Ministerul Finantelor arunca miliarde pe fereastra trenurilor
0Elevii si studentii vor avea nevoie de foi de drum pentru a obtine bilete cu reducere
De la 1 octombrie, elevii si studentii din invatamantul de stat si particular acreditat vor putea obtine bilete de tren cu tarif redus doar pe baza unei foi de drum. Aceasta se elibereaza de catre unitatile de invatamant, iar foaia de drum trebuie sa fie completata de utilizator inainte de inceperea fiecarei calatorii. Pentru elevi si studenti, practic nu apar decat inconvenientele "normale", adica primesc o noua lectie de birocratie. Reducerea ramane aceeasi - 50% din tariful de personal clasa a doua pentru relatia respectiva (peste care se plateste suplimentul de tren). La controlul in tren, trebuie prezentata, pe langa actul de identitate/carnetul de elev/legitimatia de student, si foaia de drum. Poate pana pe 1 octombrie se va clarifica o situatie netratata in ordinul comun al Ministerului Transporturilor si Ministerului Educatiei. Responsabilitatea tiparirii foilor de drum brosate in carnete a 100 de file revine CFR Calatori, pe baza comenzilor anuale transmise de cele 42 inspectorate scolare, 49 universitati de stat si 10 universitati particulare. Dar nu se spune daca elevul/studentul va primi 100 foi de drum o data, un pachet mai mic (pe ce criterii?) sau cate una inainte de fiecare calatorie... Unitatile de invatamant au dreptul sa suplimenteze comanda pentru anul in curs pana cel mai tarziu la data de 30 septembrie a anului in curs. Dar, asa cum va imaginati, birocratia nu-i va costa doar pe elevi ori studenti. CFR Calatori va scoate din buzunarul (public) cateva miliarde de lei pentru tiparirea acestor foi de drum, in milioane de exemplare. Un mizilic raportat la pierderile companiei, in care miliardele au patru cifre. Se pare insa ca originea inovatiei cu foaia de drum scolareasca/studenteasca nu se gaseste in cele doua ministere implicate, ci la Ministerul Finantelor, care vrea sa vada negru pe alb ca reducerile se duc direct la studenti si elevi (foaia de drum va avea un cupon statistic care ramane la casieria CFR). "Suspiciunea nu este justificata", spune insa directorul general al CFR Calatori, Valentin Bota. El explica prin faptul ca exista o evidenta stricta a biletelor, inclusiv la casieriile neinformatizate, iar controlul pentru ca reducerea sa mearga catre cel indreptatit sa o primeasca este permanent (prin conductor) si ocazional dublat (prin supracontrol). Se pare insa ca Ministerul Finantelor nu crede in "nas". Crede insa ca tepele primite se ridica chiar la zeci de miliarde de lei (altfel nu vedem cum de s-ar fi gandit la un petic atat de scump pentru gaurile bugetare, cum este foaia de drum). Dar daca asa stau lucrurile, cat de vinovat este un minister care a stiut si a tolerat o asemenea situatie?