Navele „robot”, controlate de la distanță, revoluționează transportul pe ape VIDEO

0
Publicat:

Autonomia, robotica și operarea de la distanță, împreună cu inteligența artificială, vor transforma toate sectoarele de transport.

Nava Armada, în fiordul norvegian FOTO: oceaninfinity.com
Nava Armada, în fiordul norvegian FOTO: oceaninfinity.com

Sună a science-fiction. Nave oceanice fără echpaj la bord. Dar această viziune a viitorului se apropie și mai curând decât s-ar putea crede. Într-un fiord norvegian, o navă imensă, de culoare verde-cenușiu, este supusă la teste.

La prima vedere, pare a fi o navă ca oricare alta. Privită mai atent, însă, se poate observa tot echipamentul de înaltă tehnologie. Camere de luat vederi, microfoane, radare, GPS și tot felul de comunicații prin satelit.

"Am adăugat o mulțime de echipamente suplimentare și am proiectat-o special pentru a fi ceea ce noi numim robotizată", spune Colin Field, șeful sistemelor de teleportare de la compania americano-britanică Ocean Infinity (OI), scrie bbc.com.

Nava face parte din noua "Armada" a Ocean Infinity - o flotă formată în cele din urmă din 23 de nave - care va supraveghea fundul mării pentru operatorii de parcuri eoliene offshore și va verifica infrastructura subacvatică pentru industria petrolului și a gazelor.

În mod surprinzător, pentru o navă cu o lungime de 78 m, la bord se află doar 16 persoane. O navă tradițională care efectuează același tip de muncă ar avea nevoie de un echipaj de 40 sau 50 de persoane. OI crede că poate reduce și mai mult numărul de oameni.

Asta deoarece multe dintre roluri pot fi îndeplinite la sute de kilometri distanță, pe uscat.

Intrarea în centrul de operațiuni la distanță al companiei din Southampton este ca și cum ai intra pe un platou de filmare futurist. Încăperea slab luminată este imensă și este plină de 20 de "stații de comandă", fiecare dintre ele fiind dotată cu comenzi asemănătoare jocurilor și ecrane tactile.

Operatorii, așezați pe scaunele lor cu spătar înalt, privesc o serie de monitoare care afișează un flux live provenit de la camerele de luat vederi ale navei și de la o multitudine de senzori.

Un test cheie pentru acest nou mod de lucru este comanda unui robot subacvatic - sau vehicul operat de la distanță (ROV) - să coboare de pe punte pentru a scana fundul mării.

"Este uimitor modul în care totul este automatizat", spune Marian Meza Chavira, pilot stagiar ROV. "Într-un fel, este mai ușor aici decât în largul mării, deoarece ai mult mai multe camere pentru context".

Autonomia, robotica și operarea de la distanță, împreună cu inteligența artificială, vor transforma toate sectoarele de transport. Sectorul maritim nu va fi diferit, iar experimentele sunt în curs de desfășurare în întreaga lume.

În Norvegia, de exemplu, există o navă electrică pentru containere de 80 m care face naveta între o fabrică de îngrășăminte și un port local. În Belgia și Japonia există feriboturi care navighează în mod autonom între destinații, acostarea și debarcarea în fiecare locație. Și în China, de asemenea, nave mari de containere autonome fac naveta între orașele de coastă.

Avantajele sunt evidente. Cu mai puțini oameni la bord, navele pot fi mai mici, ceea ce înseamnă că necesită mai puțin combustibil și au o amprentă de carbon mult mai redusă.

Rudy Negenborn cercetează transportul maritim autonom la Universitatea de Tehnologie din Delft. El spune că sistemele de înaltă tehnologie necesare pentru a înlocui complet echipajul se dezvoltă cu viteză, dar mai este încă mult până departe.

"Am avut piloți automați care permit navelor să urmeze singure o traiectorie. Nu este o provocare atât de mare. Provocările apar atunci când interacționează cu alt trafic sau cu un port, sau când există situații neprevăzute sau circumstanțe meteorologice nefavorabile", a declarat el pentru BBC News.

"Dar, în cele din urmă, acest lucru va duce la un transport pe apă mai sigur, mai eficient și mai durabil. Sunt sigur de asta".

Unele nave mai mici sunt deja autorizate să lucreze fără nimeni la bord.

