Oamenii de afaceri: Privatizările ar trebuie să fie făcute prin creşteri de capital, nu prin vânzarea de acţiuni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România nu este de acord cu angajamentele de privatizare asumate de Guvern, prin vânzarea de acţiuni la companii importante deţinătoare de monopoluri naturale, precum Transelectrica şi Transgaz, respingând şi privatizarea CFR Marfă. Asociaţia susţine că privatizările ar trebui făcute prin majorări de capital. Aceeaşi procedură a fost aplicată în anii precedenţi pentru cinci din cele opt filiale Electrica.

"AOAR a solicitat şi revine public cu cererea de a se proceda la privatizări prin creşterea capitalului companiilor vizate, prin emiterea de acţiuni noi, sprijinind în acest fel strategia investiţională a acestor companii. Conform discuţiilor informale avute de reprezentanţii AOAR cu delegaţia FMI din România, a rezultat că nu a fost impusă metoda de privatizare prin vânzarea unor pachete de acţiuni, soluţia de privatizare fiind o opţiune a Guvernului României", se arată într-un comunicat al asociaţiei.

Totodată, reprezentanţii oamenilor de afaceri resping privatizarea CFR Marfă prin vânzarea pachetului de acţiuni.

"Comisia Europeană a aprobat la 30 ianuarie 2013 «un compromis» care permite unor ţări ca Germania şi Franţa să menţină holdingurile feroviare (infrastructura căilor ferate, transport pasageri şi transport marfă) chiar şi după anul 2019, compromis care atesta încă o data, după acorduri CE privind «a treia cale», excepţia de la acordul valabil la nivel UE privind piaţa unică energetică. Acest acord care exceptează aceleaşi două ţări procesului de «unbundling» impus României în sectorul energetic arată că în continuare la nivelul UE unele măsuri se aplică discriminatoriu doar ţărilor care au redusă capacitatea de lobby la nivelul CE", se spune în comunicat.

AOAR susţine că, la fel ca guvernele anterioare, cabinetul Ponta nu practică transparenţa şi deschiderea pentru dialog cu mediul de afaceri, ignorând atât întrebările vizând vânzarea la preţuri nesemnificative a averii naţionale, cât şi examinarea şi evaluarea unor soluţii alternative făcute public de AOAR sau alte organizaţii neguvernamentale.

"AOAR sustine continuarea procesului de privatizare prin adoptarea unor soluţii care să garanteze dezvoltarea afacerilor şi nu doar valorificarea unor active importante la fier vechi, aşa cum este de presupus că se va întâmpla cu vagoanele şi locomotivele aflate în proprietatea CFR Marfă, similar multor cazuri anterioare de privatizări superficiale sau chiar frauduloase", se mai spune în comunicat.

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a avizat, săptămâna trecută, proiectul hotărârii de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care societatea le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate.

Guvern arată într-un comunicat transmis săptămâna trecută că "se propune vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni din capitalul social al CFR Marfă şi inclusiv în privinţa pachetului de acţiuni care va fi deţinut de stat în urma conversiei creanţelor statului faţă de CFR Marfă în acţiuni, în măsura realizării acesteia, dacă este cazul, unui investitor strategic sau unui consorţiu format din investitori strategici şi financiari".

În şedinţa de săptămâna trecută a Guvernului, premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, că este "într-o perioadă cu probleme" şi i-a cerut să aibă grijă în mod direct ca privatizarea CFR Marfă să fie derulată în interesul statului,apreciind că procedurile stabilite scutesc de "circul" înregistrat anul trecut la licitaţia Oltchim.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite