA și SC City Insurance SA - era departe de a fi „sănătoasă”.
De ce au crescut prețurile RCA-urilor așa de mult?
Cu toate acestea, profesoara a precizat că deficitul lăsat în urmă de falimentul celor două companii reprezintă circa 12,37% din nivelul primelor brute la asigurarea RCA pe anul 2022. Asta ar fi însemnat o medie de 141 de lei în plus la fiecare contract de asigurare. Creșterile de prețuri au fost însă mult mai mari.
În plus de aceasta, profesoara susține că, potrivit rapoartelor din 2023 ale Autorității de Supraveghere Financiară, companiile de asigurări din România au rămas cu o cotă de profit tehnic de 22,58%.
„În acest cadru revine și mai acută întrebarea D-voastră, ”de ce au crescut prețurile așa de mult?” Cred că ar fi necesar să fie invitate să răspundă la această întrebare societățile de asigurare și pe datele lor concrete să cunoaștem și perspectiva lor, linia lor de argumentație”, a conchis specialista.

Cine este Cristina Ciumaș
Prof.univ.dr. Cristina Ciumaș, Departamentul de Finanțe, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Universitatea ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, titular al disciplinelor: Asigurări generale, Economia asigurărilor, Reasigurarea și tehnicile alternative de transfer al riscului.
Autor a șapte cărți, peste o sută articole de specialitate, conducător științific a șapte teze de doctorat, dintre care șase pe tematica asigurărilor, membru și director în trei granturi de cercetare pe subiectul reformei asigurărilor sociale, asigurării culturilor agricole; metodelor cantitative în asigurările de persoane și bunuri.