Compania britanică Sea-Kit International proiectează și construiește o flotă de astfel de ambarcațiuni fără echipaj.

Una dintre ele a fost trimisă recent în Tonga pentru a cartografia vulcanul submarin încă activ care a explodat în mod spectaculos în 2022, o sarcină considerată prea periculoasă pentru a implica oameni.

Am urmărit o ambarcațiune de 12 m lungime (39 de picioare), proaspăt ieșită din fabrică, în timp ce naviga din portul Plymouth pentru a inspecta o epavă din cel de-al Doilea Război Mondial. Vasul de culoare roșu aprins, numit Vaquita, a fost construit pentru compania olandeză de prospecțiuni Fugro.

Seamănă cu o figură singuratică în timp ce se plimbă pe valuri. Este controlat în totalitate de un echipaj aflat la 475 de mile distanță, într-un birou din Aberdeen.

Comenzile căpitanului Fugro, Dmitrij Dadycin, transmise prin satelit, îl întorc pe Vaquita cu agilitate într-o direcție și apoi în cealaltă. Un ROV este desfășurat pentru a coborî să exploreze distrugătorul scufundat. În tot acest timp, camerele de la suprafață oferă o vedere de 360 de grade a apelor din jur.

"Este mai multă plăcere să lucrezi în acest fel", spune Dmitrij, care a petrecut mulți ani pe mare.

"Cu siguranță nu îmi lipsește tangaj și rostogolire. Iar la sfârșitul turei, poți să te duci acasă."

Multe întrebări ne vin în minte cu privire la transportul maritim autonom și operat de la distanță, la fel ca și cu privire la mașinile și trenurile fără șofer și dronele care ne umplu tot mai mult cerul.

Cum vor schimba aceste tehnologii natura muncii? Pot ele crea noi și diferite tipuri de locuri de muncă pentru a le înlocui pe cele pe care le elimină? Cât de sigure sunt sistemele în curs de dezvoltare - se pot apăra împotriva atacurilor cibernetice și a pirateriei? Mai mult, sunt ele suficient de robuste și de fiabile? Ce se întâmplă dacă o legătură prin satelit se prăbușește?

"Tot ceea ce facem pornește de la punctul de vedere al siguranței", spune directorul de operațiuni al Sea-Kit, Ashley Skett, din atelierul său, unde echipa pune la punct o altă navă fără echipaj.

"Când această navă este pe mare, nu există nimeni la bord care să repare ceva dacă se defectează, așa că trebuie să ai un sistem alternativ pregătit să intervină. Această navă este construită aproape în două jumătăți, cu două din tot ce este la bord. Partea inteligentă constă în software-ul care permite navei să treacă fără probleme de la un sistem la altul."

Organizația Maritimă Internațională (OMI) se confruntă în prezent cu toate problemele legate de autonomia pe mare. Aceasta speră să introducă coduri voluntare care să definească cele mai bune practici până în 2028, urmând ca, în cele din urmă, acestea să devină obligatorii.

În prezent, navele mai mari trebuie să aibă un căpitan - sau comandant - alături de ele pe mare.

"Vom lua în considerare în mod special rolul comandantului și al ofițerilor de la bordul unei nave în contextul unui centru de control la distanță", a declarat directorul OMI, Heike Deggim.

"Ați considera acum că un operator de telecomandă este echivalentul unui comandant pe o navă? Acest lucru trebuie lucrat în continuare".

Guvernul britanic a adoptat deja un punct de vedere pe această temă și dorește să includă în legislație ideea de stăpânire la distanță.

"Se anunță o industrie uriașă și, evident, guvernul nu vrea să rateze oportunitățile. Vor să vadă că firmele investesc aici și își operează navele de aici", a observat avocatul specializat în transporturi maritime Fiona Cain de la Haynes and Boone.

Înapoi în fiordul norvegian, căpitanul Ocean Infinity, Simon Macaulay, are cu siguranță ochii la orizont.

"Aș putea prevedea o situație în care ai un comandant de navă care se ocupă de o navă de la distanță sau de mai multe nave de la distanță. În mod evident, este nevoie ca legislația să se schimbe, iar o parte din ceea ce construim aici sunt cunoștințele și cazul de siguranță. Noi trimitem sonde și sateliți în cealaltă parte a sistemului solar, deci acest lucru se poate face."

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite