Operatori din turism, amendați cu 1,7 milioane de lei. 49 dintre firme au fost închise temporar

0
Publicat:

Controalele derulate în perioada 16 decembrie - 7 ianuarie asupra operatorilor din turism s-au soldat cu amenzi de 1,7 milioane de llei și închiderea temporară a activității pentru 49 dintre aceștia.

o angajată a un ei  agenții de turism înmânează biletele de sejur unei familii
Operatori din turism au fost amendați de ANPC cu 1,7 milioane de lei. Foto Shutterstock

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au aplicat amenzi de 1,7 milioane lei unor operatori din turism, în urma neregulilor constatate în cadrul controalelor desfăşurate în perioada 16 decembrie 2024 - 7 ianuarie 2025, în zonele turistice cele mai frecventate în vacanţa de iarnă din România.

Conform reprezentanţilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), acţiunile de control au avut loc în Bucovina, Braşov, Maramureş, Valea Prahovei, Băile Felix şi Rânca, în cadrul Comandamentului de Iarnă 2024 - structură special creată a ANPC pentru monitorizarea activităţii comerciale din domeniu, în acest sezon.

În această perioadă au fost verificate 888 unităţi economice, s-au aplicat 382 de amenzi contravenţionale, în valoare de 1,7 milioane de lei, s-au aplicat 607 avertismente şi s-a dispus oprirea definitivă a comercializării produselor neconforme în valoare de 800.000 lei, precum şi oprirea temporară prestărilor de servicii pentru 49 de operatori economici. Iată că discuţiile pe care le-am avut în repetate rânduri cu operatorii economici au condus la o reducere a numărului celor pentru care s-a aplicat măsura de oprire temporară a prestării serviciilor. Din păcate, în continuare există operatori economici care nu vor să se alinieze acestor prevederi legale - şi aici aş dori să punctez şi să vin cu un mesaj clar pentru aceştia: măsurile aplicate de ANPC vor fi la fel de ferme ca şi până acum, iar deschiderea acestor unităţi nu se va realiza decât în momentul în care abaterile vor fi remediate în mod complet", a afirmat joi Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC, în cadrul unei conferinţe de presă.

„Respectul pentru consumatori trebuie să se regăsească în condițiile de cazare”

Potrivit acestuia, înainte de începerea comandamentului de iarnă, a avut loc o sesiune de consiliere a operatorilor economici care s-a desfăşurat în mediul online, în principal pentru a da posibilitatea acestora să afle informaţii despre exigenţele legale şi mai ales despre efectul acţiunilor de control desfăşurate de ANPC.

El a subliniat că respectul pentru consumatori trebuie să se regăsească şi în condiţiile de cazare, în condiţiile în care se prepară toate produsele care se comercializează de unităţile turistice.

„Nimeni nu-şi doreşte să-şi petreacă concediul sau sărbătorile de iarnă într-o locaţie deteriorată, într-o locaţie care nu oferă condiţii optime", a subliniat Sebastian Hotca. Totodată, respectând regulile, pot fi evitate situaţiile care pot conduce la spitalizări sau alte evenimente neplăcute în cadrul vacanţei de iarnă, a punctat acesta.

„Respectarea consumatorilor nu este doar o obligaţie legală, ci şi o datorie morală. A fi parte a economiei înseamnă mai mult decât profit - înseamnă etică, responsabilitate şi respect faţă de cei care trec pragul operatorilor economici, de cei care practic susţin afacerile acestora.

Rezultatele Comandamentului de Iarnă demonstrează, din păcate, că unii operatori economici continua, încă, să sfideze legea şi încrederea publicului. Avertizez ferm: ANPC va aplica toate măsurile necesare pentru a proteja drepturile consumatorilor şi pentru a elimina practicile care periclitează siguranţa şi demnitatea acestora! Este timpul ca aceşti operatori economici să-si asume responsabilitatea şi să pună calitatea şi respectul în centrul activităţii lor", a adăugat preşedinte interimar al ANPC.

Cele mai importante abateri de la legislaţie au fost comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depăşită, lipsa informaţiilor esenţiale de pe etichetele produselor şi preparatelor comercializate, nerespectarea condiţiilor igienice în unităţile de cazare, neafişarea tarifelor şi a serviciilor incluse în pachetul de cazare şi nereguli legate de echipamentele de schi închiriate, inclusiv lipsa igienizării şi a bonurilor de comandă conforme.

Pe lista de nereguli se mai află: condiţii de igienă necorespunzătoare în spaţiul de lucru, utilizarea unor vitrine frigorifice murdare şi a unor produse alimentare depozitate necorespunzător, lipsa autorizaţiilor necesare funcţionării sau a certificatelor de conformitate, neigienizarea spaţiilor de cazare, inclusiv băi, folosirea unor saltele necorespunzătoare.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite