Ministerul Finanţelor ţine firmele în suspans: Se amână sau nu taxele?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministerul Finantelor Publice

Guvernul a decis să amâne plata unor taxe, al căror termen este mâine, 25 iunie, până la data de 25 octombrie. Cu toate acestea, nici până la această dată firmele nu ştiu ce să facă, deoarece ordonanţa nu a fost publicată în Monitorul Oficial.

Executivul a adoptat săptămâna trecută o ordonanţă de urgenţă prin care prorogă până la data de 25 octombrie plata creanţelor fiscale ce aveau termen iniţial data de 25 iunie.

Cu o zi înainte de atingerea acestui termen, firmele tot nu ştiu dacă să îşi plătească sau nu taxele. Asta pentru că ordonanţa privind amânarea termenului nu a fost încă publicată în Monitorul Oficial, deci nu a intrat în vigoare.

Dacă ordonanţa nu apare în Monitorul Oficial în termen util, din data de 26 iunie se calculează majorări deja şi încep executarile silite, susţine consultantul fiscal Cornel Grama. 

Consultanul fiscal Emilian Duca recomandă firmelor să nu se grăbească, pentru a nu risca să rămână cu sume blocate în Trezoreria Statului.

„În momentul de faţă, recomandarea ar fi să se amâne orice decizie legată de plată, până mâine. Pentru a nu depune declaraţii rectificative şi pentru a putea beneficia de facilitate recomandăm să se amâne puţin operaţiunile, în speranţa că până la sfârşitul zilei se va publica în Monitorul Oficial, Ordonanţa. Este foarte importantă pentru antreprenori pentru că în această perioadă, costurile pentru menţinerea afacerii sunt destul de ridicate şi în principal, scopul urmărit a fost de a sprijini plata salariilor şi a furnizorilor pe perioada acestei stări de criză. Pentru toată lumea, în momentul de faţă, contează ceea ce apare în Monitorul Oficial. Nu este exclus ca faţă de varianta publicată pe site-ul Ministerului Finanţelor, să apară unele modificări”, a declarat Emilian Duca.

Ce taxe sunt amânate

Guvernul a aprobat propunerile MFP pentru prelungirea aplicării următoarelor măsuri fiscale până la data de 25 octombrie 2020, inclusiv:

  • nu se calculează şi nu se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform Codului de procedură fiscală, pentru obligaţiile fiscale care au devenit scadente după data de 21 martie 2020;
  • nu se calculează şi nu se datorează dobânzi şi penalităţi, conform Codului de procedură fiscală, pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eşalonare;
  • măsurile referitoare la suspendarea executării silite, reducerea semnificativă a perioadei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, suspendarea termenului de prescriere, suspendarea condiţiilor de menţinere a eşalonărilor la plată.

Măsuri privind impozitul specific

Pe perioada stării de urgenţă, contribuabilii plătitori de impozit specific, reglementat de Legea nr.170 /2016, au beneficiat de scutire de la plata impozitului. Având în vedere restricţiile legate de desfăşurarea activităţii aplicabile în continuare anumitor domenii, s-a impus prelungirea aplicării măsurilor de reducere a sarcinii fiscale pentru acest sector de activitate, prin acordarea unei scutiri de impozit aferent unei perioade din anul 2020.

Întrucât impozitul specific este un impozit anual, iar declararea şi plata acestuia se efectuează semestrial, în tranşe egale, a fost adoptată scutirea de la plata impozitului specific, în anul fiscal 2020, pentru o perioadă de 90 zile.

Concomitent s-a prevăzut şi mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scăderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal. Această scutire de impozit va fi aplicabilă de către toţi contribuabilii care se află sub incidenţa Legii nr.170 /2016 privind impozitul specific unor activităţi, întrucât nu sunt reglementate condiţii specifice de acordare.

Impozitul astfel recalculat va fi împărţit în două plăţi semestriale egale, prima plată urmând a fi efectuată până la 25 iulie 2020.

Pentru contribuabilii care în anul 2020 aplică prevederile art. IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale, deoarece impozitul specific se determină la nivelul unui an calendaristic, mecanismul de calcul al acestuia impune cumularea numărului de zile în care nu s-a desfăşurat activitate în perioada stării de urgenţă cu cele 90 de zile stabilite în şedinţa de guvern de marţi, totalul acestora urmând să se scadă din cele 365 zile ale anului fiscal.

Măsuri în domeniul TVA

În prezent, livrările şi achiziţiile intracomunitare de măşti de protecţie individuale şi ventilatoare medicale pentru terapie intensivă nu beneficiază de scutire de TVA. Importurile de astfel de bunuri beneficiază de scutire de TVA până la data de 31 iulie 2020, doar în măsura în care se încadrează în prevederile Deciziei (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import şi exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru mărfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 în cursul anului 2020.

Având în vedere participarea României la dezvoltarea unei rezerve Europene de capacităţi medicale, de echipamente medicale de terapie intensivă şi de echipamente individuale de protecţie, destinate combaterii ameninţărilor transfrontaliere grave pentru sănătate şi faptul că taxa pe valoarea adăugată nu reprezintă un cost eligibil în cadrul acordului de grant încheiat în acest sens cu Comisia Europeană, s-a impus introducerea cu celeritate a unei scutiri temporare de TVA pentru livrările, importurile şi achiziţiile intracomunitare de măşti de protecţie individuale şi ventilatoare medicale pentru terapie intensivă, necesare pentru constituirea rescEU – rezerve de capacităţi a Uniunii Europene.

Măsura este limitată în timp – până la 1 octombrie 2020, respectiv pe durata participării României la acest proiect.

Măsuri privind bonificaţii la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020, pentru plata impozitului pe profit şi a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I al anului 2020, până la data de 25 aprilie 2020, s-a instituit un sistem de bonificaţii.

În procesul de dezbatere parlamentară privind legea de aprobare, respectiv Legea nr.54/2020, a fost admis un amendament prin care se reglementează ca bonificaţiile pentru plata impozitului pe profit şi a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor să se acorde şi pentru trimestrele II şi III, la termenele de plată 25 iulie 2020 şi 25 octombrie 2020.

Deşi prevederea adoptată stabileşte faptul că atât contribuabilii plătitori de impozit pe profit, cât şi contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor beneficiază de bonificatie, pentru calculul acesteia lipşeşte referinţa la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, creându-se premisele unei interpretări în aplicarea bonificaţiei, întrucât aceasta se scade pentru microîntreprinderi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat, şi nu din impozitul pe profit datorat, aşa cum este reglementat în prezent.

De asemenea, pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit care au optat pentru anul fiscal modificat sau cei care plătesc concomitent impozit specific şi impozit pe profit nu sunt reglementări specifice.

Astfel, actul normativ prevede extinderea regulilor şi pentru aceste categorii de contribuabili în sensul aplicării bonificaţiilor pentru achitarea impozitului pe profit datorat/plăţii anticipate, pentru trimestrele II şi III, respectiv pentru perioada 26 iunie – 25 septembrie inclusiv, şi perioada 26 septembrie – 25 decembrie inclusiv, din anul 2020, după caz.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite