Miercuri are loc o şedinţă crucială a grupului Carrefour. Pleacă retailerul francez din România?
0
Criza nu a ocolit lanţul francez, iar printre măsurile la care executivii Carrefour trebuie să apeleze se numără concedieri şi chiar retragerea de pe anumite pieţe. În aprilie, grupul bancar ING a avertizat într-un raport asupra riscului ca retailerul să renunţe la operaţiunile din nouă state, printre care şi România.
Miercuri, la finalului unei reuniuni a consiliului director al grupului, vor fi anunţate măsurile prin care executivii speră să revitalizeze afacerile Carrefour. Potrivit cotidianului francez "La Tribune", Carrefour va concedia, cel mai probabil, 500-600 de angajaţi din Franţa.
Potrivit jurnaliştilor francezi, lanţul are nevoie de trei miliarde de euro pentru a se redresa. Pe lângă scăderea constantă a vânzărilor, Carrefour a suferit o lovitură puternică şi pe bursă, unde preţurile acţiunilor a scăzut cu peste 50% în ultimii trei ani.
În România, Carrefour are peste 7.800 de angajaţi şi o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de euro la nivelul anului 2011. Anul trecut, lanţul şi-a mărit cu 15 numărul magazinelor de pe piaţa locală, acesta ajungând la 70. În 2010, Carrefour a fost detronat de reţeaua germană Kaufland în topul retailerilor din România. Nemţii au avut o cifră de afaceri de 1,35 miliarde de euro. Kaufland a reuşit să depăşească în clasamentul românesc retailerul Carrefour, iar în 2011 reţeaua Metro Cash& Carry.
În timp ce încasările Kaufland au crescut anul trecut cu peste 20% faţă de anul anterior, cele ale lanţului francez au înregistrat un avans de numai 5%.
Cu toate acestea, România rămâne o piaţă profitabilă pentru francezi şi, spun analiştii, este puţin probabil ca grupul, în continuare cel mai mare retailer din Europa, să renunţe la state care încă îi aduc câştiguri.
Acum, noul director general al grupului, George Plassat, nu are de ales şi va trebui să apeleze la măsuri deloc plăcute pentru a relansa operaţiunile retailerului, scrie presa franceză.
Pentru a obţine cele trei miliarde de euro, compania are, teoretic, mai multe soluţii. Prima ar fi o recapitalizare, însă este puţin probabil ca investitorii de pe burse să fie dispuşi să investească în contextul volatilităţii pieţelor cât şi al rezultatelor financiare deloc strălucite ale grupului. Majorarea de capital s-ar putea realiza, de asemenea, cu ajutorul actualilor acţionari, care să „vină cu bani de acasă“.
Cea mai la îndemână soluţie rămâne însă lichidarea unor active cu marje scăzute de profit. Potrivit presei franceze, pe lista activelor care nu mai sunt strategice şi, prin urmare, riscă să fie vândute, se numără pieţe precum Turcia, Indonezia şi Polonia.
Potrivit ING, pieţele în pericol, de unde Carrefour s-ar putea retrage, suntArgentina (658 magazine, Belgia (632), Grecia (897), Italia (1.302), Malaesia (39), Polonia (335), România (70), Taiwan (63) şi Turcia (1.138). Mai mult, potrivit raportului , grupul de retail francez are probleme chiar şi în China şi Brazilia-cele mai bune pieţe pentru companie.
La nivel european, Carrefour a pierdut teren în faţa rivalilor Tesco şi Schwarz. Conform estimărilor companiei de cercetări Planet Retail,vânzările totale ale Carrefour vor ajunge în 2016 la numai 68,6 miliarde de euro, de la 69 de miliarde de euro în momentul de faţă. În schimb, Tesco va ajunge în 2016 la vânzări totale de 75,4 miliarde de euro. Schwarz va ajunge în 2016 la vânzări totale de 71,4 miliarde de euro.

















































