Iancu Guda despre scandalul RCA-urilor uriașe: „Suntem pe primul loc la accidente în Europa. Asiguratorii sunt pe pierdere”

0
Publicat:

RCA-urile pentru transportatorii români au ajuns mai mari comparativ cu cele din țări vest-europene. Economistul Iancu Guda susține că problema nu este lăcomia asigurătorilor, care merg pe pierdere cu RCA-urile, ci numărul și valoarea daunelor provocate de șoferii români.

Iancu Guda susține că șoferii români trebuie responsabilizați. FOTO: Arhivă personală
Iancu Guda susține că șoferii români trebuie responsabilizați. FOTO: Arhivă personală

„Ultimul raport pe 2023, al ASF, care poate fi accesat de către oricine pe site-ul instituției, chiar la pagina 27, ne spune următorul lucru: dauna medie pe RCA în România, persoane fizice și profesioniști transportatori, reprezintă 77% din banii încasați de asiguratori pentru aceste polițe RCA”, a precizat analistul economic Iancu Guda, la emisiunea Rațiunea Zilei găzduită de Cătălin Striblea (Europa FM).

Discuția a venit în contextul protestelor transportatorilor privind costul RCA-ului și în condițiile în care mai mulți șoferi români care lucrează în străinătate au susținut că în țări precum Spania RCA-ul pentru TIR-uri este mai mic decât la noi.

Costurile operaționale, salariile și alte cheltuieli ale companiilor de asigurări, sunt de 27%, a citat analistul din același raport.

Dacă adunăm cele două procente (costurile daunelor și costurile operaționale) obținem 104%. „La fel s-a întâmplat și în ultimii cinci ani, am văzut datele disponibile în raport, mereu costurile daunelor și cele operaționale au depășit încasările asigurătorilor. Deci piața e pe o pierdere de 5 ani consecutiv. Dovadă că s-a mai filtrat, precum făina, și cei care au vândut agresiv de ieftin, vedeți ultima situație cu Euroins și alții, au tot ieșit din piață”, a precizat Guda.

El a susținut că în 2010 erau 20 de companii de asigurări care ofereau această poliță de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto.

„Acum mai sunt doar șase companii și nu se poate continua așa. Este clar că nimeni, niciun privat nu vine să piardă bani non-stop ca în România. Daunele sau pur și simplu prea mai raportat la venituri. Acesta este adevărul”, a precizat analistul.

Profit istoric pentru asiguratori. Pierderi la RCA

Moderatorul emisiunii a citat din Ziarul Financiar un articol conform căruia anul trecut a reprezentat un record istoric al profitabilității asiguratorilor. „Asigurătorii au ajuns la un profit net istoric de 773 de milioane aici”, a precizat Striblea.

„Discutăm aici doar de RCA, nu despre celelalte produse, pentru că mai sunt asigurări – CASCO, asigurări de locuințe”, a replicat Guda.

„Asta vreau să înțeleagă lumea, că aceste companii au pierdere la RCA și se susțin din restul asigurărilor. Asta înțeleg din ce zici. Atunci cum merge afacerea asta?”, a întrebat Striblea.

„Da, așa este. Afacerea asta merge prost, dovadă că din ce în ce mai puține companii, asiguratori, oferă această poliță aici. Dacă tot era așa de profitabil, nu se înmulțeau ofertele? Profitul atrage concurență. Și aici lucrurile sunt foarte clare. Dacă unii încearcă să nu observe aceste adevăruri nu-și fac decât rău, pentru că din păcate, nu poate funcționa așa. Nu poți să reglezi această situație decât scăzând daunele, adică frecvența accidentelor și pagubele materiale, pentru că la noi sunt cu 50% mai mari per accident atunci când se întâmplă, comparativ cu media din Europa”, a precizat Guda.

El a mai spus că România are zece milioane de autovehicule, mai exact 9,6 milioane de autoturisme de toate categoriile, înmatriculate în țara noastră, la o populație adultă activă de 10 milioane.

Deci omul și mașina în medie și chiar dacă avem a șasea flotă din punct de vedere absolut al numărului de mașini din Europa, în ceea ce privește numărul de accidente, suntem pe locul întâi. Ca densitate a flotei, adică număr de mașini pe 1.000 de locuitori, populație adultă activă, deci fără minori, fără cei pensionați după 65 de ani, suntem în top 3”, detaliază Guda.

Suntem campioni la creșterea numărului de mașini vechi

Economisul a susținut că în România a crescut constant și salariul - în ultimii zece ani aproape 300% nominal, că real din cauza inflației a crescut mai puțin – și mulți români și-au permis să-și cumpere mașini.

„Am ajuns să ne creștem stocul de mașini cu 60%, suntem campioni. Grav este că avem și multe mașini vechi: 77% din stocul de autoturisme înmatriculate în România este mai vechi de zece ani”, a detaliat el.

„Tu spui că din punct de vedere al pieței, prețurile astea nu au cum să fie mai mici?”, a întrebat Striblea.

„Exact. Cine continuă să ofere un produs sau un serviciu la un preț mai mic decât costul 5 ani consecutiv. N-ai cum”, a răspuns Guda.

„Trebuie responsabilizați șoferii”

Striblea a replicat că totuși costurile sunt foarte mari raportat la veniturile din România. „Nu poți să spui doar „pe mine mă doare și asta e, să găsească altcineva o soluție. Deci industria trebuie să se implice, pentru că vorbim despre siguranța rutieră, și să implementeze măsuri pentru responsabilitatea șoferilor, astfel încât dacă provoacă niște daune, totuși să fie și responsabilizați”, arată Guda.

Analistul a adăugat că nu poți cere doar statului să rezolve problema. „Nu poți spune: eu n-am nicio vină, atunci să rezolve statul”. Statul ce să facă? Să dea subvenții asiguratorilor? Distorsionează piața astfel. Deci la nivel de mecanism trebuie găsite soluții, atât în rândul companiilor, prin coresponsabilizarea lor, și din păcate acum, și la fermieri, și la transportatori, eu nu văd această mentalitate”, a concluzionat Guda.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite